//
کدخبر: ۲۳۳۳۹۵ //

ولخرجی چینی‌ها در فوتبال تمام شد

فدراسیون فوتبال چین به صورت رسمی قوانین جدیدی را برای جذب بازیکنان خارجی و داخلی وضع کرد.

ولخرجی چینی‌ها در فوتبال تمام شد
به گزارش فرتاک نیوز،

لیگ فوتبال چین با سرمایه‌گذاری کارخانجات و برندهای معتبر چینی به یک بنگاه اقتصادی و تبلیغاتی تبدیل شده و تیم‌ها برای حضور بازیکنان سطح اول با پرداخت هزینه‌های هنگفت سعی دارند جذابیت این لیگ را دوچندان کرده و محبوبیت‌ تیم‌های خود را در جهان افزایش دهند.

در چند سال اخیر مربیان بزرگی از اسکولاری، کاناوارو تا ویاش‌بواش و بازیکنانی چون کاراسکو، توس، پاتو و اُسکار و ... در تیم های مطرحی چون شانگهای، گوانگژو تا تیانجین توپ زدند. البته نکته اصلی حضور بازیکنان و مربیان معروف، دستمزدها و پیش پرداخت‌های بالایی بود که دریافت می‌کردند و به همین دلیل لیگ سطح اول فوتبال اروپا و جهان را ترک و راهی شرق آسیا می‌شدند.

عده‌ای از بازیکنان با اشباع شدن از پول و به دلیل دوری از سطح اول فوتبال جهان با افت روحیه و بازدهی بازی مواجه می‌شدند و در حالی که انتظارات را برآورده نکرده بودند، با انتقادات شدید مواجه و مجبور به ترک چین می‌شدند. البته باشگاه بارسا هم درگیر این ماجرا شد و پائولینیو بازیکن برزیلی را ابتدا در فصل ۲۰۱۷ از گوانگژو اورگراند به خدمت گرفت و سپس در فصل ۲۰۱۸ دوباره به این باشگاه فروخت. از دیگر نمونه‌های موفق این انتقالات می‌شود به ویتسل اشاره کرد که از زنیت با قرادادی هنگفت به تیانجین منتقل شد و سپس پس از به جیب زدن مبلغی هنگفت با قراردادی موفق به دورتموند پیوست. البته این هافبک بلژیکی در جمع زنبورها یک بازیکن کلیدی به حساب می‌آید. پیش از این تِوس ستاره آرژانتین که با سر و صدای زیادی به چین رفت و با حواشی فراوانی از چین را بوکاجونیورز شد دستمزد هفتگی ۶۱۵ هزار پوند دریافت می‌کرد. وی با این قرارداد یک پوند در ثانیه دستمزد به جیب می‌زد و در سال در حدود ۳۲ میلیون پوند را دریافتی داشت رقمی که حتی رونالدو ومسی دو ستاره اول فوتبال جهان به جیب نمی‌زدند. توس می‌توانست با دستمزدش یک پورشه کاررا ۹۱۱، را هر ۴ روز یک‌بار خریداری کند. قیمت این خودرو در حدود ۸۱۳۹۴ پوند است.

این در حالی است که روند معکوسی در انتقال بازیکنان چینی با لیگ های اروپایی به شکل متوازن وجود ندارد. گرچه در گذشته این اتفاق به مراتب بیشتر رخ می‌داد اما اکنون وو لی سرشناس‌ترین فوتبالیست چینی به حساب می‌آید که در اروپا و در تیم اسپانیول اسپانیا توپ می‌زند. وی سابقه ۶۳ بازی و ۱۵ گل ملی برای تیم ملی فوتبال چین را در کارنامه دارد.

در ادامه در برهه‌ای زمان دولت چین هم با فشار رسانه‌ها به این موضوع ورود کرد و قوانینی را در جهت حفظ پول ملی و حمایت از بازیکن وطنی وضع کرد تا با ایجاد چنین محدودیت‌های تا حدی افکار عمومی را آرام و تنش‌های به وجود آمده را کم کند.

براساس خبر سایت رسمی فدراسیون فوتبال چین، فدراسیون این کشور رسماً اعلام کرد با افزایش بازیکنان خارجی در تیم های مختلف به شکل مفاد زیر موافق است و تیم‌های می‌توانند از این پس با این پروتکل بازیکنان خارجی را به خدمت بگیرند.

از این پس هر تیم می‌تواند ۵ بازیکن خارجی به خدمت بگیرد و در ترکیب اصلی خود تنها ۴ بازیکن خارجی را استفاده کند.

البته لازم به ذکر است قوانینی برای سقف قرارداد بازیکنان نیز تصویب شده که به شرح زیر است:

سقف حقوق بازیکنان خارجی در یک سال یا یک فصل فوتبالی: هر باشگاه می‌تواند بازیکن خارجی را با سقف قرارداد ۳ میلیون یورو در سال به خدمت بگیرد و مبالغ بالاتر مورد قبول نیست.

سقف حقوق بازیکنان چینی در یک سال یا یک فصل فوتبالی: هر باشگاه چینی باید ابتدا در جهت ارتقا و سطح کیفی بازیکنان چینی تلاش کند و بومی گرایی را در دستور کار قرار دهد.همچنین سقف قرارداد برای بازیکن چینی ۱,۲۹ میلیون یورو می‌باشد.

این اتفاق در حالی رخ داد که اخباری مبنی بر حضور گرت بیل در نقل و انتقالات ژانویه در لیگ چین به گوش می‌رسید. البته چند روز پیش اسپالتی مربی برکنار شده اینتر نیز پیشنهاد رسمی باشگاه گوانگژو را رد کرده بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: خبرورزشی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۳۳۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان