//
کدخبر: ۳۵۱۸۷۳ //
یادداشت دکتر علیرضا شهرستانی به مناسبت روز روابط عمومی

لزوم «تحول نوآورانه» در روابط‌عمومی‌ها



 لزوم «تحول نوآورانه» در روابط‌عمومی‌ها

بسم الله الرحمن الرحیم

«سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمی دارد؛ در اینجا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوۀ نو در بیان ذکر بشود.» این جملات از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در راستای «جهاد تبیین»، بیان‌گر تحولات رخ‌داده در عرصۀ اطلاع‌رسانی است. بحث بر سر آن است که در بیان مفاهیم عالی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن باید یک گام از دشمن جلوتر بود. «در جنگ‌های سخت با سلاح‌های قدیمی دیگر نمی‌شود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و با این چیزها، نمی شود به جنگِ توپ و موشک و مانند این‌ها رفت. در جهاد تبیین هم همین‌‌جور است؛ با شیوه‌های قدیمی [نمیشود کار کرد]. البتّه بعضی از شیوه‌های قدیمی جایگزین ندارد، مثل منبر، مثل مدّاحی؛ اینها قدیمی است اما این‌ها جایگزین ندارد؛ اینها همچنان اثرگذار است و هیچ چیز دیگری جای این‌ها را نمی‌گیرد لکن از لحاظ ابزارهای گوناگون بایستی به‌روز حرکت کرد.» جهاد تبیین مد نظر امام خامنه‌ا‌ی(مدظله العالی) ترجمان سخن خداوند منان در ساحت قرآن کریم است، آن جا که همگان را به ژرف‌نگری در این واقعیت، به اندیشدن دعوت می‌فرماید:

«قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ»

 اگر مبنای ما این باشد که مقام معظم رهبری کلیات را بیان می‌کنند و ما باید این کلیات را در جزییات رفتارمان لحاظ کنیم، تکلیف این است که در هر پست و مقام جایگاهی هستیم، «تبیین نوآورانه» داشته باشیم. با توجه بی‌بدیل روابط عمومی‌ها، در مدیریت چرخۀ اطلاعات، و برقراری ارتباطات مؤثر با مردم باید بر گذر از روابط عمومی سنتی به روابط عمومی نوآورانه تأکید نمود. امروزه، دایرۀ کار روابط عمومی، بسیار فراتر از نصب خبرنویسی، صندوق پیشنهادات و انتقادات، صدور اعلامیه‌های تبریک و تسلیت، بیانیه‌ها و.. است. اتکای صرف به روابط عمومی سنتی و کاغذی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و چنان‌که رهبری تأکید می‌نمایند باید به شکلی نوآورانه با ماجرا روبرو شد. این مواجهه نوآورانه، فقط به‌معنای استفاده از امکانات مدرن نیست؛ به آن معنا نیست که آن‌چه پیش‌تر در عرصه روابط‌عمومی بر روی کاغذ و بنر انجام می‌شد حالا در پرتال‌ها وب سایت‌ها انجام شود. چنانکه رهبری می‌فرمایند: «بایستی سخن نو گفته بشود و شیوۀ نو در بیان ذکر بشود.» و الیته تمامی این امکانات باید در اختیار رضایت مردم باشد، اگرچه روابط‌عمومی‌ها زبان مسؤولین هستند اما باید چشم مردم هم باشند و با راه یافتن به دل‌های آن‌ها همراهی و همدلی آنان را با اسلام و انقلاب حفظ کنند: «تبیین اساس کار ما است. ما با ذهن‌ها مواجهیم، با دل‌ها مواجهیم؛ باید دل‌ها قانع بشود. اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به‌کار نمی‌افتد؛ این فرق بین تفکر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است.»

امیدوارم همگان، خصوصاً کارگزاران ارجمند روابط عمومی بتوانند، با عنصر خلاقیت، نوآوری و ابتکار، رخدادهای حادث شده در ساحت سازمان و دستگاه متبوع خود را جهت تنویر افکار عمو‌می به عالی‌ترین اشکال ممکن تبیین نمایند، تا ارزش‌های جاری و ساری انقلاب اسلامی در گسترۀ ملی و جهانی به گوش همگان برسد. 

از درگاه خداوند متعال موفقیت و بهروزی و پیروزی مسوولان محترم روابط عمومی را خواهان و خواستارم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۱۸۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان