//
کدخبر: ۳۴۶۶۶۷ //

گرد و غبار در خراسان جنوبی هم جولان می دهد

خراسان جنوبی، استان غبارهای بی امانی است که گویی در ماه‌هایی از سال گرد کانون‌های فرسایش بادی بر آسمانش می‌نشیند.

گرد و غبار در خراسان جنوبی هم جولان می دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

از آنجایی که خراسان جنوبی خشکسالی های چندین ساله را پشت سر گذاشته و خاک استان سست و بی رمق شده، به دنبال افزایش زمان بادهای 120 روز سیستان به 180 روز، وضعیت هوای خراسان جنوبی نیز، اکنون بحرانی و باید گفت افزایش پوشش گیاهی می‌تواند در کاهش این پدیده موثر باشد.

بنابر اعلام سازمان هواشناسی براساس خروجی مدلهای پیش یابی هواشناسی، امروز نیز در ساعات عصر و شب گاهی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک به ویژه در غرب و شمال غرب استان پیش بینی می‌شود. در برخی ساعات نیز آسمانی غبارآلود را خواهیم داشت.

 اکنون چند روزی است مردم خراسان جنوبی از گرد و غبار رنج می‌برند و گویی چشمی برای دیدن وجود ندارد؛ چشم‌هایی که تنها گرد و غبار می‌بینند و انگار قرار نیست هیچ گاه آسمان صاف کویر را ببینند.

این کانون‌های فرسایش باد دردسرساز

سید هادی هاشم آبادی، رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین وضعیت پدیده  گرد و غبار در استان، اظهار کرد: شهرستان زیرکوه با شاخص 273 و شهرستان سرایان با شاخص 257 در شرایط بسیارناسالم و  شهرستان نهبندان با شاخص 158 در شرایط  ناسالم قرار دارد.

وی با بیان اینکه شهرستان بیرجند با شاخص 93 در شرایط قابل قبول قرار دارد، افزود: توصیه می‌شود در هنگام آلودگی همه افراد جامعه و به طور ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی از تردد غیر ضرور در فضای باز خودداری کنند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: کانون فرسایش بادها در این پدیده بی تاثیر نیست؛ چراکه با وجود کانون های فرسایش در استان، وقوع گرد و خاک شدت می گیرد.

 هاشم آبادی افزود: بافت خاک خراسان جنوبی به دنبال خشکسالی‌های پی در پی سست شده و با اندک وزش باد از هم جدا می شود و دیروز شاخص گرد و خاک به صورت لحظه‌ای تا بالای یک هزار میکرو گرم بر متر مکعب ثبت شد که ۱۰ برابر استاندارد بود.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:  تعیین شاخص بر اساس استادارد سازمان حفاظت محیط زیست است و بر اساس آن شاخص کیفیت هوای ۰ تا ۵۰ سالم، ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ نا سالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار نا سالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

وی تصریح کرد: به دنبال وزش بادهای شدید پوشش گیاهی از بین رفته و سبب سستی خاک و حذف رطوبت از خاک می شود و همه این موارد با هم پدیده گرد و غبار را به وجود می‌آورد و این موارد در خراسان جنوبی به دنبال 30 سال خشکسالی پدیده آمده و امیدواریم با تقویت پوشش گیاهی و بارندگی های اخیر کیفیت هوا مطلوب تر شود.

 وی با بیان اینکه در صورتی که این غلظت گرد و خاک به صورت ۲۴ ساعت تداوم یابد بسیار خطرناک است و باید رفت و آمدها محدود و از تردد غیرضروری جلوگیری شود، تصریح کرد: منطقه خراسان جنوبی گرد و خاک خیز است و مردم باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

بروز خسارت‌های مالی در اثر وزش باد شدید

سید ابوالحسن میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: روز گذشته با تقویت ناپایداری‌های جوی در استان و وزش شدید باد و خیزش گرد و خاک شاهد کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و بروز خسارت‌های مالی در برخی مناطق بودیم.

 وی با بیان اینکه خوشبختانه با اطلاع رسانی به موقع در روز قبل از وزش باد، هیچگونه قطعی برق که شریان حیاتی را مشکل ساز کند، نداشتیم، تصریح کرد: خسارت به محصولات در مزارع و باغات را داشته‌ایم که در حال برآورد و جمع بندی است؛ طوفان در 6 شهرستان طبس، خوسف، فردوس، سرایان، بشرویه و برخی نقاط شهرستان بیرجند خسارت هایی را به زیرساخت‌ها و درختان وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه شاهد دو مورد گرد و خاک و باد شدید در استان بودیم، گفت: از شکستگی ۱۲ اصله درخت، دو عدد تیر برق و ۶ مورد دیوار خارجی حیاط باغ ویلا، دامداری و مزرعه خبر داد و افزود: خوشبختانه خسارت‌ها با وجود وزش شدید باد جزئی بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۶۶۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان