//
کدخبر: ۱۶۳۳۰۱ //

سوابق و حقایق تاریخی پیرامون تقابل ایران و ژاپن از نگاه AFC

در آستانه مرحله نیمه نهایی جام ملت های 2019 آسیا، مابین غول های بدون شکست قاره کهن، تارنمای رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای اف سی) در گزارشی به حقایق و سوابق تاریخی پیرامون دیدار مهیج ایران و ژاپن که چشم انتظاران زیادی نیز دارد، پرداخت.

سوابق و حقایق تاریخی پیرامون تقابل ایران و ژاپن از نگاه AFC
به گزارش فرتاک نیوز،

 ای اف سی روز یکشنبه در گزارش خود می نویسد: تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت های 2019 آسیا، فردا (دوشنبه) از ساعت 17:30 به مصاف ژاپن خواهد رفت.

** تیم ملی ایران بدون طارمی

مهم ترین خبر تیمی در آستانه نیمه نهایی جام ملت ها، محرومیت «مهدی طارمی» مهاجم تیم ملی ایران است؛ بازیکنی که به دلیل دریافت کارت زرد دوم خود در بازی مقابل چین در یک چهارم، بازی مقابل ژاپن را از دست خواهد داد.

با این حال، اگرچه دردسر ناشی از کارت زردهای مرحله یک چهارم، به قیمت از دست دادن ستاره تیم الغرافه برای ایرانی ها تمام شد اما آنها در بازی پیش رو «وحید امیری» را پس از طی کردن محرومیت یک جلسه ای در اختیار خواهند داشت؛ این در حالی است که «یوشینوری موتو» نیز چنین حالتی را در سوی دیگر میدان دارد.

کارت های زرد دریافت شده توسط بازیکنان در مرحله یک چهارم بخشیده شده و این بدان معنا است که تنها دریافت کارت قرمز در بازی فردا، به قیمت از دست رفتن فینال برای بازیکن خاطی تمام خواهد شد.

** بیرانوند و ژاپن

تیم تحت هدایت «کارلوس کی روش» به یکی از سه تیم تاریخ جام ملت ها پیوست که در مجموع 5 دیدار ابتدایی، یعنی از مرحله گروهی تا یک چهارم، هیچ گلی دریافت نکرده است؛ این در حالی است که آمار شگفت انگیز «علیرضا بیرانوند» به مدت ها پیش از این باز می گردد.

سنگر بان تیم پرسپولیس در جریان 20 رقابت رسمی شامل ( جام ملت های 2019 و جام جهانی 2018 و انتخابی پیش از آن) درون دروازه تیم ملی ایران قرار گرفته و تنها 4 گل دریافت کرده و رکورد درخشان 17 کلین شیت را از خود برجای گذاشته است؛ در واقع تنها پرتغال، اسپانیا و سوریه موفق شدند راه دروازه بیرانوند را پیدا کنند.

در سوی مقابل، ژاپنی ها هم از لحاظ آماری و سابقه تاریخی، سهم خود را از تورنمنت امارات متحده عربی برداشته اند و این بدان معنا است که شاگردان «هجیمه موریاسو» تنها تیمی هستند که تمام 5 دیدار ابتدایی خود را با برتری با اختلاف یک گل پشت سر گذاشته اند.

** غول های آسیا، تاریخچه ای متفاوت

ژاپن و ایران هر 2 غول های آسیا محسوب می شوند؛ آنها در 2 دوره پیشین جام جهانی حضور داشته و در مورد ژاپن این داستان از سال 1998 برقرار است اما برای دسترسی به موفقیت های غول های شرق آسیا در عرصه رقابت های قاره ای، نیازی نیست تا تاریخ را زیاد ورق بزنیم.

در واقع، در حالی که ایرانی ها برای رسیدن به فینال جام ملت های آسیا که آخرین تجربه شان به سال 1976 باز می گردد، تنها 90 دقیقه فاصله دارند؛ ژاپنی ها در هفت دوره پیشین این تورنمنت، چهار بار عنوان قهرمانی را از آن خود کرده اند بطوریکه سه تن از بازیکنان حاضر در کاروان کنونی این تیم، در تیم قهرمان سال 2011 نیز عضویت داشته اند.

با این حال، سامورایی ها تنها یک بار در این مرحله شکست خورده اند و آن هم به باخت 3 بر 2 مقابل عرابستان سعودی در سال 2007 باز می گردد؛ علاوه بر این، بازی مذکور تنها شکست ژاپنی ها در جریان بازی و بدون احتساب ضربات پنالتی نیز محسوب می شود.

در سوی مقابل، ایرانی ها اگرچه آخرین حضور خود در جمع چهار تیم را در سال 2004 تجربه کرده اند اما از آغاز قرن بیست و یکم، آنها تاکنون هیچ کدام از بازی های خود را نباخته اند؛ در واقع هر سه شکست پیشین آنان که منجر به حذفشان از گردونه رقابت ها نیز شد، در ضربات پنالتی رقم خورده است.

** ایران – ژاپن؛ رقیبانی غریبه

تیم های ملی ژاپن و ایران با وجود حضور مداوم در مراحل انتخابی جام ملت های آسیا و جام جهانی، همواره موفق شدند از هم قرعه شدن با یکدیگر اجتناب کنند.

به عبارت دیگر، از آخرین تقابل آنها در قالب رقابتی رسمی چیزی در حدود یک دهه می گذرد؛ جایی که سامورایی ها در سال 2005 با نتیجه 2 بر یک ایران را شکست دادند.

این در حالی است که تازه ترین جدال آنان در جام ملت های آسیا به سال 1992 باز می گردد؛ بازی که در جریان آن «کازویوشی میئورا» که همچنان در سال 2019 به فوتبال حرفه ای خود ادامه می دهد؛ تک گل بازی را برای تیمش به ثمر رساند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۳۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان