//
کدخبر: ۳۸۳۴۴۲ //

تعطیلی مدارس؛ اولین راهکار برای مواجهه با هر بحرانی

برودت هوا، بارش برف، آلودگی هوا و کرونا این سال‌ها علت عمده تعطیلی مدارس در کشور است، این تعطیلی و اعلام تاخیر در آغاز به‌کار مدارس به‌طور یقین فرآیند آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تجربه تدریس آنلاین به همه ثابت کرد که این نوع آموزش در بهترین حالت نیز نمی‌تواند بیش از ۵۰ درصد موثر واقع شود، قطعا مسئولان می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح از تعطیلی‌های گاه و بی‌گاه جلوگیری کنند.


تعطیلی مدارس؛ اولین راهکار برای مواجهه با هر بحرانی
به گزارش فرتاک نیوز،

اولین تصمیمی که مسئولان برای مدیریت بحران اخذ می‌کنند، تعطیلی مدارس است، حضور دانش‌آموزان در محیط مدرسه قطعا مزایای بیش‌تری نسبت به معایب حضور آن‌ها در روزهای برفی و کرونایی دارد، البته حفظ سلامت دانش‌‍‌آموزان در روزهای با شرایط جوی نامساعد از اهمیت بالایی برخوردار است، اما با انجام اقداماتی می‌توان مخاطرات را کاهش داد، برای مثال اگر برف‌روبی در روزهای برفی به شیوه صحیح انجام شود و سیستم حمل و نقل عمومی همانند روزهای عادی به شهروندان خدمات ارائه دهند، دغدغه والدین برای حضور فرزنداشان در مدارس کمتر خواهد شد.

همچنین مدارس نیز باید محیط آموزشی را متناسب با شرایط برودت هوا مناسب‌سازی کنند، زیرا اگر دانش‌آموزان به‌علت برودت هوا و ضعف در سیستم گرمایش مدارس به بیماری دچار شوند، قطعا برای مدت طولانی‌تری از تحصیل محروم خواهند شد.

شبکه شاد می‌تواند یک بستر مناسب برای آموزش دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری در روزهای بحرانی که مدارس تعطیل هستند، باشد، اما باید نواقص آن برطرف شود، البته باید این مسئله را در نظر گرفت که تمامی دانش‌آموزان استان به فرصت برابر در آموزش مجازی دسترسی ندارد و همچنین شبکه شاد نیز دارای ایراداتی است که کار را برای دانش‌آموزان و فرهنگیان دشوار می‌کند.

قطعی و مشکلات شبکه شاد بسیار زیاد است

مرادی- والدین یکی از دانش‌آموزان در شهرکرد در گفت‌وگویی، اظهار کرد: ترجیح بنده تحصیل فرزندم به‌صورت حضوری است، اما در شرایط بحرانی و بارش برای حفظ سلامت فرزندم ترجیح می‌دهم کلاس درس به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی بیان کرد: در روزهایی که‌ به‌علت بارش و برودت کلاس‌های درس مدارس غیرحضوری برگزار می‌شود، معلم فرزندم در شبکه شاد کلاس درس را دایر می‌کند، اما قطعی و مشکلات این شبکه بسیار زیاد است و باید فکری به حال آن شود.

مرادی گفت: در روز شنبه که به‌علت برودت هوا ساعت آغاز به کار مدارس ابتدایی در شهرکرد ساعت ۹ صبح اعلام شد، سرویس فرزندم به‌علت یخ‌زدگی معابر نیامد.

تعطیلی‌های مکرر دانش‌آموزان را بدعادت می‌کند

باقری- مادر یکی از دانش‌آموزان پایه هفتم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه از روند آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان رضایت ندارم، اظهار کرد: گاهی شرایط ایجاب می‌کند که مدارس تعطیل یا غیرحضوری شوند، اما به‌نظر می‌رسد این تعطیلی‌های مکرر دانش‌آموزان را بدعادت می‌کند.

وی افزود: دانش‌آموز باید با شرایط متفاوت روبرو شود، اینکه به هر دلیلی مدارس را تعطیل یا غیرحضوری اعلام کنیم، موجب می‌شود تا دانش‌آموز در آینده نیز نتواند خود را با شرایط وفق دهد، بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ زمستان‌های سخت را در شهرکرد و سایر شهرستان‌ها به یاد دارند و باوجود اینکه ارتفاع برف و میزان برودت بسیار بالاتر بود، اما مدارس به ندرت تعطیل می‌شد.

مشکلات مادران شاغل در تعطیلی مدارس

سبحانی- یکی از مادران شاغل در ادارات چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از اعلام تاخیر در آغاز به‌کار فعالیت مدارس در استان، گفت: فرزندم کلاس اول ابتدایی است و فرزند دیگرم در مقطع متوسطه تحصیل می‌کند، زمانی‌که برای مقطع ابتدایی تاخیر و یا تعطیلی اعلام می‌شود، برای بردن فرزندانم به مدرسه با مشکل مواجه می‌شوم.

وی افزود: بنده شاغل هستم و نمی‌توانم هر روز با تاخیر به سرکار بروم و یا مرخصی بگیرم، وقتی کلاس درس فرزند کلاس اولی‌ام غیرحضوری می‌شود، خود به تنهایی نمی‌تواند در کلاس درس حضور پیدا کند و من نیز نمی‌توانم به او کمک کنم.

سبحانی افزود: کاش قبل از اعلام تاخیر و تعطیلی مدارس فکری به حال شرایط تمامی خانواده‌ها می‌شد، اکثر استان‌ها ادارات و مدارس همزمان تعطیل و یا با با تاخیر به سر کار می‌روند، اما در چهارمحال و بختیاری بدین شیوه نیست.

شاهد  کمترین تعطیلی در مدارس چهارمحال و بختیاری به نسبت سایر استان‌ها بودیم

افشین امیریان- مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اعلام تعطیلی‌های مکرر مدارس به‌علت برودت هوا و تاثیر آن بر فرآیند یادگیری دانش‌آموزان، اظهار کرد: قطعا هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین خوبی برای کلاس حضوری باشد، اولویت برای آموزش و پرورش برگزاری کلاس‌های  درس به‌صورت حضوری است.

وی افزود: در ایام شیوع کرونا والدین، فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش مخاطرات فضای مجازی را شاهد بودند، در سال تحصیلی جاری شاهد  کمترین تعطیلی در مدارس چهارمحال و بختیاری به نسبت سایر استان‌ها بودیم و این مسئله به بهبود فضای آموزش در استان کمک کرد.

امیریان با اشاره به اینکه با تعطیلی مدارس کلاس‌های درس در شبکه شاد دایر می‌شود، گفت: چند روزی شبکه شاد به‌علت ضعف در زیرساخت‌ها دچار اختلال بود، اما مشکل چندانی وجود ندارد و دایر بودن کلاس‌های درس توسط مدیران و معاونان مدارس رصد می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان در خصوص برگزاری کلاس‌های جبرانی مدارس در روز پنج‌شنبه، عنوان کرد: تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است، قطعا برگزاری کلاس‌های تقویتی به جبران افت یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کند، اما مکانیسم آن هنوز اعلام نشده است.

تعطیلی مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نیست

همچین روز گذشته محمدمهدی کاظمی_ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس به دلایل گوناگون، اظهار کرد: متاسفانه مدارس به دلایل مختلفی از جمله آلودگی هوا، سرما و غیره به عنوان اولین راه حل تعطیل می‌شود که این تعطیلی‌ها مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نیست و در جلسه اخیر ستاد بحران کشور تاکید شد که تعطیلی مدارس آخرین راه حل باشد که مورد تائید وزیر کشور نیز بود.

معاون آموزش متوسطه در ادامه گفت: از استانداران درخواست داریم به موضوع تعلیم و تربیت با جدیت بیشتر توجه کرده و صرفا برای کنترل آلودگی هوا، ترافیک و یا کاهش مصرف انرژی نسبت به تعطیلی مدارس اقدام نشود چراکه آموزش غیرحضوری وضعیت مطلوبی ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۳۴۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان