//
کدخبر: ۳۰۲۰۱۳ //

سفر به مشهد در وضعیتی نامعلوم

بنا بر اظهارات مسئولان خراسان رضوی، ۲۵ اسفندماه و فقط پنج روز مانده به عید نوروز، در جلسه ستاد ملی کرونا در رابطه با سفر به مشهد تصمیم‌گیری خواهد شد.

سفر به مشهد در وضعیتی نامعلوم

درست یک روز بعد از اینکه وزیر بهداشت اعلام کرد «حتی نباید در فکر وخیال هم تدارک سفر را تصور کنیم»، اظهارنظر ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در تاریخ ۱۴ اسفند و در  مراسم آغاز یک تور گردشگری شهری در مشهد مبنی بر دعوت از افراد برای سفر به خراسان رضوی همه توجه‌ها را به خود جلب کرد و با انتقادات گسترده  نیز روبه‌رو شد. او بیان کرده بود: «هیچ محدودیتی در راستای حضور مسافر در هیچ نقطه‌ای از استان خراسان رضوی وجود ندارد و از تمام افراد دعوت می‌کنیم با رعایت پروتکل‌ها به خراسان سفر داشته باشند».

به گزارش فرتاک نیوز،روز گذشته تکلیف برخی سفرهای نوروزی مشخص شد و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که در شهرهای قرمز و نارنجی سفر کاملا ممنوع  است و در سایر شهرها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه سفرهای ضروری  انجام می‌شود. اگرچه درحال حاضر وضعیت مشهد زرد است، اما با توجه به وضعیت این شهر، بنا بر اظهارنظرهای مسئولین استانی در رابطه محدودیت سفر به مشهد قرار است در ۲۵ اسفندماه در ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری شود. محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی روز گذشته در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان بیان کرد: «به طور یقین ممنوعیت اتراق و زدن چادر در پارک‌های جنگلی، ممنوعیت اقامت در مدارس، ممنوعیت اقامت در مهمان‌خانه‌های ویژه ادارات و تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها در این زمینه مورد تاکید است، اما اعمال محدودیت‌ها در مشهد و خراسان رضوی طی ایام نوروز منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا در ۲۵ اسفندماه است».

همچنین محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه و با تاکید براینکه در این شرایط نباید سفر به مشهد انجام شود، درمورد برخی نظرات مسئولین درخصوص دعوت از مردم برای سفر به مشهد گفت: چنین اظهارنظرهایی پذیرفتنی نیست.

ممنوعیت سفر به مشهد و خراسان رضوی باید انجام شود

کاظم فرهمند، قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اعمال محدودیت در سفرها به خراسان رضوی عنوان کرد: محدودیت ورود به استان و مشهد از نظر ما باید انجام شود ولی تابع سیاست‌های کشوری هستیم و فکر می‌کنیم در ستاد کشوری هم همین تصمیم گرفته شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا به گونه‌ای است که افراد به ظاهر سالم، ممکن است بیمار یا در دوره کمون باشند، ورود افراد به شهرهای زیارتی مثل مشهد می‌تواند، بیماری را در کل کشور گسترش و توسعه دهد.

قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تصمیم ستاد کرونای کشوری، احتمالا ممنوعیت ورود به مشهد خواهد بود و این منع ورود باعث می‌‍‌شود که اگر موج چهارم بیماری کرونا بیاید، ما بتوانیم آن را کنترل کنیم.

اگر مسافر از شهرهای جنوب به مشهد بیاید، مشهد هم به همان سرعت از نظر بیماری پیشرفت می‌کند

رزیتا خداشاهی، مسئول گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: در حال حاضر، بحث کرونای جهش‌یافته و نوع انگلیسی آن است که در سطح تمام شهر دیده می‌شود و در خیلی از شهرها انواع بیشتری از کرونا پیدا شده است. اگر اجرای پروتکل را همراه با اعمال محدودیت بگذاریم، اثربخشی آن خیلی بیشتر است تا اینکه هیچ محدودیتی نداشته باشیم.

وی افزود: هیچ محدودیتی نداشتن ممکن است مردم را دچار این  تصور اشتباه کند که محدودیت نداشتن به معنای سفید و آبی  بودن از نظر رنگ‌بندی کرونا است ولی در واقع به این شکل نیست. قطعا محدودیت در کنار اجرای پروتکل است که می‌تواند اثربخش باشد.

مسئول گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: متاسفانه همه مردم از این وضعیت خسته‌اند و همه ما درک می‌کنیم که شرایط چگونه است و ما خودمان هم یکی از همان افراد هستیم و در این جامعه زندگی می‌کنیم، اما اگر بخواهیم محدودیت‌ها را کنار بگذاریم و به دورهمی‌های خانوادگی برویم و به مسافرت‌های طولانی مدت بپردازیم، عاقبت خوبی را برای این وضعیت پیش‌بینی نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر افراد به خودشان رحم نمی‌کنند، به خانواده و اقوام‌شان و مخصوصا افراد سالمند رحم کنند. اگر شخصی مبتلا به کرونا شود که علائمی از خود نشان ندهد و در حد خفیف، دو روز علائم سرماخوردگی داشته باشد و حالش خوب شود، ممکن است خانواده آن شخص مبتلا و چه بسا فوت کنند. کرونا در هر فرد، علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد و در هر فرد متفاوت است.

خداشاهی گفت: شاید کمی سخت باشد که بخواهیم رفت‌وآمد را صفر کنیم، اگرچه که درست‌ترین کار همین است، اما باید این رفت‌وآمد ها را به حداقل برسانیم چون بر اساس تحقیقات‌ از یک جمع پنج نفره، حداقل سه نفر یا ناقل‌اند یا مستعد.

وی عنوان کرد: حضور مسافر می‌تواند به ازدحام شهر، مراکز خرید و رستوران‌ها بیفزاید؛ به عنوان مثال در مشهد تعدادی از افراد به کرونای جهش یافته مبتلا شدند ولی اگر از اقسام نقاط کشور به مشهد سفر کنند، بعد از تعطیلات عید، با تعداد بیشتری بیمار مواجه خواهیم بود. درحال حاضر شهرهای جنوبی حتی از رنگ‌های قرمز و بنفش هم گذشته و اگر حساب کنیم مسافر از شهرهای جنوب به مشهد بیایند، به همان سرعت، مشهد هم از نظر بیماری پیشرفت می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۰۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان