//
کدخبر: ۳۰۵۲۸۴ //

دست‌های پنهان و گنجینه‌های که در معرض نابودی

بناهای تاریخی در مناطق گردشگری باید سبک معماری اصیل خود را حفظ کنند اما متأسفانه در اغلب موارد نه‎تنها این اتفاق نمی‎افتد بلکه اگر هم مسئولان دست به کار مرمت و بازسازی بناها شوند، اصول اولیه کار را رعایت نمی‎کنند.

دست‌های پنهان و گنجینه‌های که در معرض نابودی

روستای «وانشان» در گلپایگان، بیش از آن‎که یک روستای گردشگری باشد گورستان خاطره‌هاست.

این را نه‎فقط با دیدن سنگ قبرها در میدان اصلی روبه‌روی امامزاده، که با تماشای بقایای خانه‌های قدیمی و شنیدن صداهای مبهم پیچیده در آوارهاشان درمی‌یابی؛ خانه‌هایی که روزی سرشار از زندگی بوده‌اند و صدای آدم‌هایی که دیگر در این خانه‌ها نیستند.

بالای تپه، قلعه وانشان خودنمایی می‎کند که تازگی کاهگل دیوارهایش، نشانی از قلعه‎ای ۵۰۰ ساله ندارد.

من کارشناس آثار تاریخی نیستم، اما در این‎جا حس بودن در یک مکان تاریخی را ندارم.

وجود امامزاده روستای وانشان و چنار هزارساله مجاور آن و کشف غاری با عمر بیش از سه‌هزار سال، از جمله جاذبه‌های گردشگری این روستاست اما نوع مرمت قلعه به‎ذوق می‌زند؛ سرگردان میان سنت و مدرنیته، در تلاش برای حفظ روح اصلی و اولیه بنا و ناکام از رسیدن به این هدف.

این تنها یک نمونه از هزاران است. مسئولان نه‎تنها در حفظ و نگهداری از آثار تاریخی موفق عمل نکرده‌اند، بلکه هرجا خواسته‌اند زیر ابرو را بردارند، زده‌اند و چشم را هم کور کرده‌اند!

«یک دیوار تاریخی در قنات محمدیه نایین با مرمت غیراصولی دفن شد!»، «مرمت غیراصولی مدرسه چهارباغ اصفهان»، «مقابله با مرمت غیراصولی در بافت تاریخی یزد»، «مرمت غیراصولی دست سرباز هخامنشی در تخت‌جمشید»، «مرمت غیراصولی، کار دست دروازه تاریخی شیراز داد»، «مرمت غیراصولی چه بر سر کوشک نورآباد ایذه آورد؟»… این‎ها فقط تعدادی از تیترهای سال‎های اخیر در حوزه میراث فرهنگی است.

درحالی که در این عرصه، استادان و متخصصانی داریم که می‌توانند مشکل‌گشا باشند، کدام دست‌های پنهان، کارها را به کسانی می‌سپارند که کاردان نیستند؟

گنجینه تاریخ و فرهنگ کشور، برگ زرینی از گذشته و سرمایه گردشگری و درآمدزایی برای نسل‌های حال و آینده است.

مدیران این عرصه تا کجا اجازه دارند با نابخردی و بی‎تدبیری، این گنجینه را در معرض خطر نابودی قرار بدهند؟

در پرونده این هفته به سراغ برخی آثار تاریخی کشورمان می‎رویم که تحت‎تأثیر تصمیمات کارشناسی‌نشده، آسیب دیده‌اند یا در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۵۲۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان