//
کدخبر: ۶۲۰۰۱ //

چالش "انتقال خون" در زمان بحران / درخواست از شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به مشکلاتی که در دوره گذشته در زمینه ساخت مرکز تولید فرآورده‌های خونی در ساختمان این سازمان وجود داشت، گفت: مفهومی ندارد در شهری که نزدیک به 27 درصد خون و فرآوده‌های خونی مصرف می‌شوند، تنها یک مرکز تولید فرآورده داشته باشیم.

چالش "انتقال خون" در زمان بحران / درخواست از شهرداری تهران
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله  افزود:  برای حل این مشکل مرکز دیگری در نزدیکی سازمان انتقال خون جانمایی شده و امیدواریم که شهرداری حمایت جدی انجام دهد تا این مشکل مرتفع شود. البته در دوره جدید رایزنی‌هایی در حال انجام است.

 

وی درباره اقدامات انجام شده در حوزه اهدای مستقیم پلاکت و پلاسما و چگونگی اطلاع‌رسانی به اهداکنندگان خون در این حوزه، گفت: اقداماتی در حوزه اهدای مستقیم پلاکت و پلاسما از سوی سازمان انتقال خون آغاز شده است. البته باید توجه کرد که فرهنگسازی اهدای پلاسما و پلاکت کاری طولانی‌مدت است.

 

ایجاد مراکز جامع اهدای خون در 15 مرکز استان

وی افزود: ابتکاری که برای گسترش این کار در ایران آغاز کرده‌ایم، این است که مراکز اهدای خون را به مراکز جامع اهدای خون تبدیل می‌کنیم. بر این اساس تاکنون در 15 مرکز استانی، مرکز جامع اهدای خون ایجاد کرده‌ایم که در این مراکز، سالن‌های بزرگ و یکپارچه‌ای قرار دارد و هموطنان‌مان در کنار اهدای خون، امکان اهدای پلاسما، پلاکت و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادین را دارند.

 

پورفتح‌الله با بیان اینکه این اقدام می‌تواند نگاه هموطنان ما را نسبت به اهدای پلاکت و پلاسما به صورت مستقیم، تغییر دهد، افزود: در این روش، خون اهداکننده وارد دستگاهی می‌شود. سپس پلاکت یا پلاسمای آن جدا شده و مجددا خون به بدن فرد اهداکننده بازمی‌گردد. بنابراین در این روش پلاکت یا پلاسمای فرد اهداکننده بدون هیچ آسیبی دریافت می‌شود. وقتی مردم چنین روشی را در مراکز جامع اهدای خون ببینند، نظرشان نسبت به اهدای پلاکت و پلاسما مثبت می‌شود.

 

تهرانی‌ها هر روز 35 واحد پلاکت اهدا می‌کنند

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر موارد اهدای مستقیم پلاکت در تهران به 35 مورد در روز رسیده است که رقم بسیار خوبی است، گفت: در اهدای پلاکت به صورت مستقیم، هر پلاکت اهدایی شش برابر پلاکتی است که در روش جداسازی از خون کامل می‌گیریم. بنابراین در اهدای مستقیم پلاکت، محصول با کیفیت بهتری به دست بیماران نیازمند می‌رسد. در عین حال باید توجه کرد که اهدای 35 واحد پلاکت در روز در استان تهران، تقریبا نیاز این استان را به این فرآورده خونی برطرف می‌کند.

 

وی با بیان اینکه البته باید در این حوزه فرهنگسازی کنیم تا هم بیماران محصولات باکیفیت‌تری را دریافت کنند و هم تعداد اهداکنندگان‌مان بیشتر شود، افزود: در حال حاضر در هر استانی که زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز جامع اهدای خون وجود داشته است، نسبت به ایجاد این مراکز اقدام کردیم. البته در مراکز اهدای خون سایر استان‌ها هم امکان اهدای پلاکت را فراهم کردیم. به طوریکه در حال حاضر در هر 32 استان کشور امکان اهدای پلاکت وجود دارد. البته اهدای پلاسما اکنون در 15 استان کشور انجام می‌شود.

 

از احداث 5 مرکز جامع اهدای خون تهران چه خبر؟

پورفتح‌الله درباره آخرین وضعیت ساخت پنج مرکز جامع اهدای خون در پایتخت نیز گفت: یکی از پنج مرکز جامع اهدای خون در تهران نیز طی دو تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و امیدوارم به تدریج در یک برنامه زمان‌بندی و با فواصل کوتاه شاهد افتتاح بقیه این مراکز باشیم.

 

ساخت مرکز تولید فرآورده‌های خونی برای مواقع بحران

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ساخت یک مرکز فرآوری خون و فرآورده‌های خونی در سازمان انتقال خون که در دوره قبل اجازه ساختش از سوی شهرداری تهران داده نمی‌شد، گفت: خوشبختانه در حال حاضر و در دوره جدید رایزنی‌هایی با شهرداری برای ساخت این مرکز در حال انجام است. باید توجه کرد که این مرکز جدید برای مواقع بحران و از اعتبارات ستاد بحران ساخته می‌شود و در مسیر چندین اتوبان تهران قرار دارد تا در مواقع بحران بتوان از طریق آن به مراکز درمانی دسترسی پیدا کرد.

 

پورفتح‌الله با بیان اینکه طبیعتا یکی از مشکلات بزرگ و جدی شهر تهران در حوزه انتقال خون این است که تنها یک مرکز تولید فرآورده‌های خونی در این استان وجود دارد، افزود: در حال حاضر تنها مرکزی که برای فرآوری خون و تولید فرآورده‌های خونی داریم، در خیابان وصال است که به نوعی پاشنه آشیل انتقال خون در پایتخت و مشکل عمده ما در زمان بحران محسوب می‌شود؛ چراکه هرگاه خیابان وصال بسته شود، دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی در تهران متوقف خواهد شد.

 

درخواست سازمان انتقال خون از شهرداری تهران

وی همچنین گفت: طبیعتا باید حمایت‌های لازم برای ساخت مرکز جدید انجام شود تا امکان فرآوری خون و فرآورده‌های خونی در یک نقطه دیگر از شهر تهران که امکانات مناسب‌تری دارد نیز ایجاد شود. مفهومی ندارد در شهری که نزدیک به 27 درصد خون و فرآوده‌های خونی مصرف می‌شوند، تنها یک مرکز تولید فرآورده داشته باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۲۰۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان