//
کدخبر: ۳۶۵۷۶۹ //
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه:

سامانه "پنجره واحد مدیریت زمین" گامی مهم درکاهش زمین‌خواری و تغییرکاربری‌های غیرمجاز است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه گفت:سامانه "پنجره واحد مدیریت زمین" گامی مهم درکاهش زمین‌خواری و تغییرکاربری‌های غیرمجاز است.

سامانه "پنجره واحد مدیریت زمین" گامی مهم درکاهش زمین‌خواری و تغییرکاربری‌های غیرمجاز است
به گزارش فرتاک نیوز،

در آیین رونمایی از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در استان کرمانشاه که امروز (نهم‌ شهریور‌ماه) با حضور مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در استان برگزار شد نیکزاد عباسی اظهار کرد: همکاری وهمدلی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و دادگستری وجود دارد و دغدغه اصلی ما و رییس‌دستگاه قضا در استان همواره پیشگیری از وقوع جرم و کاهش پرونده‌های ورودی با رویکرد برطرف کردن اختلافات بوده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی استان کرمانشاه عمده پرونده‌های ورودی به دادگستری با منشا اختلافات ملکی است که با رویکرد اساسی دستگاه قضا در مدیریت و حل‌اختلاف این پرونده‌ها از جمله استان‌های موفق در این زمینه بوده‌ایم.

عباسی تصریح کرد: با افتتاح سامانه "پنجره‌ واحد مدیریت زمین" در زیر مجموعه پایش اراضی کشور واستفاده از ظرفیت تصاویر ماهواره‌ای هرگونه تغییر و تحول در عرصه زمین بصورت هوشمندانه شناسایی و به دستگاه متولی گزارش می‌شود، که گام مهمی در راستای کاهش زمین‌خواری و تغییر‌کاربری‌های غیر‌مجاز در استان خواهد بود.

photo_2022-08-31_14-31-14

در ادامه این جلسه انشااله کولانی مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گفت: با پیگیری ریاست‌کل دادگستری استان کرمانشاه و سایر همکاران در این حوزه تا‌کنون بیش از ۹۷ درصد زمین‌های استان دارای سند کاداستری شده‌اند که این تعداد نسبت به سال ۹۸ که ۸۸ هزار هکتار از اراضی سند کاداستری داشتند افزایش چشم‌گیری داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی همچنین از کاهش میزان زمان درگیری اطفاءحریق در استان از ۷۲ ساعت به یک ساعت و ۴۵ دقیقه خبر داد و گفت: این امر نشان از مشارکت مردم در زمان حریق دارد.

کولانی همچنین خاطر‌نشان کرد: تعداد مراجعات مردم برای بیان مشکلاتشان به اداره کل منابع طبیعی کاهش یافته است که با راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین در استان امیدواریم مشکلات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در زمینه انفال عمومی نیز به طور کامل مرتفع گردد‌.

  مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان نیز در ادامه این جلسه اولویت ادارات کل استان را کاهش پرونده‌های ورودی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه رسالت سازمانی خود رسیده‌ایم و از ابتدای سال تا به امروز ۲۴ مصوبه صادر شده که از این تعداد ۲۲ مصوبه انجام شده است.

جلیلیان افزود: بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های استان تحت مدیریت محیط زیست در قالب ۱۰ منطقه است که با برنامه‌هایی که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم انجام شده با آموزش جوامع محلی و‌استفاده از ظرفیت سمن‌ها کارهای خوبی انجام گرفته و دوره‌هایی برای شکارچیان گذاشته شده که در زمینه کاهش جرم تاثیر گذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم محیط زیستی به عنوان استانی پیشرو است که استانهای دیگر از برنامه‌های ما تبعیت می‌کنند.

این مسئول یادآور شد: در سال گذشته با پیگیری‌های انجام گرفته از حدود ۴۱ هکتار از مناطق محیط زیستی که تحت تصرف قرار گرفته بود ۳۲ هکتار آن رفع تصرف شده و در پنج‌ماهه سال ۱۴۰۱ نیز از حدود ۸ هکتار از اراضی تصرف شده ۶ هکتار آن رفع‌تصرف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۰۰ درصد کاهش پرونده‌های محیط زیستی را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با رویکرد ارائه شده در بحث محیط زیستی دیگر به دنبال مسائل و معضلاتی همچون درگیری مامورین محیط زیست با شکارچیان نیستیم و مردم آگاهانه با محیط زیست مشارکت دارند.

photo_2022-08-31_14-31-17

در ادامه این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری  به اقتصاد به عنوان مسئله اصلی کشور و تاکید بر امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی نیازمند دو مولفه آب و خاک است‌ که جدا از بحث آب برای خاک نیز ارزشی قائل نبودیم و به راحتی به تخریب عرصه‌های زراعی پرداختین ولی دغدغه ما و دستگاه قضا همواره حمایت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری در این زمین‌‌ها بوده است.

شهریار قاسمی افزود: قطعا هرچه سیستم‌های ما به روزتر باشد بهتر می‌توانیم از ایجاد تخلفات جلوگیری‌نماییم و با مدیریت زمان می‌توانیم مانع از تغییر کاربری اراضی شویم.

وی اراضی زارعی استان کرمانشاه را بالغ بر یک میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان زمین زراعی ۷۰۰ هکتار زمین دیم و مابقی آبی است و امسال با وجود خشکسالی متوالی طی دو سال گذشته حود ۵۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش خرید گندم از کشاورزان مشاهده می‌شود.

وی در پایان افتتاح سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را یکی از دغدغه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: امیدواریم منشا خیر و برکت برای مردم و نظام باشد.

در ادامه این مباحث محمود‌رضا شهلایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استا کرمانشاه نیز گفت: با وجودی که کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است اما اداهای ما در کشور بر اساس نوع کشت و بی برنامگی مصرف آب مانند کشورهای اروپایی است.

شهلایی افزود:آنقدری که ما دولتی‌ها،سیاسیون و قانونگذاران با تصویب قوانین متعدد به آب و منابع آبی لطمه وارد کرده‌ایم مصرف‌کنندگان لطمه‌ای نزده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تصریح کرد: کشت‌های نامتعارف در استان میزان آب مصرفی را افزایش داده که باید با نگاه‌جدی این قضیه را مد‌نظر قرار دهیم تا دچار بحران کم‌آبی و بی‌آبی در استان نشویم.

شهلایی خاطر‌نشان کرد: قبل از پیشگیری از وقوع جرم باید مصادیق آن را شناسایی نماییم که از وقوع جرم جلوگیری نماییم‌.

این مسئول گفت: هرکشوری که منابع آبی دارد ثروتمند،قدرتمند و دارای استقلال سیاسی است.

وی با اشاره به اینکه میزان متوسط بارش سالیانه در استان کرمانشاه ۴۸۵ میلیمتر است افزود: امسال ۱۸۴ میلیمتر عدم بارش در استان گزارش شده است که این کاهش در سال گذشته ۱۸۵ میلیمتر بوده است و کرمانشاه رتبه اول عدم بارش در سال گذشته و رتبه دوم عدم بارش در امسال را به خود اختصاص داده است.

شهلایی بیان داشت:خیلی از چشمه‌ها و سراب‌های ما دچار افت شده است و زنگ خطرها مدت‌هاست که به صدا درآمده و اگر فکری نکنیم دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۵۷۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان