//
کدخبر: ۳۵۴۶۵۱ //

کردستان؛ سرزمین طلای سرخ

در کل کشور توت‌فرنگی را با نام کردستان می‌شناسند و بە آن لقب سرزمین و معدن طلای سرخ ایران را دادەاند.


کردستان؛ سرزمین طلای سرخ
به گزارش فرتاک نیوز،

از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد مزارع سرسبز کردستان مزین بە الماس‌های سرخ و گرانبهایی است، کە جلوە بی‌نظیری بە مزارع دادەاند.

از کنار جادەهای پرپیچ و خم و زیبای استان کردستان کە گذر کنید افرادی را در مزارع و دشت‌های سرسبز خواهید دید کە از طلوع تا غروب آفتاب مشغول برداشت این میوە ارزشمند هستند.

توت‌فرنگی، یکی از نوبرانەهای زودرس بهاری در کردستان است کە از اواسط اردیبهشت در مزارع استان خودنمایی می‌کند.

اگر در فصل بهار گذارتان بە کردستان زیبا افتاد در کنار جادەها، دکەها و افرادی را خواهید دید کە چشم انتظار آن هستند تا با این نوبرانە بهاری کام مسافرانی را کە بە این استان قدم نهادەاند را شیرین کنند.

شرایط آب و هوایی و اقلیمی مناسب، خاک مناسب، بارش‌های بهاری و تلاش و همت کشاورزان کردستانی همگی دست بە دست هم دادە تا کردستان بە معدن و قطب طلای سرخ ایران تبدیل شود.

کردستان همچنان رکورد دار تولید توت‌فرنگی در کشور

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: کردستان با تولید بیش از ٦٥ هزار تن توت‌فرنگی در سال، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

مهدی فتحی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: ٦۲ درصد از توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود و در تمام کشور توت فرنگی را با نام کردستان می‌شناسند.

وی افزود: در حال حاضر در سال جاری ٦٥ هزار تن توت فرنگی از ۲ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی استان کردستان برداشت شدە است.

فتحی بیان کرد: عمده تولید توت‌فرنگی در  کردستان مربوط به شهرستان سنندج و شهرستان‌های کامیاران، مریوان و سروآباد هم به ترتیب در جایگاه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند.

فتحی خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۱۳ هزار خانوار با ۱۷ هزار نفر بهره‌بردار در زمینه تولید طلای سرخ در این استان فعالیت می‌کنند و به صورت خانوادگی با تولید این محصول برای خود و دیگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت توت فرنگی در این استان هرساله به مدت ۴۵ روز از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز و معمولاً تا پایان خردادماه ادامه دارد.

لازم به ذکر است؛ توت فرنگی کردستان از جمله محصولات باغی بدون سم و کود است، که از طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است و هرساله این استان از لحاظ تولید و سطح زیر کشت رتبه‌ی اول کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

کشت توت فرنگی در استان کردستان سابقه ای بیش از 150سال دارد و آب و هوا، شرایط اقلیمی، بارش های مناسب و کشاورزان سخت کوش همه دست به دست هم داده تا این استان به قطب تولید توت فرنگی کشور تبدیل شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۶۵۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان