//
کدخبر: ۲۴۱۶۶۸ //

تحلیل مربی گری یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی برای دربی ۹۲

کارشناس فوتبال گفت: دو تیم پرسپولیس و استقلال در واقع ارثیه تفکرات مربیان آرژانتینی و ایتالیایی است که به مربیان ایرانی‌شان رسیده است.

 تحلیل مربی گری یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی برای دربی 92
به گزارش فرتاک نیوز،

جلال چراغپور در مورد شرایط دربی ۹۲ که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، اظهار داشت: هر دو مربی یعنی یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی دو تیم به ارث برده‌اند و تیمی درست نکرده‌اند، در واقع دو ارثیه آرژانتینی و ایتالیایی برای یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی به یادگار مانده است. دو ارثیه‌ای کاملا متفاوت.

وی ادامه داد: تیم استقلال  با نیمه تفکر مربی ایتالیایی در چند نقطه‌اش کلاسیک است، مثلا یک نقطه‌اش در دفاع است که این تیم با سه مدافع بازی می‌کند و نقطه دیگر آن در خط حمله است که استقلال با یک مهاجم هدف و یک مهاجم سایه بازی می‌کند. هر چند نمی‌شود گفت این روش مدرن است، ولی روشی است که استراماچونی برای استقلال در شش ماه گذشته به ارث گذاشت. او مربی بدی نبود و در ایتالیا هم در اینترمیلان مربیگری کرده است.

چراغپور با اشاره به شرایط پرسپولیس گفت: در این سوی میدان هم شاهد یک ارثیه آرژانتینی هستیم، کالدرون اگرچه مربی خیلی دوست‌داشتنی نبود، نه از لحاظ رفتار، قیافه و شخصیت خیلی محبوب نبود، اما زحمت خود را کشید و فوتبال پرسپولیس را به آرامی تغییر داد و نوع حمله سرخپوشان را متحول کرد. این مربی آرژانتینی یک کامپکت دفاعی هم درست کرد که در واقع در 30 تا 34 متری دروزاه‌ یک مربع مرکزی درست می‌شود و از باز بودن خط دفاع جلوگیری می‌کند. کالدرون برای رسیدن به این کامپکت دفاعی جلال حسینی را نیمکت‌نشین کرد. تغییراتی در دفاع داد و درنهایت به جایی رسید که به بیرانوند هم نیاز پیدا نکرد و به جایی رسید که جرأت کرد دروازه‌بان اصلی تیم ملی ایران را نیمکت‌نشین کند.

چراغپور با اشاره به شرایط متفاوت دو مربی ایرانی پرسپولیس و استقلال عنوان کرد: گل‌محمدی خیلی زود مربی شد، یکبار در اوایل مربی‌گری‌اش به پرسپولیس آمد و بعد جدا شد و به ذوب‌آهن رفت و تیمی که شانزدهم جدول بود را به رده چهارم رساند. در تراکتور تبریز اما تفکراتش نتیجه نداد. در شهر خودرو عملکرد خوبی داشت، اما پرنوسان بود. برند فکری گل‌محمدی را می‌دانیم، او دوست دارد تیمش با تعداد پاس زیاد بازی کند و به دنبال یک تکنسین در میانه میدان است. خیلی اعتقادی به پرس و فشار از جلو برای گرفتن توپ اعتقادی ندارد، اما خیلی هم تیمش عقب نمی‌آید، با اینکه خودش یک مدافع بوده است.

چراغپور با اشاره به وضعیت مجیدی عنوان کرد: از مجیدی برند فکری‌ای در دسترس نداریم، نه رسانه‌ها، نه من نمی‌دانیم برند فکری او چگونه است. او یکبار پنج بازی سرمربی استقلال شد، استقلالی که شفر آن را درست کرد و به سبک خود شفر بازی می‌ کرد، یعنی بازی با حوصله با پاس‌های زیاد در میانه میدان و بعد از رفتن شفر، مجیدی هم به تیم امید ایران رفت که اتفاق خوبی برایش رخ نداد. حمید استیلی تیم را از او گرفت و خودش آن را اوت کرد. سپس مجیدی به عنوان  جانشین استراماچونی به استقلال آمد. استقلال استراماچونی یک تیم تنظیم‌شده بود که حتی بدون حضور استراماچونی هم خوب بازی می‌کرد. در بازی با پیکان این مسئله را دیدیم و از برند فکری فرهاد مجیدی هم چیز زیادی نمی‌دانیم. اکنون تفکرات فرهاد مجیدی مقابل تفکرات یحیی گل‌محمدی قرار می‌گیرد که در واقع این دو تیم ارثیه مربیان گذشته هستند.

وی افزود: وقتی یک تغییر در تیم ایجاد می‌شود، خیلی‌ها می‌گویند باید به کادرفنی زمان داد تا تفکراتشان در میدان اجرا شود و حتی موقعی که تیم نتیجه نمی‌گیرد، این مسئله را بیشتر بیان می‌کند. اما وقتی تیم برنده می‌شود، می‌گویند تیم فرهاد مجیدی و تیم گل‌محمدی نتیجه گرفت، در حالی که این اصطلاح درست نیست.

وی تصریح کرد:‌ برای اینکه این دو تیم با تفکرات این دو مربی آشنا شوند به زمان نیاز دارد. باید نگرش و تغییر دو تیم در آینده دیده شود. باختی پیش بیاید، برخورد بازیکن و مربی ایجاد شود و جابجایی‌های بازیکن در ترکیب دیده شود، آن زمان می‌توان گفت که تیم گل‌محمدی و تیم مجیدی.

چراغپور با اشاره به تجربه بیشتر گل‌محمدی گفت: گل‌محمدی با تجربه‌تر است و با ترکیب تیمی که روان بازی کرده و صدرنشین لیگ بوده دست نمی‌زند تا بخواهد بگوید این تفکرات من است. فرهاد مجیدی هم تیمش روان خوب بازی می‌کرده و باید دید که شرایط مسابقه چگونه پیش می‌رود.

وی در مورد اینکه شانس موفقیت کدام تیم بیشتر است، اظهار داشت: شانس موفقیت تیم یحیی گل‌محمدی بیشتر است، زیرا او باتجربه‌تر از مجیدی است. فضای دربی را به عنوان سرمربی تجربه کرده و مربی‌تر از مجیدی است، اما فرهاد هنوز در ابتدای راه است.

چراغپور در مورد تأثیر غیبت دیاباته بر بازی استقلال عنوان کرد: غیبت دیاباته 70 درصد روی گل‌های استقلال تأثیرگذار خواهد بود. بدون شیخ دیاباته، استقلال حداقل یک گل عقب‌تر از حریف خواهد بود، زیرا برای مهار دیاباته یک مدافع کافی نیست و دو مدافع مرکزی باید او را کنترل کنند و در این بین قائدی می‌تواند بازی شیطنت‌آمیز خود را انجام بدهد و بدرخشد. بدون دیاباته استقلال حداقل یک گل عقب‌تر از حریف است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۱۶۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان