//
کدخبر: ۳۴۸۷۶۹ //

عشایر کرمانشاه آهنگ کوچ نواختند

سرپرست امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر استان، گفت: عشایر از 15 اردیبهشت می‌توانند دام‌های خود را در مناطق ییلاقی استان به چرا ببرند.


عشایر کرمانشاه آهنگ کوچ نواختند
به گزارش فرتاک نیوز،

موسی بیات در گفت و گویی، با بیان اینکه عشایر استان به رسم هر ساله کوچ بهاره خود به سمت مناطق ییلاقی استان را آغاز کرده‌اند، گفت: عشایر استان معمولا در موسم کوچ در یک بازه زمانی 30 تا 45 روزه کوچ خود را انجام می‌دهند.

بیات با بیان اینکه استان کرمانشاه 14 هزار خانوار عشایری دارد، گفت: بیش از 10 هزار خانوار عشایری استان کرمانشاه در موسم کوچ فواصل بین 100 تا 200 کیلومتر و بعضا بیشتر را طی کرده و بیش از سه هزار خانوار هم مسافت زیر 20 کیلومتر را می‌پیمایند.

سرپرست امور عشایری استان کرمانشاه با بیان اینکه عشایر استان به دو شکل ماشینی و سنتی کوچ می کنند، به عشایر توصیه کرد: برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تا حد امکان از کوچ سنتی پرهیز کرده و ماشینی کوچ کنند.

وی اشاره ای هم به مساحت ایل‌راه های استان داشت و گفت: اضافه کرد: ایل‌راه‌های کرمانشاه در مجموع بیش از 2100 کیلومتر مسافت داشته و دارای 14 مسیر اصلی و 40 مسیر فرعی است.

وی با اشاره به اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای تامین امنیت عشایر کوچ رو، افزود: با همکاری نیروهای نظامی و امنیتی در تلاشیم عشایر بدون هیچ مشکل امنیتی کوچ بهاره خود را به پایان برسانند.

بیات سپس با بیان اینکه عشایر استان بر اساس تصمیمات استانی کارگروه مدیریت چرا و ساماندهی کوچ، عشایر از 15 اردیبهشت می توانند دام خود را وارد مراتع مناطق ییلاقی استان کنند، گفت: تا قبل از این زمان حضور دام های عشایر در مراتع ییلاقی ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی اشاره‌ای هم به پیش بینی تامین علوفه برای عشایر استان در صورت نیاز آنها داشت و گفت: علوفه به میزان کافی در مراکز خدماتی و تعاونی‌های عشایری موجود بوده و عشایر با مراجعه به این مراکز می‌توانند علوفه مورد نیاز تعلیف دام‌های خود را تا رسیدن مراتع به فصل چرا تامین کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۸۷۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان