//
کدخبر: ۱۷۶۹۰۸ //

دربی۸۹؛سرمربی پرسپولیس چگونه شفر را مات کرد؟

پرسپولیس با پیروزی مقابل استقلال ، در صدر جدول رده بندی لیگ برتر باقی ماند و گام بلندی به سوی قهرمانی برداشت.

دربی89؛سرمربی پرسپولیس چگونه شفر را مات کرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 در نخستین دربی سال جدید ، شاگردان برانکو موفق شدند در یک دیدار دشوار کار بزرگی انجام دهند و با مدیریت جریان بازی و استفاده از موقعیت‌های خود، به یک پیروزی بسیار مهمی در مقابل رقیب دیرینه شان دست پیدا کنند.

سوپرایز آقای پروفسور !

شاگردان برانکو بازی را آرایش 2-4-4 لوزی آغاز کردند .  بیرانوند باز هم مرد شماره یک پرسپولیس بود و شجاع خلیل‌زاده و سیدجلال حسینی دو مدافع میانی تیم برانکو بودند. نادری در جناح چپ باردیگر در پست مورد علاقه اش برای پرسپولیس بازی کرد و در سمت راست مهدی شیری باز هم نمایش استاندارد خود در بازی های قبل را تکرار کرد. در خط میانی؛ کامیابی نیا به عنوان هافبک دفاعی ، نورالهی و ترابی در جناح راست و چپ خط میانی و رفیعی هم در راس جلوی لوزی وظیفه طراحی حملات را بر عهده داشت. در خط حمله هم برانکو از حضور بودیمیر به عنوان زوج علیپور سود برد . آنچه که از دیدار روز گذشته مشخص بود ، تیم شفر با آرایش 1-4-1-4 بازی را آغاز کرد . شاگردان این سرمربی آلمانی برنامه ویژه ای برای استفاده کردن از کانال سمت راست داشتند و با حضور پر تعداد به دنبال تصاحب این منطقه بودند .با سانتر های موفق برای بازیکنان هجومی و یا گرفتن کرنر برای ارسال های خطرناک پاتوسی ، به گل و گل های زود هنگام برسند . اما حضور پر رنگ نادری و پوشش این منطقه توسط دو مدافع میانی سرخ ها یعنی خلیل زاده و حسینی باعث شد سرمربی آلمانی آبی ها دست به تغییراتی در برنامه های خود زد و بازی را بیشتر به میانه زمین سوق داد تا با سرعت بالای پاتوسی بتواند ایسما و منشا را تغزیه کند . اما پوشش بی نقص هافبک های سرخپوش در میانه زمین باعث شد تا بار دیگر شفر در برنامه های خود تغییراتی ایجاد کند و بازی را به کانال سمت چپ و جایی که ایسما حضور داشت ، انتقال دهد . حضور ایسما و زکی پور که با اورلب های خود به ایسما کمک می کرد ، این دو  توانستند توپ های خطرناکی را بر روی دروازه بیرانوند ارسال کنند ولی حضور قدرتمند مدافعین سر زن پرسپولیس باعث شد تا شفر و شاگردانش در رسیدن به گل حتی با تغییرات نیمه دوم ، ناکام باشند . در مقابل اما سرخپوشان چشم به ضد حملات دوخته بودند و در طول این دیدار دو آرایش مختلف را اجرا کردند . سرخ ها در فاز هجومی آرایش خود را به 2-4-4 لوزی و در فاز دفاعی به 2-4-4 خطی تغییر می دادند . مهمترین نقش را در شیفت شدن در دو فاز را نورالهی بر عهده داشت . هافبک ملی پوش سرخ ها ، در فاز دفاعی در کنار کامیابی نیا بود و در فاز هجومی در سمت راست قرار می گرفت . عملکرد فوق العلاده او در این دیدار باعث شد تا گل پیروزی بخش تیمش را نیز به ثمر برساند .علاوه بر نوراللهی ، مهدی ترابی هم با فرارها، توپ‌گیری، ارسال‌ها و خلق موقعیت‌های خود نمایش درخشانی داشت و پاس تک گل پرسپولیس را هم داد . در کنار این دو بازیکن محمد نادری نیز در جناح چپ زمین پُرتلاش ظاهر شد و علاوه بر نمایش کم‌نقص در خط دفاعی، در کار هجومی نیز بازی خوبی ارائه داد.

عصر طلایی احمد !

دقایق ابتدایی بازی را آبی ها بهتر آغاز کردند و سرخپوشان  را از همان دقایق ابتدایی تحت فشار قرار دادند . آن ها توانستند چندین موقعیت خطرناک را نیز بر روی دروازه سرخ ها ایجاد کنند .  در حالی که تا دقیقه 20 بازی کاملا در اختیار استقلال بود این پرسپولیسی ها بودند که برخلاف جریان بازی توانستند به گل برسند . دردقیقه 21 ، سانتر زیبای مهدی ترابی از روی کرنر سمت راست زمین به محوطه 6 قدم ، در مقابل دروازه استقلال به احمد نوراللهی رسید و او با یک  ضربه سر زیبا ، در حالی که رحمتی نظاره‌گر توپ بود، گل اول سرخ ها به ثمر رساند. آبی ها پس از دریافت گل ، فشار خود را بر روی دروازه بیرانوند بیشتر کردند و تعداد حملات خود را افزایش دادند . دقیقه 22 پاتوسی در محوطه جریمه پرسپولیس صاحب توپ شد که شوت این بازیکن بیرانوند به راحتی مهار کرد. پرسپولیسی ها پس از گل به خوبی توپ و میدان را در اختیار گرفتند و بازی را کنترل کردند. دقیقه 35 احمد نوراللهی پشت محوطه جریمه استقلال صاحب توپ شد دقیقه 45 خطای کامیابی نیا روی بازیکن استقلال را داور پنالتی اعلام کرد که فرشید اسماعیلی پشت توپ قرار گرفت و ضربه چیپ او از بالای دروازه به بیرون رفت تا شاگردان برانکو با تک گل نورالهی ، برنده نیمه نخست باشند .با این گل، دامنه حملات استقلال بیشتر شد و در دقیقه ۲۳، پاتوسی با شوت خود دروازه بیرانوند را تهدید کرد اما باز هم دروازه‌بان پرسپولیس ناجی تیمش شد. دقایقی بعد، پرسپولیس حمله نصف و نیمه‌ای را روی دروازه رحمتی تدارک دید که توپ به طور تصادفی به پای مدافعان استقلال برخورد کرد و در آستانه ورود به دروازه خودی، توسط دروازه‌بان آبی‌ها کنترل شد.بعد از گذشت سی دقیقه، جریان بازی متعادل‌تر شد و دو تیم به دنبال پیدا کردن روزنه‌ای برای انجام حمله بودند که در دقیقه ۳۵، احمد نوراللهی از فاصله حدوداً ۲۵ متری با شوتی  والی و محکم رحمتی را غافلگیر کرد ولی توپ در دو مرحله توسط دروازه‌بان آبی‌ها کنترل شدا دروازه تیمش برای بار دوم در نیمه اول باز نشود. رفته رفته تسلط استقلال بر جریان بازی بیشتر شد ولی دفاع پرتعداد پرسپولیسی اجازه گلزنی به این تیم را ندادند .ولی در دقیقه ۴۳ و در شلوغی محوطه جریمه، تکل کمال کامیابی‌نیا موجب سرنگونی فرشید اسماعیلی و پنالتی به نفع استقلال شد و پشت ضربه پنالتی،  اسماعیلی قرار گرفت در حالی که بیرانوند به سمت چپ دروازه شیرجه زده بود، فرشید اسماعیلی ضربه چیپ بدی زد تا توپ با عبور از روی تیرک افقی دروازه پرسپولیس به بیرون برود تا نیمه نخست با تک گل نورالهی به نفع سرخ ها به پایان برسد .

سرد و کسل کننده !

نیمه دوم برخلاف انتظارات ، متعادل و با میدان‌داری پرسپولیسی‌ها آغاز شد. توپ بیشتر در میانه میدان در جریان بود و تا اواسط نیمه دوم بازی کاملا کسل کننده بود و خبری از موقعیت خطرناک نبود. استقلال مجدداً جریان بازی را در اختیار گرفت و بارها با استفاده از کرنر و ضربات ایستگاهی به دروازه بیرانوند نزدیک شد ولی ضربات نهایی آبی‌ها فاقد کیفیت لازم بود  و این سرخ ‌ها بودند که توپ را دور می کردند. هرچه به دقایق پایانی نزدیک تر می شدیم بازی سردتر می شد و سوت های داور باعث می شد که بازی از جریان خارج شود و زیبایی نیمه اول را نداشته باشد. سرخ هادر دقیقه ۸۱ صاحب موقعیت گلزنی ایده آلی شدند . علیپور بعد از پشت سر گذاشتن چشمی در زاویه بسته با رحمتی تک به تک شد که شوت محکم او به تور کنار دروازه برخورد کرد. در ادامه اتفاق خاصی روی هر دو دروازه رخ نداد تا این بازی کم موقعیت در نیمه دوم گلی به همراه نداشت و در نهایت این بازی با حساب یک بر صفر به سود شاگردان برانکو به پایان برسد.

گام نخست در مسیر قهرمانی !

قطعی شدن صدرنشینی پرسپولیس آن هم بعد از پیروزی در دربی بزرگ پایتخت، حاوی پیام‌های زیادی بود . پیام هایی که  برانکو و شاگردانش توانستند به انتقاداتی که در چند هفته اخیر به آن ها می شد را پاسخ دادند . آن ها شاید در این فصل به زیبایی دو فصل گذشته بازی نمی کنند و کیفیت بازی هایشان در نیم فصل دوم آن گونه که باید باشد ، نیست  اما آنچه قابل دفاع و حتی حیرت انگیز به نظر می رسد این است که سرخپوشان  بازهم مثل سه دوره قبل یکی از شانس های اصلی قهرمانی هستند و در صدرجدول رده بندی قرار دارند.آنچه که پرسپولیس را با حداقل مهره هایش برابر تیم های سخت کوش لیگ و مطرح و پرستاره فوتبال آسیا آن هم در سخت ترین شرایط پیروز کرده و به فینال رسانده ، همان تشنگی و عطش موفقیت است که برانکو در تک تک شاگردانش پرورانده است . او حتی در روزهایی مثل دربی ۸۹ توانست با اتکا به همین ساختار منضبط و منسجم به پیروزی برسد. . سرخپوشان با این پیروزی حالا ۴۸ امتیازی شده اند و سرعت خود به سمت کسب قهرمانی را افزایش دادند، اما هنوز ۲۱ امتیاز دیگر در لیگ، در میان است و پیش بینی نام قهرمان با توجه به پیچیدگی‌های جدول رده بندی بسیار سخت به نظر می‌رسد ولی سرخ های پایتخت توانستند نخستین گام را به سوی قهرمانی بردارند .

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۶۹۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان