//
کدخبر: ۵۰۹۵۹ //
با حمایت ستاد توسعه فرهنگ علم و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی؛

جشنواره ایده‌های‌ برتر و اختراعات در حوزه مدیریت شهری برگزار شد

چهارمین جشنواره ملی ایده‌های برتر و اختراعات مدیریت شهری با محوریت تبریز ۲۰۱۸ همانند جشنواره‌های منطقه‌ای رویش برگزار شد.

جشنواره ایده‌های‌ برتر و اختراعات در حوزه مدیریت شهری برگزار شد
به گزارش فرتاک نیوز،

تفکر، نظریه‌پردازی و ایده، سنگ بنای تمامی پژوهشها،‌ خلاقیتها و نوآوریهاست و به همین منظور چهارمین جشنواره ایده‌های برتر تبریز 2018 در راستای تحقق زیست‌بوم کارآفرینی مبتنی بر دانش و فناوری و  انسجام‌بخشی به ایده‌های خلاقانه شهروندان در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری به عنوان مهم‌ترین جشنواره ایده استان در 10 محور طراحی و  در سطح ملی به اجرا گذاشته شد.

 

با در نظر گرفتن مهم‌ترین وظایف شهرداری تبریز همچون «حمایت از خلاقیت و نوآوری و ارج نهادن به مقام نخبگان»، «برقراری ارتباط مشترک بین پژوهشگران و هنرمندان» همچنین مسئولین شهر به‌منظور ایجاد انگیزه و استفاده از ابتکارات و دستاوردهای علمی و فرهنگی جوانان در راستای توسعه پایدار شهر تبریز، چهارمین دوره این جشنواره برگزار شد.

 

بهره‌مندی از ظرفیت اجرایی شهرداری کلانشهر تبریز، برگزاری جشنواره در یکی از بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور (عمارت تاریخی شهرداری تبریز) به‌منظور توجه شرکت‌کنندگان بر لزوم حفظ و آشنایی با هویتهای فرهنگی ایرانی ـ اسلامی کشور و تعداد بالای مخترعان راه یافته به مرحله نهایی داوری از خارج استان همچنین تعداد بالای مخترعان دارای تحصیلات تکمیلی (48درصد) از جمله ویژگیهای چهارمین جشنواره ایده‌های‌ برتر و اختراعات در حوزه مدیریت شهری، است.

 

از سویی دیگر توجه دادن مدیران شهری به لزوم تغییر نگاه در مدیریت شهری و بهره‌مندی از توان سرآمدان، مستعدین و مخترعان صاحب ایده و فکر به‌عنوان سرمایه‌های ملی در مقابل اقتصاد سنتی متکی بر نفت و فروش فضاهای شهری و مشارکت تمام دانشگاه‌های استان در بخش راهبردی علمی جشنواره و در نهایت کاهش چشمگیر هزینه‌ها از محل اعتبارات بنیاد ملی نخبگان از دیگر مهم‌ترین ویژگیهای چهارمین جشنواره ایده‌های‌ برتر و اختراعات در حوزه مدیریت شهری، است که می‌توان از آن نام برد.

 

بنیاد ملی نخبگان با هدف رونق بخشیدن به فضای ابتکار، انگیزه بخشیدن به جوانان و شناسایی اختراعهای برگزیده و تسهیل مسیر حرکت آنها به‌منظور رسیدن به محصولی دانش‌بنیان و تکمیل چرخه نوآوری و تبدیل داراییهای فکری به ثروت، اقدام به برگزاری جشنواره‌های اختراعات در طول سه سال می‌کند.

 

محورهای اصلی جشنواره ایده‌های‌ برتر و اختراعات در حوزه مدیریت شهری

این رویداد در 10 محور اصلی عمران شهری، معماری، زیباسازی و سیما منظر شهری، محیط‌زیست، بهداشت مدیریت شهری و مدیریت پسماند، گردشگری و هنرهای مردمی، اقتصاد شهری و درآمدهای پایدار، فرهنگی اجتماعی هنری و ورزشی،  ترافیک و حمل‌ونقل بار شهری، فناوری اطلاعات، ارتباطات و رسانه، بافتهای تاریخی و میراث ماندگار همچنین خدمات شهری و فضای سبز برگزار شد.

 

تشکیل شورای سیاست‌گذاری

به‌منظور برنامه‌ریزی و فراهم کردن مقدمات برگزاری جشنواره، شورای سیاست‌گذاری با حضور مدیران ارشد شهرداری تبریز و نیز رئیس بنیاد نخبگان استان در محل دبیرخانه ستاد تبریز 2018 تشکیل و طی جلسات برگزار شده درباره فرآیند برگزاری جشنواره تصمیم‌گیری کردند.

 

تشکیل شورای علمی

در راستای تبیین شاخصها و معیارهای ارزیابی طرحها و نیز تعیین داوران بخش ایده جشنواره، شورای علمی جشنواره زیر نظر بنیاد نخبگان استان و با حضور معاونان پژوهشی دانشگاه‌های استان و مسئولان شهرداری کلانشهر تبریز تشکیل و طی جلسات برگزار شده اقدام به تصمیم‌گیری در این زمینه کردند.

 

بر طبق مصوبات شورای علمی جشنواره، مقرر شد بنیاد ملی نخبگان توسط هیئت‌داوران بنیاد ملی نخبگان و داوری ایده‌ها بر اساس شاخص‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط کمیته‌های داوری متشکل از اساتید دانشگاه‌های استان صورت گیرد.

 

اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام

به‌منظور ثبت‌نام سامانه‌ای طراحی شد که در دو بخش مجزای اختراعات و ایده‌ها، امکان ثبت‌نام اطلاعات و ارسال مستندات را فراهم کرد.

 

ارسال نامه به تمام دانشگاه‌ها به‌منظور درج پوستر و لینک ثبت‌نام در تارنمای دانشگاه و کلیه دستگاه‌های اجرایی استان به‌منظور اطلاع‌رسانی به واحدهای تابعه ازجمله اقداماتی است که در راستای اطلاع‌رسانی پیرامون جشنواره به انجام رسیده است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران پویا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۰۹۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان