//
کدخبر: ۷۰۷۴۴ //

سهم اردبیل از بدبختی‌ها بیشتر از توسعه یافتگی‌هاست

نشست مجمع مطالبه‌گران اردبیل با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با هدف طرح مطالبات مردم به ویژه رای نمایندگان مجلس به لایحه منطقه آزاد تجاری برگزار شد.

سهم اردبیل از بدبختی‌ها بیشتر از توسعه یافتگی‌هاست
به گزارش فرتاک نیوز،

 در این نشست که در انجمن اسلامی بازار اردبیل برگزار شد سعید ایرانی جم رئیس انجمن اسلامی بازار و اصناف اردبیل در سخنانی اظهار کرد: در کنار همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصربفرد استان اردبیل قرار است به زودی پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی مطرح شود که امیدواریم نمایندگان مجلس به ویژه آذری‌نشین‌ها به این لایحه دولت رای داده و زمینه ایجاد این منطقه را در شمال استان اردبیل فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 ما آمادگی داریم به عنوان استان همسایه تبریز را در اهداف گردشگری 2018 کمک کنیم تا گردشگران از مسیر تبریز با حضور در مناطق گردشگری استان اردبیل به سمت استان گیلان حرکت کنند.

وی افزود: امیدواریم با کمک نمایندگان مجلس و با هدایت‌هایی که مسعود پزشکیان به عنوان نایب رئیس مجلس انجام می‌دهد بستر خوبی برای تحول و تحرک در منطقه آذربایجان در سایه تصویب منطقه آزاد فراهم آید.

مزایای منطقه آزاد یا برای همه یا هیچ کس

استاد دانشگاه‌های اردبیل و عضو ارشد مجمع مطالبه‌گران نیز در این نشست اظهار کرد: تقسیم‌بندی کشور به مناطق توسعه یافته و یا نیافته شکاف عمیقی را در توسعه یافتگی استان‌ها ایجاد کرده که این امر با اصل 48 قانون اساسی که دم از عدالت می‌زند منافات دارد.

بهنام صحرانورد خاطرنشان کرد: در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اجرای این اصل سال‌های سال است که خاک می‌خورد و در حالی که یک و نیم درصد کشور در استان اردبیل ساکن هستند اما کمترین سهم برخورداری از امکانات متوجه اردبیل است در حالی که سایر استان‌ها با لابی‌گری و چانه‌زنی بیشترین بهره را از اعتبارات و منابع دولتی می‌برند.

وی گفت: با توجه به اینکه لایحه ایجاد منطقه آزاد به زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد امیدواریم با تعدیل مخالفت‌ها در این زمینه به ویژه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شاهد تصویب این لایحه در پارلمان ملی باشیم.

صحرانورد تصریح کرد: ما انتظارمان این است که یا همه استان‌ها باید از مزایای چنین مناطقی بهره‌مند شوند و یا این مزایا برای هیچ کس در نظر گرفته نشود در حالی که ما باید از فرصت به وجود آمده در ترکیب هیات رئیسه که نایب رئیس آن از تبریز است استفاده کنیم تا مطالبات بسیار زیاد مناطق آذری‌نشین تحقق یابد.

وی به فعال شدن مجمع مطالبه‌گران اردبیل با ترکیب 14 کمیته و سه کارگروه زیربنایی و تولیدی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی را یادآور شد.

صدا و سیما ایجاد مناطق آزاد تجاری را تخطئه نکند

نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: اولین درخواست ما از نایب رئیس مجلس این است تا موضوع منطقه آزاد تجاری را در هیات رئیسه مجلس مطرح کرده و اهمیت این موضوع را به صراحت بیان کنند.

حسن نوعی اقدم با بیان اینکه اداره جلسه در روز رای‌گیری منطقه آزاد بسیار مهم است و در کنار آن هیات رئیسه می‌تواند با تذکر به مرکز پژوهش‌های مجلس در ارائه گزارش مثبت و نرم در خصوص مناطق آزاد نقش‌آفرینی کند، خاطرنشان کرد: بهتر است با مکاتباتی که انجام می‌شود به صدا و سیما پیغام داده شود تا از تخطئه موضوع مناطق آزاد و مخالفت‌گوئی صرف در این حوزه پرهیز کرده و در کنار آن نمایندگان 4 استان آذری‌نشین و برخی فراکسیون‌های سیاسی و صنفی در تصویب منطقه آزاد تلاش کنند.

سهم اردبیل از بدبختی‌ها بیشتر از توسعه یافتگی‌هاست

فرماندار سابق نمین نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فقدان توسعه متوازن آزاردهنده است، اظهار کرد: در دوره گذشته مجلس یکی از نمایندگان تهران در حالی با ایجاد منطقه آزاد مخالفت کرد که 35 درصد امکانات کشور در تهران و 50 درصد تسهیلات بانکی نیز در پایتخت تزریق می‌شود در حالی که استان‌های کمتر توسعه یافته نظیر اردبیل هر روز از سوءتغذیه و لاغری رنج می‌برند.

مالک رضایی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی الگوی توسعه متوازن رعایت شده و حتی بالاتر از پایتخت این کشورها سایر شهرها دارای امکانات و شرایط مطلوبی هستند، خاطرنشان کرد: اگر توسعه متوازن مدنظر قرار نگیرد قطعا مهاجرت‌ها به حاشیه‌نشینی و آسیب‌های جدی منجر خواهد شد.

وی افزود: در حالی که استان اردبیل 5 درصد غلات کشور و 20 درصد سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کند و منطقه منحصربفرد در آب‌های معدنی است و امکان دسترسی به بازار 300 میلیونی روسیه و آسیای میانه را دارد اما ما نتوانسته‌ایم در مسیر توسعه واقعی قرار گیریم.

این کارشناس مسایل اقتصادی بیان کرد: در حالی که سهم استان اردبیل در تولید 9 دهم درصد است اما سهم ما از تصادفات جاده‌ای چهار درصد است که باید گفت سهم ما از بدبختی‌های کشور بیشتر از خوشبختی‌هاست.

رضایی گفت: مطرح شدن لایحه منطقه آزاد تجاری یک حس نوستالژیک در بین اهالی استان اردبیل ایجاد کرده است در حالی که مردم این استان همچنان در انتظار آن هستند تا بن بست راه‌آهن و منطقه آزاد تجاری گره گشایی شده و فراموشی توسعه این استان به پایان برسد.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: در اولویت مطالبات مردم این استان تصویب منطقه آزاد، راه‌آهن و تعیین حقابه استان از رود ارس کاملا به مطالبات جدی تبدیل شده که امیدواریم مجلس شورای اسلامی به استان‌های توسعه نیافته توجهی واقع‌بینانه داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۷۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان