//
کدخبر: ۲۶۴۹۹۹ //

عجیب‌ترین روز‌های تاریخ فوتبال ایران

فدراسیون فوتبال سخت‌ترین روز‌های خود را شاید در طول تاریخ سپری می‌کند و باید دید در این چند ماه از پس این مشکلات برمی‌آید یا خیر.

عجیب‌ترین روز‌های تاریخ فوتبال ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

فدراسیون فوتبال سخت‌ترین روز‌های خود را شاید در طول تاریخ سپری می‌کند و باید دید در این چند ماه از پس این مشکلات برمی‌آید یا خیر.

ساختمان واقع در خیابان سئول روز‌های عجیبی را پشت سر می‌گذارد. روز‌هایی شلوغ و در عین حال پرابهام. روز‌هایی سرنوشت‌ساز که آثار تصمیماتش می‌تواند تا سالیان سال بر پیکره فوتبال خودنمایی کند. بی‌تردید سال ۱۳۹۹ مهم‌ترین سال برای فدراسیونی است که رییس ندارد و مشکلات و مصائبش از انگشتان یک دست فراتر رفته و سوال این اصلی این است که در میان این مشکلات خواسته و ناخواسته، فدراسیون‌نشینانِ کنونی یارای غلبه بر آن‌ها را دارند یا خیر.

اصلاح اساسنامه و سایه تعلیق

چند روز پیش بود که تعلیق، به کلیدواژه اهالی فوتبال تبدیل شد. واژه‌ای که با رد شدن پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال توسط فیفا بر سر زبان‌ها افتاد و جامعه فوتبال را در یک ترس بزرگ فرو برد. بعد از چندین جلسه و رایزنی‌های متوالی گویا این خطر فعلا رفع شده، ولی هنوز اساسنامه مورد تایید رسمی فیفا قرار نگرفته و این یعنی همه چیز تمام نشده است.

انتخابات فدراسیون فوتبال

پس از تایید شدن اساسنامه، نوبت به برگزاری مجمع فوق‌العاده و سپس انتخابات فدراسیون فوتبال است. جایی که فوتبال کشورمان رییس بعدی خود را خواهد شناخت. تاریخی که چند ماه قبل برای برگزاری انتخابات اعلام شد، زمانی در مهرماه بوده است، اما اینکه آیا می‌توان تا آن زمان مشکلات را حل و فصل کرد و موانع را برداشت، خود سوالی است بی‌جواب. اینکه فدراسیون قرار است چند ماه دیگر با سرپرست، آن هم سرپرستی که خودش در سازمان لیگ رییس است، اداره شود نگرانی‌ها را به اوج می‌رساند.

مارک ویلموتس

پای مبلغی کلان و سرسام‌آورتر از هر زمان دیگری در میان است. مارک ویلموتس و فدراسیون از هم شکایت کرده‌اند، اما سابقه بدِ فوتبال ایران در پرونده‌هایی شبیه به این باعث شده تا میزان ناامیدی‌مان از امیدواری‌مان سبقت بگیرد. ویلموتس چندین میلیون یوروی بی‌زبان را طلب کرده و آن هم به خاطر بستن قراردادی بوده که نکات مهمی در آن رعایت نشده است. با این حال فدراسیون‌نشینان معتقدند جای نگرانی نیست و مشکلی از این بابت وجود ندارد. تا روزی که این مشکل به صورت رسمی حل و فصل نشود، خیال هیچکس راحت نخواهد بود.

تیم ملی بزرگسالان و خطر از دست رفتن جام جهانی

بعد از دو صعود متوالی به جام جهانی حالا تیم ملی فوتبال کشورمان در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است؛ آن هم در مرحله ماقبل نهاییِ انتخابی جام جهانی. در رده سوم هستیم و چهار بازی سرنوشت‌ساز در مهرماه و آبان‌ماه تکلیف تیم ملی بزرگسالان را مشخص می‌کند. بعد از کش و قوس‌های فراوان دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی انتخاب شد، اما او هنوز تمرینی را کنار بازیکنان انجام نداده است. این تیم پیش از چهار دیدار مذکور نیازمند برگزاری اردو و حداقل یک یا دو بازی دوستانه است. باید دید فدراسیون فوتبال چگونه این تیم را مهیای حضور در این چهار دیدار خواهد کرد. چهار مسابقه‌ای که احتمالا بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

پول بلوکه شده در فیفا

حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار، طبق گفته علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون، در فیفا موجود است که به فدراسیون فوتبال ایران تعلق دارد. این پول می‌تواند تا حد زیادی مشکلات را حل و فصل کند. می‌توان با آن مشکلات تیم‌های پایه، تیم‌های فوتبال و فوتسال زنان و تیم ملی فوتسال را حل و فصل کرد. با این پول می‌توان به تمام کردن پروژه‌های عمرانی نیز کمک کرد، ولی اینکه چه زمانی این طلب وصول شود و تحریم‌ها اصلا اجازه این کار را خواهند داد یا خیر، خود مساله دیگری است.

برگزاری بدون مشکلِ لیگ

سازمان لیگ نهاد اصلی برگزار کننده مسابقات لیگ خواهد بود، اما به هر حال فدراسیون نیز باید نظارت مستقیم داشته باشد. برگزاری بدون مشکل این ۹ هفته یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود است. اگر بازیکنی و یا دست‌اندرکاری مبتلا به ویروس کرونا شود و یا مشکلی در این باب به وجود بیاید، موج جدیدی از اعتراضات را به سمت فدراسیون فوتبال روانه خواهد کرد. از طرفی باشگاه‌ها با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و از فدراسیون طلب کمک کرده‌اند. حالا فدراسیون که خود نیازمند کمک‌های فراوانی است باید به باشگاه‌ها کمک کند. حل کردن مشکل حق پخش سالیان سال است که متوجه فدراسیون بوده و هیچوقت هم آن‌ها به حق خود نرسیده‌اند.

جوانان و نوجوانان در آستانه دو رویداد بزرگ

طی ماه‌های پیش رو تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران باید در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند و برای رسیدن به جام‌های جهانی زیر ۱۷ سال و زیر ۲۰ سال به مصاف رقبا بروند. به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز تمرینات این تیم‌ها شروع نشده، اما مشکل اصلی این است که سرمربی تیم جوانان به دلیل بی توجهی‌ها از سمت خود استعفا کرده است. فدراسیون در میان مشکلات و بحران‌های بزرگش باید به فکر دو نسل از فوتبال کشورمان نیز باشد؛ دو نسلی که حضور در جام جهانی می‌تواند مسیرشان را تغییر دهد و آن‌ها را خیلی زودتر و بهتر در اختیار تیم ملی بزرگسالان قرار دهد.

پرداخت مطالبات فوتسالی‌ها و ساحلی‌بازان

مدتهاست بازیکنان تیم ملی فوتسال مردان و زنان و همچنین تیم ملی فوتبال ساحلی خواهان دریافت دستمزد و پاداش‌هایشان هستند، اما تاکنون توجهی به آن‌ها نشده است. تیم ملی فوتسال ایران باید امسال در مسابقات جام ملت‌های آسیا شرکت کند و برای جهانی شدن بجنگد. هیچکس دوست ندارد بلایی که بر سر تیم ملی فوتبال ساحلی آمد، برای فوتسالی‌ها نیز تکرار شود. فوتسالیست‌های زن هم به دنبال شارژ مالی هستند تا بار دیگر قاره کهن را فتح کنند. نکته دردناک ماجرا این است که طلب فوتسالیست‌ها و ساحلی‌بازان در حدود قرارداد یک بازیکن متوسط در فوتبال چمنی است.

حال همه منتظر هستیم تا ببینیم فدراسیون فوتبال چگونه می‌تواند از پسِ این مشکلات متعدد ریز و درشت بربیاید. باید این فرض را هم در نظر بگیریم که در این بازه چند ماهه مشکل جدیدی درست نشود و ماجرای جدیدی به وجود نیاید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۴۹۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان