//
کدخبر: ۴۵۲۹۵ //
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

تایید لایحه «هوای پاک» توسط شورای نگهبان

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از تائید لایحه هوای پاک از سوی شورای نگهبان خبر داد و گفت: تدقیق و شفاف‌سازی در تعریف آلودگی هوا و برقراری همکاری بین‌المللی برای حل معضل گرد و غبار از سوی دولت از جمله مهمترین مواد قانون هوای پاک است.

تایید لایحه «هوای پاک» توسط شورای نگهبان
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد مجابی در اظهار کرد: با توجه به اینکه هوای پاک از عناصر مهم و حیاتی محسوب می‌شود؛ در آغاز کار دولت یازدهم لایحه هوای پاک به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بعد از طی مراحل بررسی در مجلس، در فروردین ماه سال جاری این لایحه به تصویب رسید اما از آنجا که شورای نگهبان در مورد سه بخش لایحه ابهام داشت این لایحه به مجلس بازگشت داده شد و بعد از بررسی در صحن علنی مجلس و رفع ایرادات مد نظر شورای نگهبان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در نهایت در 11 مرداد ماه شورای نگهبان اصلاحات مجلس را مورد بررسی قرار داده و با توجه به اینکه لایحه بدون مغایرت با شرع و قانون اساسی شناخته شد این موضوع به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

 

وی افزود: مصوبه هوای پاک از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور و از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و هیات وزیران  باید در اولین فرصت نسبت به تهیه آئین نامه اجرایی آن اقدام کند.

 

قانون هوای پاک مناطق آزاد و تجاری را هم دربرمی‌گیرد

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آنچه در لایحه هوای پاک اهمیت دارد آنست که برای اولین بار تدقیق و شفاف‌سازی در تعریف آلودگی هوا، تسری آن به آلودگی بو، صدا و امواج و دسته‌بندی منابع آلاینده هوا بر اساس استانداردهای معتبر جهانی صورت می‌گیرد. نکته حائز اهمیت این است که قانون هوای پاک کلیه مناطق سرزمینی شامل مناطق ویژه، آزاد، تجاری و صنعتی را نیز در بر می‌گیرد.

 

اعمال گارانتی قطعات کنترل‌کننده آلودگی هوا در خودروها

به گفته مجابی، گارانتی قطعات کنترل‌کننده آلودگی هوا در خودروها  حداقل تا دو سال توسط خودروساز بر اساس لایحه هوای پاک اعمال می‌شود. همچنین کاهش سن معاینه فنی برای خودروهای شخصی از پنج سال به چهار سال و برای خودروهای عمومی به یک سال از جمله مواد قانون هوای پاک است. افزون بر این  در این لایحه، به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با استفاده از بیمه خودرو توسط بیمه مرکزی اشاره شده است.

 

معافیت خودروها و موتورهای برقی از مالیات

معاون پارلمانی سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به دیگر مواد مهم لایحه هوای پاک اظهار کرد: وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی موظف شدند در زمینه حمل و نقل شهری با اولویت شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت طی پنج سال ورود کنند. همچنین از خودروهای برقی، برقی – بنزینی و موتورسیکلت‌های الکتریکی حمایت‌هایی صورت گرفته و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند.

 

وی افزود: وزارت کشور طبق مصوبه هوای پاک موظف است؛ توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را سالانه پنج درصد افزایش دهد. همچنین وزارت نفت موظف به عرضه سوخت استاندارد شده و سازمان حفاظت محیط زیست باید از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند. همچنین وزارت نیرو به تولید 30 درصد برق از منبع انرژی‌های تجدید پذیر به طور سالیانه مکلف شده است.

 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تکلیف دولت و شهرداری‌ها برای تبدیل پسماند به انرژی طبق مصوبه هوای پاک است، افزود: به جلوگیری از سوزاندن بقایای اراضی گیاهی در لایحه هوای پاک اشاره شده و سوزاندن بقایای اراضی تنها در صورت ارائه مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی امکانپذیر است.

 

تکلیف دولت برای برقراری همکاری بین‌المللی برای حل معضل گرد و غبار

مجابی با بیان اینکه از مسائل مهم مورد اشاره در لایحه هوای پاک پدیده گرد و غبار است، گفت: بر اساس این قانون دولت مکلف است از طریق همکاری‌های بین‌المللی در مسیر کاهش بروز پدیده گرد و غبار قدم بردارد. همچنین وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارد با همکاری جوامع محلی و سازمان‌های بین‌المللی به اجرای اقدامات مقابله‌ای با پدیده گرد و غبار دست بزند. افزون بر اینها، تامین حق آبه تالاب‌ها برای جلوگیری از بروز کانون‌های گرد و غبار از دیگر محورهای لایحه هوای پاک است.

 

وی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه هوای پاک شهرداری‌ها بر توسعه حریم سبز شهری مکلف شده و باید با استفاده از گونه‌های مناسب اقلیم هر شهر، افزایش سرانه فضای سبز را به طور سالیانه اجرا کنند، افزود: از مهمترین موارد مورد اشاره در لایحه هوای پاک تشکیل شعبات تخصصی محیط زیست در محاکم قضایی است تا با تخلفات و جرایم مربوط به این قانون برخورد لازم را داشته باشند طبق این قانون در هر حوزه قضایی باید یک شعبه تخصصی محیط زیست تشکیل شود.

 

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مصوبه هوای پاک دارای 34 ماده است که مسئولیت‌ها و تکالیف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده است.  امیدواریم این قانون بتواند در سال جاری اثری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۲۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان