//
کدخبر: ۳۸۱۰۷ //
پارادوکس دوگانه تعطیلات مدارس و تقویم آموزشی کشور

دانش آموزان در سال تحصیلی جدید تنها ۱۷۴ روز به مدرسه می‌روند

برغم مصوبه 185 روزه دوره آموزشی در هر سال، مدارس در سال تحصیلی جدید تنها 174 روز فعال هستند.

دانش آموزان در سال تحصیلی جدید تنها 174 روز به مدرسه می‌روند
به گزارش فرتاک نیوز،

طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از اول مهر ماه تا شهریور سال بعد یک سال تحصیلی محسوب می‌شود  و دوره آموزش رسمی و امتحانات آن در هرسال تحصیلی از اول مهر ماه تا پایان خرداد سال بعد خواهد بود. بر اساس قانون دانش آموزان باید 37 هفته به مدت 185 روز به مدرسه بروند اما مروری بر تقویم ملی کشور حکایت از این دارد که بازه زمانی تحصیل دانش آموزان معمولا کمتر از این عدد است به نحوی که با احتساب تعطیلات رسمی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید تنها 174 روز به مدرسه می‌روند ضمن اینکه در سال‌های گذشته به علت تعطیلات پیش‌بینی نشده ناشی از آلودگی هوا، یخبندان و ... این عدد قطعا کمتر هم بود.

آموزش رسمی برای دانش آموزان در سه ماهه تابستان و 13 روز نوروز، تعطیل است. دانش آموزان در سال تحصیلی 97- 96  و در بازه زمانی ابتدای مهر تا پایان خرداد ماه  72 پنجشنبه و جمعه پیش رو دارند و روزهای  8 و 9 مهر، 18 و 28 آبان، 15 آذر، 22 بهمن، ‌یکم و 29 اسفند و در سال 97 نیز  11 اردیبهشت ، 14 و 15 و 24 خرداد تعطیل رسمی هستند.

با احتساب روزهای تعطیل، مجموع تعطیلات رسمی مدارس در سال تحصیلی آینده به 174 روز می‌رسد. این در حالی است که مدارس ابتدایی تقریبا پایان اردیبهشت ماه تعطیل می‌شوند و امتحانات دانش آموزان متوسطه نیز معمولا کمتر از 25 روز به طول می انجامد و عملا دانش آموزان فارغ از روزهای برگزاری امتحان، همه روزهای خرداد سرکلاس درس نخواهند بود. از سوی دیگر همه ساله در فصول سرد سال به علت افزایش غلظت آلاینده‌ها و وارونگی هوا و بعضا شدت بارش برف و لغزندگی معابر  مدارس در روزهایی تعطیل اعلام می‌شوند.

در کنار گلایه همیشگی معلمان و اولیا به حجم بالای کتب درسی و در مقابل تاکید مسئولان آموزش و پرورش به تنظیم محتوای آموزشی بر حسب تقویم آموزشی و جدول برنامه درسی؛ هنوز  هم سوالات بسیاری بی پاسخ مانده‌اند:

دانش آموزان کمتر از ساعات مصوب آموزشی در کلاس درس حاضر می‌شوند، برای جبران عقب افتادگی دروس دانش آموزان باید چندین ساعت در کلاس‌های جبرانی حاضر شوند؟ آیا حضور در کلاس‌های جبرانی برای همه دانش آموزان امکان پذیر است ؟ آیا همه مدارس ساعاتی برای جبران عقب افتادگی‌ها اختصاص می‌دهند و برنامه‌ای برای آن دارند؟ آیا کمبود ساعات تدریس باعث رد شدن سریع معلم از برخی دروس نیست و باعث افت کیفیت تدریس نمی‌شود؟ چرا آموزش و پرورش راهکار موثری برای تنظیم  تقویم آموزشی بر حسب میزان حضور دانش آموزان و روزهای تعطیل ندارد؟ آیا تعطیل کردن مدارس در  روزهای پنجشنبه اقدام صحیحی بود و اکنون نتایج و آثار تربیتی خوبی دارد؟

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به بخشی از این سوالات پاسخ داده و به ایسنا می‌گوید: ساعت رسمی فعالیت مدارس با در نظر گرفتن امتحانات 185 ساعت و به عبارتی 37 هفته است و شامل همه مدارس می شود. خردادماه فصل امتحانات است اما جزو ساعات آموزشی محسوب می‌شود.

وی درباره جبران عقب افتادگی دروس در پی تعطیلات مدارس در طول سال تحصیلی می‌گوید: ما برای حل این مشکل لایحه‌ای را در دولت تنظیم و به مجلس ارسال کردیم.  از مجلس خواستیم تا محدودیت زمانی مربوط به آغاز و پایان سال تحصیلی که از سوی مجلس در سال 76 گذاشته شده و از اول مهر شروع می‌شود و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد را بردارد  که مجلس با تغییر این قانون موافقت نکرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در نتیجه باید در  چارچوب همین قانون حرکت کنیم اظهار می‌کند: نمی‌توانیم در شهریور سال تحصیلی را شروع کنیم و یا بعد از اردیبهشت کلاس درس بگذاریم زیرا خرداد فصل امتحانات است. بنابراین معلمان و مدارس باید با برنامه ریزی‌هایی که انجام می‌دهند سرفصل‌های مشخص شده را بموقع تدریس کنند و اجازه ندهند دانش آموزان عقب بیافتند.

  لایحه‌ جابجایی تعطیلات مدارس هنوز در دست بررسی است

نویدادهم می‌افزاید: با توجه به آلودگی هوا در فصول سرد سال سال گذشته لایحه‌ای برای جابجایی تعطیلات مدارس داشتیم که آن هم هنوز در دست بررسی است و به نتیجه مشخصی نرسیده است؛ اما می‌تواند کمک کننده باشد و بخشی از مشکلات ناشی از تعطیلات پیش بینی نشده مدارس را بخصوص در زمستان حل کند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس دو هفته گذشته به رد لایحه بازگشایی مدارس رای دادند. میرحمایت میرزاده در این باره می‌گوید: این لایحه با حضور معاونین وزیر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت و آنچه در این لایحه مدنظر قرار گرفته بود در این راستا بوده که در سراسر کشور اول مهر زمان بازگشایی مدارس نباشد و با توجه به شرایط منطقه‌ای آغاز سال تحصیلی انجام شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش می‌افزاید: مباحثی مانند آلودگی هوا، نوع محتوای کتب درسی، برگزاری امتحانات نهایی که در سراسر کشور یکسان است و همچنین زمان کنکور و یا نقل و انتقالات معلمان از موضوعاتی بود که در این جلسه مورد رسیدگی قرار گرفت و نهایتا برداشت اعضای کمیسیون در این بود که این مسئله کار کارشناسی قوی نیاز دارد لذا با رای اکثریت لایحه مذکور رد شد. بنابراین کمیسیون آموزش گزارش مربوطه را در اختیار هیأت رئیسه می‌گذارد و تصمیم با هیأت رئیسه مجلس است که آیا در صحن علنی مطرح شود یا خیر.

به گزارش ایسنا، وزارت آموزش و پرورش در حالی مصوبه شورای عالی خود را درباره ساعات دوره آموزشی رعایت نمی‌کند که همچنان بر تنظیم محتوای کتب درسی بر اساس تقویم آموزشی و زمان حضور دانش آموزان در کلاس‌ درس تاکید دارد و خود گرفتار تناقضی شده که افت آموزش و کاهش کیفیت یادگیری دانش آموزان از بزرگترین تبعات آن است و در نهایت دود ناشی از این اقدام به چشم دانش آموزان خواهد رفت.

در این میان متناسب سازی حجم کتب درسی طبق تاکید سند تحول بنیادین و یا اصلاح تقویم آموزشی کشور از جمله راهکارهایی هستند  که برای حل مشکل فوق پیش روی وزارت آموزش و پرورش و در ابعاد کلان تر دولت و مجلس قرار دارد. برای راهکار نخست طبق گفته رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی جامع برای بررسی و مطالعه تطبیقی نظام آموزشی ایران با سایر کشــورهای منطقه و نظام‌های آموزشی موفق دنیا و همچنین مطالعه درونی با توجه به شاخص هایی همانند معلم، سازماندهی نیروی انسانی، میانگین دانش آموز، ســاعت آموزشی، چگالی و ضریب دشواری دروس و.... از سوی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال انجام است تا با دریافت نتایج نســبت به اعمال موارد مقتضی اقدام شود که تا کنون عملیاتی نشده و برای راهکار دوم نیز به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال بررسی و کار کارشناسی عمیق هستند تا بتوانند در این باره تصمیم گیری کنند و یا طرحی نو دراندازند.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۱۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان