//
کدخبر: ۲۹۷۸۶۹ //
معاون فرهنگی شهردار کرمانشاه:

شهروندپروری، مهم ترین اولویت شهرداری کرمانشاه است

شهروندپروری، مهم ترین اولویت شهرداری کرمانشاه است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه با تاکید و توجه شهرداری به کارهای فرهنگی در راستای شهروندپروری و آموزش شهروندان برای کسب مهارت‌های اجتماعی، رفتار و گفتمان شهری در سنوات اخیر بصورت جهادی اشاره و تصریح کرد:  رسانه ها از اصلی ترین پایه های توسعه فرهنگ شهروندی و بهبود رفتار مردم در جامعه شهری هستند.

 به گزارش فرتاک نیوز،مهدی عبدالمالکی در جمع خبرنگاران با اشاره به مقوله فرهنگ سازی و شهروندسازی در کنار شهرسازی گفت: این اعتقاد در شهرداری کرمانشاه ایجاد شده که از اولویت‌های مدیریت شهری، شهروند سازی باشد زیرا شهرسازی بدون فرهنگ سازی و شهروندسازی بسیار هزینه بر و مشکل ساز است.

ثبت تقویم روز داشت های شهر

معاون فرهنگی شهردار خاطرنشان ساخت: کرمانشاه بعنوان شهری که در حد معقولی از داشته ها اعم از ملموس  مانند شخصیت ها و مشاهیر و مفاخر، آثار تاریخی و طبیعی و ناملموس همچون بازی ها، رسوم، خوراک و منش های زیبا را دارد، به دلیل مشارکت و پذیرش حداقلی مردم و به تبع آن کاهش میزان حس تعلق خاطر نمی تواند نمود واقعی در بستر فیزیکی شهر و فضای روانی شهر در خود لمس کند.

وی افزود: برای ایجاد ارتباط دوسویه بین فیزیک شهر و فضای روانی شهر از یک سو و شهروندان از سوی دیگر، بهترین راه را  شناساندن داشته های شهر کرمانشاه طرحی تحت عنوان " روز داشته های کرمانشاه " بود که نامگذاری ششم تیر به عنوان روز فرهنگی کرمانشاه یکی از مهم ترین دستاوردهای آن بود.

تعلق خاطر به کرمانشاه و بزرگداشت مفاخر شهر

عبدالمالکی ابراز داشت: یکی از سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمانشاه برگزاری روز داشت‌ها با موضوعات مختلف بود و در نوع خود بی نظیر و با استقبال همشهریان همراه شد.

وی تصریح کرد: برگزاری آئین نکوداشت دکتر محمد علی سلطانی، افتتاح فرهنگسرای استاد کزازی و تجلیل از این فخر ادب کرمانشاهی، «شهریاران پزشکی» کرمانشاه و تکریم از مفاخر حوزه پزشکی، بزرگداشت یارمحمدخان کرمانشاهی سردار بزرگ مشروطه‌خواه کرمانشاه، آیین گرامیداشت فخرخوشنویسی ایران «میرزا محمدرضا کلهر»، برپایی آیین گرامیداشت «میرزا احمد الهامی کرمانشاهی» و برگزاری مراسم گرامی داشت آیت الله نجومی، ۸ برنامه ای بود که در راستای تجلیل از مفاخر شهر صورت پذیرفت که در نظر داریم در هفته ی پایانی بهمن ماه در گام نهم از امیر براتپور فرمانده بزرگترین عملیات هوایی دنیا تجلیل نماییم.

آغاز طرح های مهم در حوزه آموزش شهروندی از سنین پایه

عبدالمالکی در ادامه گفت: امروزه می‌توان مصادیقی همچون مسئولیت گریزی، عدم تعلق خاطر به شهر، بزه های اجتماعی، وندالیسم شهری (تمایل به تخریب مبلمان شهری)، کاهش تاب آوری اجتماعی و ... را به وضوح در رفتار شهروندان شهرهای بزرگ مشاهده نمود که موجب کاهش کیفیت زیست شهری شده است. بی شک یکی از مولفه های تاثیر گذار در بهبود فضای رفتاری حاکم بر شهر، آموزش می باشد.

وی افزود: تیم کارشناسی سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه پس از تجربه موفق در همکاری با آموزش وپرورش در پیشبرد طرح شهریاران فرهنگ، این بار بر مبنای دغدغه هایی که در مقوله‌ی شهروند پروری دارد، پس از هماهنگی و مشورت با کارشناسان حوزه معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه طرحی را تحت عنوان "زنگ شهروندی" تدوین نمود تا با همکاری آموزش و پرورش به اجرا در آورد.

معاون فرهنگی شهردار ابراز داشت: با جلسات متعددی که با صاحب نظران حیطه روانشانسی و جامعه شناسی و همچنین علوم تربیتی برگزار شد، ماحصل مباحث حول محور آموزش مبتنی بر بازی و تفریح بود. بر همین اساس روش کار  بر اساس  طراحی شخصیتی عروسکی و احرای جشنواره بزرگ شهروندان کوچک در قالب طرح زنگ شهروندی قرار گرفت.

وی گفت: طرح زنگ شهروندی سعی دارد تا با روش های مبتنی بر آموزش غیر مستقیم و با بهره گیری از بازی، طنز و نمایش اصول اخلاق شهروندی را به جامعه هدف آموزش دهد. چارچوب کلی این طرح مبتنی بر 2 فاز بوده که مکمل یکدیگر می باشند: فاز اول: برگزاری جشنواره "بزرگ شهروندان کوچک" کرمانشاهی و فاز دوم: آموزش مبتنی بر طنز و نمایش با حضورشخصیت عروسکی "شمامه"

افتتاح فرهنگسراهای تخصصی

عبدالمالکی گفت: اولین فرهنگسرای تخصصی خانواده در کرمانشاه و سرای محله توانمندسازی بانوان دو مرکزی بود که در سالجاری افتتاح شد.

وی افزود: برگزاری کارگاه های "ویژگیهای انتخاب همسر"، "تفاوت های روانشناختی زن و مرد"، "روابط خانوادگی در زندگی مشترک"، "فرزند و فرزندآوری"، "روابط جنسی در خانواده"، "ارزش همسران در اسلام" و "مهارت های زندگی همسران" از جمله رئوس اهداف آموزشی این مجموعه می باشد.

معاون فرهنگی شهردار تصریح کرد: افتتاح مرکز توانمندسازی بانوان کرمانشاه در محله دولت‌آباد از دیگر فضاهایی بود که در تابستان تاسیس شد. توانمندسازی بانوان محلات حاشیه شهر کرمانشاه، مهمترین هدف راه اندازی این مرکز است که بنا است تا بانوان این محلات، در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانمند شوند.

وی گفت: در این مراکز کلاس ها و کارگاه های آموزشی در هشت رشته و بصورت رایگان برای بانوان حاشیه نشین برگزار می‌شود و با رایزنی صورت گرفته با صندوق کارآفرینی امید قرار شد تسهیلاتی در اختیار این افراد قرار گیرد تا بتوانند با توجه به آموزش هایی که دیده اند، تولید محصول داشته باشند.

همچنین برپایی بازارچه های فصلی محلی برای فروش محصولات تولیدی این بانوان جهت تکمیل چرخه درآمدزایی آنها از سایر برنامه های پیش رو است. در کنار کلاس های آموزشی، کلاس های مشاوره خانواده و نیز تربیت کودک هم برای بانوان در این مراکز برگزار می شود. مقرر شده در گام بعدی این مراکز در محلات کرناچی و حکمت آباد راه اندازی شود.

عبدالمالکی گفت: ایجاد شهر دوستدار کودک، ایجاد سرای محله در مناطق کم برخوردار، خانه گرافیک شهر، خانه ی تشکل های غیر دولتی، خانه سرود و موسیقی، فرهنگسرای تخصصی رسانه و بنیاد جوانمردان از جمله برنامه هایی است که در نظر داریم در آینده به اجرایی نمودن آن مبادرت کنیم.

افتتاح مرکز اسناد و مطالعات تاریخی شهر کرمانشاه

عبدالمالکی گفت: مرکز اسناد و مطالعات تاریخی شهر کرمانشاه که بخشی از تاریخ ۱۳ هزار ساله این شهر و فراز و نشیب‌های آن را به تصویر کشیده است، در فرهنگسرای گل‌نرگس کرمانشاه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: افتتاح این مرکز یکی از اتفاقات ویژه برای حفظ اسناد هویتی و تاریخی کرمانشاه است که در قالب تفاهم‌نامه بین شهرداری، دانشگاه رازی و انجمن تاریخ ایران انجام گرفت. این تفاهم‌نامه در چهار بخش طراحی شده است و در مرحله اول ساختار جمع‌آوری اسناد تاریخی کرمانشاه طراحی و در مراحل بعد گردآوری داده‌ها، سامان‌دهی این اسناد از نگاه تخصصی و علمی و در مهمترین بخش داده‌پردازی آنها است که اثرات ماندگاری از هویت کرمانشاه را رقم می‌زند.

اهتمام در زمینه ی ثبت برند شهر خلاق خوراک برای کرمانشاه

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گفت: نشست هایی تخصصی با جامعه هتل داران، انجمن رستوران ها، سرآشپزان نمونه و مدیران اقامتگاه های بوم گردی برگزار و ابعاد پیوستن شهر کرمانشاه به زنجیره شهرهای خلاق یونسکو در حوزه خوراک شناسی بررسی و مقدمات این مهم پایه ریزی گردید.

وی افزود: همچنین در این راستا، پروپوزال لازم تهیه و مقدمات فعالیت های اداری در دست اقدام می باشد.

 شکل گیری مسیر گردشگری تاریخ و تمدن ایران

عبدالمالکی تصریح کرد: شهرهای همجوار سنندج و همدان با توجه به موقعیت مکانی همدان بعنوان دروازه ورودی از غرب به پایتخت و سنندج بعنوان دروازه اقلیم کردستان می توانند در کنار کرمانشاه به عنوان دروازه عتبات عالیات و گردشگری مذهبی مسیری جدید بعنوان مقصد گردشگری  تشکیل دهند که پس از جلسات متعدد و رایزنی‌های بسیار با مجموعه مدیریت گردشگری شهری و سازمان های فرهنگی شهرداری های آنها درنهایت این شهرها به تفاهم اولیه رسیده و پیش نویس تفاهم نامه در ابتدای تیرماه به امضای مدیران اداره گردشگری سازمان های فرهنگی این سه شهر رسید که می تواند نقش مهمی در گردشگرپذیری کرمانشاه و کمک به اقتصاد شهر ایفا کند.

ان شاالله با کاهش تبعات بیماری کرونا برنامه های جامع این مسیر گردشگری در سه استان اجرا خواهد شد.

پلاک افتخار

وی خاطرنشان ساخت: در راستای اجرای طرح پلاک افتخار در گام اول در سر درب منازل 30 حافظ کل قرآن کرمانشاهی، تابلوهایی شکیل با طراحی خاص بر روی کاشی نصب می شود که در گام های بعدی این امر برای خانواده ی شهدا و مفاخر شهر انجام می پذیرد.

عبدالمااکی افزود: در این نهضت، خانه های حسینی، خانه های فاطمی، خانه های عالم، خانه های شهید، خانه ی مفاخر، خانم عالم رونمایی می شود که با مجموعه این اقدامات و نیز تحقق نام گذاری معابر شهر مزین به مفاخر و بزرگان کرمانشاه به اهداف عالی در معرفی جایگاه دیارمان خواهیم رسید.

این مقام مسئول در خاتمه با نوید افتتاح پارک هنرمندان و بانوان در سال آتی از ساخت سردیس و المان های سنگی مفاخر شهر جهت نصب تا پایان سال خبر داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۸۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان