//
کدخبر: ۵۸۲۸۰ //
در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور اتفاق افتاد؛

برگزاری همایش «رسانه؛ شهروند پرسشگر، مدیریت پاسخگو»

در پنجمین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های کشور، همایش «رسانه؛ شهروند پرسشگر، مدیریت پاسخگو» توسط پایگاه خبری فرتاک نیوز در سالن افتتاحیه نمایشگاه برگزار شد.

برگزاری همایش «رسانه؛ شهروند پرسشگر، مدیریت پاسخگو»
به گزارش فرتاک نیوز،

نادر دارستانی سردبیر پایگاه فرتاک نیوز در ابتدای سخنرانی خود ضمن خوش آمد گویی به حاضرین در همایش و گلایه مندی از ستاد برگزاری نمایشگاه در خصوص جابه جایی ساعت همایش، در رابطه با موضوع همایش گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه رسانه، شهروندان و مدیریت ، عدم پیگیری مطالبات قانونی مردم از دولت می باشد و رسانه‌ها هم در رسالت خود به درستی نمی‌توانند انجام وظیفه کنند و این موضوع باعث گردیده که مدیریت، پاسخگوی مطالبات مردم و رسانه ها نباشید.

 

نادر دارستانی

 

دکتر حسینیان رییس کانون سخنوران پارسی کشور: ابتدا به منشور حقوق شهروندی که توسط رییس‌جمهور وقت حسن روحانی رونمایی شده است، اشاره نموده و تصریح کردند که شهروندان ایرانی در نظام جمهوری اسلامی باید بدانند که حقوق شهروندی چه حقوقی را مدنظر قرار می‌دهد و این حقوق با چه شرایطی اعمال می شود تا همه مردم از حقوق خود آگاهی یابند. بحث، شهروند پرسشگر و مدیریت پاسخگو است. پاسخگو بودن یعنی چه؟ مدیر؛ شخصیتی است که دارای قدرت قانونی می باشد.  چراکه از نگاه مردم قدرت قانونی بزرگترین قدرت برای رسیدن به اهداف است.

 

همایش رسانه؛ شهروند پرسشگر، مدیریت پاسخگو

 

 شهروندی که هنوز از مسئول بودن از جایگاه یک مدیر برداشت قدرت را می‌کند، عملاً نمی‌تواند بحث مدیریت قانون را مطرح کند. هر فردی قبل از شهروند پرسشگر باید شهروند باشد تا بتواند حقوق سایر همشهریان خود را رعایت کند و در جهت تحقق مناسبات سیاسی و اجتماعی خود وظایفی را تقبل و به خوبی ادا کند. در مسئله جامعه مدنی، هر فردی بخواهد به نظام و نوع مدیریت اجرایی نقدی وارد سازد از لفظ جامعه مدنی استفاده می‌کند. جامعه مدنی، جامعه‌ای است که شهریت را تجربه کرده و می‌فهمد اگر قرار باشد در شهر و نظام اجتماعی خود خوب زندگی کند باید بتواند مفاهیم شهری را خوب درک کند و مفهوم شهروندی در آن، ابتدا معنا پیدا کند.

 

وی افزود: در منشور حقوق شهروندی تمام موازین شهروندی اعم از حق بهداشت، حق تغذیه، حق آزادی، حق سیستم عدالت قضایی، حق تحصیل، حق مسکن و تمام عناوینی که در آن مطرح شده دقیقاً آورده شده است. یک نکته جالب که قابل تأمل است، تا زمانی که به فردی تبدیل نشده‌ام که از صلاحیت لازم برای درک حقوق شهروندی برخوردار شود، اساساً قرار نیست کسی به آن پاسخگو باشد. ما به عنوان اصحاب رسانه‌ای بیاییم دریابیم که در سیطره نظام سیستمی خود چگونه عمل می‌کنیم و براساس چه نوع نگرش، منش و رفتاری داریم مناسبات زندگی خودمان رابه‌دست می‌گیریم و با یکدیگر به تعامل می‌پردازیم که چه بسا امروز تعاملی در کار نیست. در یکی دو دهه اخیر به‌خاطر مشکلات اقتصادی مضاعف شده بر مردم، متقابل دیده می‌شود، پس چنین جامعه‌ای قبل از اینکه سروقت مدیرش برود، باید سروقت شهروندش برود. یک نکته مهم‌تر هم اینکه مدیران ما سخنوراند.

 

رییس کانون سخنوران پارسی کشور ادامه داد که مدیریت پاسخگو یعنی قرار است به چه پاسخ دهد؟ با استناد به این گفته باز هیوز که پاسخگوبودن مدیر، پاسخگویی براساس خط‌مشی‌ها و هدف‌گزاری‌های معلوم اوست، ضمن اشاره به این آیه از قرآن که خداوند به آدمیزاد کرامت داده تا او در روی خشکی و دریا سیطره پیدا کند و به او از خوراک پاکیزه رزق دادیم و او را بر هر موجود دیگری فضیلت دادیم، افزودند که: کرامت در ابتدا به ساکن امری درونی است و مربوط به خود انسان است.

 

حسینیان همچنین تصریح کرد که آرمانشهر معروف افلاطون که بعدها ارسطو نیز به آن پرداخته است با معنای اتوپیا (آرمانشهری) که امروزه به کار می‌رود، هیچ سنخیتی ندارد. در آرمانشهر افلاطون و کتاب آراء مدینه فاضله ابونصر فارابی، تمام انسان‌ها و نوع بشر می‌بایست به جایی برسند که حق آنان ضایع نشود تا بتوانند از تمام حقوق خود بهره‌مند شوند. حق من یعنی حق هر کسی که به آن راضی می‌شود. اگر به دنبال آرمانشهر هستیم که از حقوق فاضله خود بهره‌مند شویم، آگاهی و فهم و دانایی خود را افزون کنیم، با جهالت، حقی ایفا نمی‌شود. اینکه چه چیزی مال من است و چه چیزی نیست نمی‌توانیم ادعای حق کنیم. زمانی می‌توانیم حقی را مطالبه کنیم و حتی مسئول را به پاسخگویی دقیق واداریم که دقیقاً به دانایی بدانیم چه می‌خواهیم.

 

مختصراً حسینیان با نقل قول از معلم همیشه بزرگ شهید که گفت: فرزندم تو می‌توانی هرگونه بودن را که بخواهی باشی انتخاب کنی اما آزادی انتخاب تو در چارچوب حدود انسان بودن است، بحث را به اتمام رساندند.

 

دکتر حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک کشور: در ابتدای سخنان عارض شدند که دکتر حسینیان بحث مطالبه‌گری و حقوق شهروندی را به خوبی شکافتند و حق مطلب را به خوبی ادا فرمودند، بنابراین از پرداختن به بحث حقوق شهروندی صرف نظر کردند. همچنین خاطرنشان کردند که طبق سخنان دکتر حسینیان؛ تأمین مسکن متناسب برای مردم از اصول قانون اساسی است که مثل بهداشت و آموزش عمومی از وظایف دولت‌هاست.

 

همایش رسانه؛ شهروند پرسشگر، مدیریت پاسخگو

 

عقبایی در ادامه افزود،  پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز دغدغه مسکن داریم. زیرساخت‌های مناسب وجود ندارد. چرا پس از دوازده دولتی که انتخاب شدند مطالبه‌گری‌های مردم و دولت منتخب مردم بعد از چند سال هنوز بحث تأمین مسکن می‌باشد. نداشتن چشم‌انداز، پاسخگو نبودن مسئولین، در کجا وجود دارد که هنوز نتوانستیم این دغدغه را حل کنیم؟ افراد زیادی مشکل تأمین مسکن دارند، به دلیل نداشتن یک برنامه جامع و پاسخگو نبودن دولت‌ها در قبال تعهداتی است که به آن‌ها سپرده شده است. در کشوری که منابع انسانی، مصالح ساختمانی و زمین وجود دارد چرا مشکل مسکن وجود دارد چرا مسئولین نمی‌توانند حل کنند. مطالبه‌گری، برنامه‌ریزی و چشم‌انداز و نظارت وجود ندارد. در حوزه معاملات مسکن برای انجام یک معامله درست چقدر مردم مطالبه‌گری دارند و چقدر مسئولین ما در قبال مردم پاسخگو هستند؟ حدود ششصد و پنجاه هزار نفر در مشاورین املاک مشغول هستند، بیش از صدو سی هزار واحد صنفی به این کار می‌پردازند. آیا مطالبه‌گری مردم را مشاوران املاک می‌توانند به نحو احسن پاسخگو باشند. مردم زمانی که به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، باید احساس آرامش و دغدغه روانی داشته باشند. مشاوران املاک توانایی پاسخگویی به  مردم را ندارند.

 

عقبایی تصریح کرد در پاسخ به اینکه در حوزه معاملات مسکن آرامش وجود دارد؛ باید گفت: خیر، زیرا به یک مدیریت فرابخشی نیاز داریم. ارگان‌های مختلفی باید با ما ارتباط داشته باشند تا بتوانیم به مطالبه‌گری مردم پاسخ دهیم و آرامش را در برقراری قرارداد ایجاد کنیم. شرایط صحت معامله را مشاوران می‌بایست به نحو احسن ارائه دهند. در بسیاری از کشورها این سطح دسترسی دارند که ببینند ملک در توقیف جایی هست یا خیر؟ اما متأسفانه! سازمان اسناد و املاک کشور با سامانه اطلاعات و املاک به‌دلیل منافع بخشی‌نگری، مدیریت بخشی و جزیره‌ای عمل‌کردن، لینک نیست. اولین کار مشاوران، اصالت اسناد بر مبنای قابل معامله و قابل معامله نبودن و بازداشت بودن و بازداشت نبودن و مسائل دیگر است. آیا این ابزار در اختیار مشاوران املاک قرار دارد یا خیر؟ مسئولی که می‌تواند آرامش برای مردم ایجاد کند چرا پاسخگو نیست؟ اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‎کند که ابزارهای این شغل ایجاد شود چون منافع عمومی مردم است. مشاور املاک در دادن خدمات به مردم در سامانه بانک‌های اطلاعاتی وصل باشد تا بتواند بهتر خدمات‌رسانی نماید. همچنین مشاورین املاک به سامانه شهرداری وصل باشند. در دیگر کشورها این سامانه مهیا شده است. تا زمانی که این ابزارها برای ما مهیا نیست، دستمان برای برقراری آرامش مردم کوتاه است.

 

عقبایی در پایان ابراز داشت که ما باید بدانیم چه مطالبه‌گری‌هایی داریم و نهادهای زیربط چه کسانی هستند و چرا پاسخگو نیستند و این عدم پاسخگویی چه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی برای ما ایجاد کرده است. سی درصد از دعاوی مطرح در مراجع قضایی، دعاوی ملکی است که اگر این چالش‌ها نباشد، مشکل ما قابل حل است. ما باید آرامش را که اصلی‌ترین رکن برای انجام معاملات است را فراهم کنیم.

 

خبرنگار: الهه باقری / حسین زندی

عکس : بنفشه صالحی

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۸۲۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان