//
کدخبر: ۵۸۳۱۷ //

اعضای شبکه محیط زیست کشور: محیط زیست با نگاه دستوری اداره نمی شود

اعضای شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور که با نام شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور فعالیت می­ کنند روز چهارشنبه 10 آبان میهمان پایگاه خبری فرتاک نیوز در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بودند تا از دغدغه ها و چالش­های این حوزه بگویند.

اعضای شبکه محیط زیست کشور: محیط زیست با نگاه دستوری اداره نمی شود
به گزارش فرتاک نیوز،

در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد مسعود مولانا، بابک مغازه ای، محمد الموتی، سیاوش آقاخانی، سعید طهماسبیان و سیاوش عابدی به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.

 

محمد الموتی دبیراجرایی شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: بیش از ۸۹۳  تشکل محیط زیستی  در ایران فعالیت می کنند که بیش از 620  تشکل غیردولتی حوزه محیط زیست از 31 استان عضو شبکه هستند و محیط زیست همه استانها با هم ارتباط دارند.

 

گفت و گو (11)

 

یکی از ضرورت های این حوزه ساختارسازی است و مهمترین مساله هر کشور محیط زیست و منابع طبیعی است این تلاش ها که سابقه زیادی دارد شبکه تلاش کرده این ظرفیت را به گوش دولت برساند و یکه تازی دولت ها را به آنها گوشزد کند.

 

الموتی افزود: در ۳۱ استان تشکل هایی با شبکه محیط زیست فعالیت می کنند هر چند در دولت های نهم و دهم موانعی برای فعالیت وجود داشت اما دولت یازدهم رویکرد مثبتی به حوزه نهادهای مدنی داشته است. تشکل های عضو شبکه همکاری خوبی با دولت های یازدهم و دوازدهم دارند و مطالبه گری از دولت ها را نیز پیگیری می کنند. در ۳سال گذشته شبکه فعالیت های خوبی داشته و از نشست ها نتایج خوبی گرفته شده است.

 

محمد الموتی گفت: اشکال بزرگ در دولت تدبیر این است که ایجاد اشتغال را از راه کندن از طبیعت دنبال می کند این سطحی ترین روش است. در دولت های ما خلاقیت وجود ندارد. وقتی مجوز ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار برای ویلاسازی صادر می شود یعنی باج دادن به بخش کوچکی از شهروندان به قیمت نابودی منابع طبیعی.

 

مسعود مولانا عضو دیگر شبکه محیط زیست و منابع طبیعی کشور دراین نشست گفت: بحث ما در شبکه این است که در ایران دچار مشکلات ساختاری و زیر بنایی هستیم و مشکلات زیربنایی مشکلات روبنایی را ایجاد می کنند. تا زمانی که مشکلات زیربنایی وجود دارد مشکلات روبنایی حل نخواهد شد.

 

او با انتقاد از شرایط محیط زیست کشور گفت: یکی از مشکلات زیربنایی در ساختار دولتی است، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی که اصلی ترین نهادهای تصمیم گیر هستند، نقش چندانی در دولت ندارند. مشکل دیگر مسایل قانونی وحقوقی است که باید تلاش کنیم قوانین درستی برای حفاظت از محیط زیست داشته باشیم.

 

مولانا افزود: ساختار آموزشی از دیگر مشکلات است بر حوزه محیط زیست حاکم است به طور مثال دانش آموز و دانشجو درس می خواند، فیلسوف می شود اما از فلسفه محیط زیست شناختی ندارد موضوع دیگر ساختار اقتصادی در حوزه محیط زیست است، متاسفانه خلق ثروت در ایران مبتنی بر سرزمین است و اقتصاد سبز در این عرصه جایگاهی ندارد آیا سمنان نیاز به انتقال آب دارد این موارد در کدام سند آمایش سرزمین بررسی شده است. مساله فرهنگی اجتماعی از دیگر مشکلات است، مادامی که مردم مسولیت در حوزه محیط زیست نداشته باشند هیچ نهادی نمی تواند از محیط زیست حفاظت کنند. ما در ایران شکاف دولت ملت داریم و این شکاف را نهادهای مدنی می توانند پر کنند.

 

مسعود مولانا در بخش دیگری از سخنانش گفت: مساله ما شاخص ها هستند نه اشخاص. یکی شاخص های که قبل از کلانتری مطرح کردیم اعتقاد مدیران به توسعه پایدار است. هیچ سازمانی را نمی توان از بالا و دستوری اداره کرد. آقای کلانتری با نگاه از بالا نمی تواند سازمان را اداره کند. نگاه متبکرانه و از بالا هیچ مشکی را حل نخواهد کرد.

 

او خطاب به ریاست جدید سازمان محیط زیست کشور گفت: آقای کلانتری ما نگرانی. وقتی شما محصولات تراریخته را رسما تایید کنید ما را نگران می کند، وقتی به همکاری با مردم و نهادهای مردم توجهی نمی¬کنید ما نگران می شویم. آقای کلانتری با نگاه شما نمی توان سازمان را اداره کنند.

 

سیاوش آقاخانی عضو شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در این نشست گفت: ما تاکنون موفق نشده ایم با رییس جدید سازمان رودررو گفت وگو کنیم اما از نظر ما باب گفت وگو باز است.

 

 او نیز با انتقاد از رویکرد دولت به محیط زیست گفت: به نظر من دولت شعار محیط زیستی خود را نیز فراموش کرده و طرح های مشکل ساز در این حوزه را تایید می کند. در 40سال گذشته مدیران آنچه انجام داده اند امروز نتیجه داده و نمی توان کتمان کرد محیط زیست وضعیت خوبی نداشته است.

 

آقاخانی افزود: عملکرد ریاست سازمان محیط زیست در۴ماه گذشته همه را نگران کرده است ما منتظر برنامه محیط زیستی دولت هستیم شبکه فرصتی را به کلانتری داد اما اگر با همین روش برنامه های خود را ادامه دهد موج بزرگی از مطالبه های محیط زیستی با محوریت شبکه محیط زیست مطرح خواهد شد.

 

او ادامه داد: در یک سال گذسته همواره ما با نهادهای اثر گذار رابطه داشته ایم تقاضای ملاقات از ریاست سازمان نیز داشته ایم اما هنوز اتفاق نیفتاده است.

 

آقا خانی گفت: وضعیت جنگل های هیرکانی قلب فعالان مدنی را به درد آورده است ما معتقدیم اگر دولت طرح تنفس جنگل را رعایت نکنند این جنگل ها نابود خواهد شد اقدامات غلطی که در سازمان صورت گرفته باعث شده بهره برداران چوب، چوب حراج به جنگل ها زده اند. در زمینه محصولات تراریخته موضع¬گیری بسیار نادرستی از سوی کلانتری را داشتیم وقتی رییس سازمان محیط زیست می گوید محیط زیست نمی¬تواند طرح¬های اجرایی را معطل کند یعنی اعتقادی به حفاظت از این حوزه ندارد.

 

سیاوش عابدی عضو دیگر شورای هماهنگی سازمانهای غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشورگفت: محیط زیست یک مساله فرابخشی است و باید تمامی ذینفعان در حفاظت از آن مشارکت داشته باشند. مصرف آب ۹۲درصد در حوزه کشاورزی و صنعت است و این حوزه در مسولیت آب منطقه ای است. امروز مافیای آب فعال است، ما بحران آب نداریم بحران مدیریت آب در کشور مشکل اصلی است.

 

بابک مغازه ای نماینده تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور در حوزه قانون و حقوقی شبکه گفت: اعضای شبکه محیط زیست کشور اولین پیشنهاد دهنده طرح تنفس جنگل ها بودند محیط زیست به همه مسایل ارتباط دارد و بحث زیست به همه مرتبط می‌شود سازمان های غیردولتی الگوهای جدید کشت را تبلیغ کردند اما توجهی نشد و دولت به سمت محصولات تراریخته رفت.

 

خبرنگار :حسین زندی

عکس : بنفشه صالحی

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۸۳۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان