//
کدخبر: ۳۷۷۸۰ //

«باغ شاد» را در بازدید از پارک ملی خجیر از دست ندهید

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم تابستانی شما ثبت شود.

«باغ شاد» را در بازدید از پارک ملی خجیر از دست ندهید
به گزارش فرتاک نیوز،

برای رهایی از پایتخت پر از دود و دم باید آدرس مکان دیدنی خوب داشته باشید تا حال و هوای خوبی برای شروع هفته کاری جدید داشته باشید.پارک ملی خُجیر در 30 کیلومتری شرق تهران واقع شده و مساحت آن در حدود 10013 هکتار است.

این پارک پس از انتخاب شهر تهران به عنوان پایتخت کشور در سال 1133 در زمان قاجاریه با نام های قرق سلطنتی یا شکارگاه سلطنتی تحت حفاظت قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب با تصویب شورای انقلاب، اداره آن به سازمان حفاظت محیط زیست محول و در سال 1361 به عنوان پارک ملی تعیین شد.

پوشش گیاهی منطقه شامل بنه، بادام کوهی، ارس، داغداغان، چنار، سپیدار، پده ,بید، زالزالک تبریزی، افرا، زبان گنجشک، عرعر، اقاقیا ، کاج ، تنگرس ، تمشک،گز، شیشعان، روناس، زرشک، سوفورا، شیرخشت ، سیاه تلو، دغدغک و ارمک است.

خجیر تنها منطقه در استان تهران است که هنوز تعدادی آهو در آن حضور دارند.

 برای بازدید از پارک ملی خجیر نیاز به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است که باید با هماهنگی قبلی تهیه شود.

بعد از گذر از درب ورودی و ایست بازرسی پس از طی 13 کیلومتر در سمت راست درب ورودی به قسمتی از پارک می رسید که به باغ شاه یا باغ شاد معروف است، از اینجا به بعد جاده به مسافت تقریبی 2 کیلومتر خاکی است و در انتها باید ماشین را پارک کرده و در پارک پیاده روی کنید.

پارک ملی در نزدیکی دیگر منطقه ارزشمند طبیعی اطراف تهران یعنی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد. با توجه به این همسایگی، خصوصیات طبیعی دو منطقه از جمله نوع جانوران و گیاهان شبیه به هم است، اما خجیر با توجه به فاصله بیشتری که از تهران دارد، بکر و سالمتر مانده است.

 

*توصیه مسیر یاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رسیدن به پارک ملی خجیر

مهم‌ترین مسیر دسترسی به پارک ملی خجیر از طریق جاده پاسداران به پارچین است. بخشی از جاده تهران به دماوند در نزدیکی منطقه صنعتی کمرد هم از حاشیه شمالی خجیر می‌گذرد. مسیر اول دسترسی از انتهای اتوبان شهید بابایی و مسیر دوم از ابتدای جاده هراز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۷۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان