//
کدخبر: ۳۲۰۴۳۴ //

کرونا در یک قدمی همه افراد است/بیماران کرونایی در راهروها هم بستری می‌شوند

هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی در خصوص وضعیت بحرانی چهارمحال و بختیاری از نظر شیوع ویروس کرونا این روزها شدت گرفته است، اما به‌نظر می‌رسد گوش شنوایی برای توجه به این هشدارها و توصیه‌ها وجود ندارد، ظرفیت بیمارستان‌های این استان تکمیل شده و کمبود نیروی انسانی به‌شدت در بخش‌های کرونایی محسوس است، اگر چاره‌ای برای برای این وضعیت اندیشیده نشود، قطعا روزهای سخت‌ و بحرانی‌تری پیش رو خواهد بود.

کرونا در یک قدمی همه افراد است/بیماران کرونایی در راهروها هم بستری می‌شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

بارها و بارها هشدارهایی در خصوص پیک پنجم کرونا از سوی  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی داده شد، این پیک به مراتب خطرناک‌تر از پیک‌های قبلی است، اما به‌نظر می‌رسد اراده‌ای برای برقراری محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی از سوی مسئولان متولی وجود ندارد، قطعا کنترل بحران کنونی نیازمند یک اراده جمعی است.

این روزها تجمعات تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین سطح از ابتدای شیوع کرونا رسیده است، بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیماران ندارند، همچنین مراکز درمانی با کمبود شدید دارو و تجهیزات روبرو هستند، بار ورودی مراجعان مشکوک و مبتلا به کرونا در هفته‌ اخیر چهار رقمی شده است.

تمامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، قطعا ادامه‌دار بودن روند افزایشی مبتلایان به کرونا و عادی‌انگاری مردم باعث می‌شود در روزهای آینده شرایط وخیم‌تری رقم بخورد.

جایی برای بستری بیماران کرونایی وجود ندارد

یکی از بیماران مبتلا به کرونا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیچ وقت فکر نمی‌کردم اگر به بیماری کرونا مبتلا شوم، وضعیت جسمانی‌ام تا این اندازه وخیم شود، در ابتدا بیماری با علائم سرماخوردگی در من ظاهر شد، اما پس از گذشت دو روز علائم تشدید و حال جسمانی‌ام رو به وخامت رفت.

وی بیان کرد: برای انجام تست به نزدیکترین مرکز درمانی محل سکونت خود در شهرستان بن مراجعه کردم، حال عمومی‌ام اصلا مساعد نبود، هجوم جمعیت به این مرکز درمانی به اندازه‌ای بود که بیش از یکساعت برای ویزیت در صف منتظر ماندیم.

این بیمار مبتلا به کرونا افزود: تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی وجود نداشت، پرستاران می‌گفتند با کمبود سرم و دارو مواجه هستیم و تنها بیمارانی پذیرش و بستری خواهند شد که حال جسمانی آن‌ها بشدت وخیم باشد.

کرونا در یک قدمی همه افراد است

یکی دیگر از بیماران مبتلا به کرونا که به تازگی از بخش ای سی یو بیمارستان هاجر شهرکرد ترخیص شده در گفت‌وگویی، اظهار کرد: تمامی اعضای خانواده به کرونا مبتلا شدیم، اما حال جسمانی من به‌علت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای رو به وخامت رفت.

وی ادامه داد: در ابتدا به توصیه پزشکان برای دریافت دارو به مراکز سرپایی مراجعه می‌کردم، اما پس از چند روز به‌علت تنگی تنفس شدید و با درگیری ریه ۸۰ درصد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدم.

این بیمار کرونایی خاطرنشان کرد: تا وقتی فرد درگیر این بیماری نشود، فکر نمی‌کند چه چیزی در انتظار اوست، پس گذشت بیش از یکماه و ترخیص از بیمارستان هم‌چنان با اکسیژن تنفس می‌کنم و حال عمومی‌ام مساعد نشده است.

وی تاکید کرد: کرونا در یک قدمی همه افراد قرار دارد، توصیه می‌کنم همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، کرونا با تمام بیماری‌ها متفاوت است و اگر بخت با شما یار نباشد، امکان دارد بعد از بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دیگر بازگشتی وجود نداشته باشد، آمار فوتی‌های روزانه گواه این مسئله است.

کمبود سرم و داروی رمدسیویر در چهارمحال و بختیاری

رضا محمدی- معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کمبود سرم و داروی رمدسیویر در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: حدود پنج کارخانه تولید سرم در کشور وجود دارد که یکی از این کارخانه‌ها به‌علت نقص فنی غیرفعال شده است.

وی افزود: به‌علت افزایش بیماران کرونایی در پیک پنجم با کمبود داروی رمدسیویر و سرم مواجه هستیم، روزانه بالغ بر ۷۰۰ هزار داروی رمدسیویر مصرف می‌شود که این دارو باید به‌صورت تزریقی و همراه با سرم باشد، بنابراین با کمبود سرم نیز مواجه شدیم.

محمدی با اشاره به اینکه در چهارمحال و بختیاری روزانه تقریبا ۱۰۰۰ داروی رمدسیویر مصرف می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه تمامی استان‌های کشور درگیری بالایی از نظر شیوع بیماری در پیک پنجم دارند، بنابراین مصرف رمدسیویر بسیار افزایش پیدا کرده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان مقرر شد سرم در حال حاضر در بخش سرپایی توزیع نشود و تنها به بخش بستری اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای جبران کمبود سرم در حال پیگیری هستیم، عنوان کرد: ظرفیت تولید کارخانجات سرم‌سازی بالا رفته و مقداری نیز وارد شده است، طبق وعده‌ها سرم در هفته آینده در بخش سرپایی نیز توزیع خواهد شد و تا ابتدای شهریور مشکل کمبود سرم کاملا برطرف می‌شود.

بیماران کرونایی در راهروها هم بستری می‌شوند/ ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده

فریدون رحمانی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه آمار مراجعات به مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری فزآینده است، اظهار کرد: بیمارانی که نیاز به بستری دارند اما شرایط آن‌ها بحرانی نیست، تحت درمان دارویی تزریقی با داروهای بیمارستانی قرار می‌گیرند، این کار باعث می‌شود تخت‌های بیمارستانی متعادل‌تر شوند، اما شرایط بیمارستان‌ها به سختی در حال مدیریت است.

وی افزود: در شرایط بحرانی چهارمحال و بختیاری از نظر شیوع ویروس کرونا مجبور هستیم مواردی که هم‌چنان نیاز به بستری در بخش‌های کرونا دارند را زودتر ترخیص کنیم و بیماران نیازمند بستری را نیز با تاخیر پذیرش کنیم.

رحمانی با انتقاد از برگزاری مراسمات شادی و عزا در این شرایط، گفت: در زمانی‌که تمامی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری در وضعیت بحرانی از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند و در بسیاری از خانواده‌ها چندین مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است، چه ضرورتی برای برگزاری مراسمات عروسی و عزا وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: به‌علت افزایش چشمگیر بار مراجعات به مراکز درمانی در چهارمحال و بختیاری در اتاق‌های بستری بیماران به جای پنج تخت نزدیک به ۹ تخت گذاشته شده است، همچنین اتاق‌های دو تخته به چهار تخته تبدیل شد.

وی ادامه داد: تعدادی از بیماران کرونایی در راهروهای مراکز درمانی بستری هستند، تمامی این بیماران نیازمند اکسیژن، دارو، مراقبت و ... هستند، اما در این شرایط مردم بیماری کرونا را جدی نمی‌گیرند و به‌دنبال برگزاری مراسم دورهمی، تفریح، خرید و ... هستند.

رحمانی با تاکید بر اینکه مردم منتظر تعطیلی کلی نباشند تا مجبور به خانه ماندن شوند، خاطرنشان کرد: این روزها دعوت شدن به مهمانی مساوی به دعوت شدن به مهمانی مرگ است، مردم از شرکت در مهمانی و تجمعات به شدت پرهیز کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: از تخت‌های بیمارستان صحرایی شهرکرد روزانه چهار الی پنج نفر استفاده می‌کنند، مجموعا حدود ۲۰۰ نفر روزانه در این بیمارستان پذیرش می‌شوند که این بیمارستان به موارد بستری کمک می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به کرونا پلاس، توضیح داد: این سویه برای اولین بار در کشور هندوستان شناسایی شد، اما پیش‌بینی نمی‌شد این سویه با این سرعت پیشرفت کند، این نوع ویروس گروه‌های سنی پایین‌تر را نیز درگیر می‌کند و به برخی از واکسن‌ها نیز مقاوم است.

رحمانی با بیان اینکه درصد ابتلا به کرونا در بین افراد جوان و میانسال بالاتر رفته است، یادآور شد: شاید یکی از دلایل آن واکسینه شدن گروه‌های سنی بالا است، باید گفت درگیری شدید ریه در گونه کرونا پلاس بالاتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان تاکید کرد: برای شکسته شدن پیک پنجم کرونا راهی به‌جز همراهی مردم وجود ندارد، در پیک‌های قبلی نیز زمانی مردم در نابودی بیماری مشارکت کردند، شاهد کاهش آمار ابتلا و گذر از پیک بودیم.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حال حاضر ۵۷۲ بیمار قطعی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری تحت درمان هستند که از این تعداد حال عمومی ۶۰ بیمار وخیم گزارش شده و در بخش‌های مراقبت ویژه تحت درمان قرار گرفته‌اند.

همچنین فوتی‌های ناشی از این ویروس در چهارمحال و بختیاری به ۱۲۵۱ نفر رسیده است، این در حالی است که در پیک پنجم کرونا هنوز به قله نرسیده‌ایم، این موضوع یک زنگ خطر جدی برای استان محسوب می‌شود، کادر بهداشت درمان فرسوده و خسته هستند، اگر سد کادر بهداشت و درمان شکسته شود، قطعا عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار همگان خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۰۴۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان