//
کدخبر: ۲۸۶۴۰ //

آیا اسحاق‌جهانگیری شهردار تهران می شود؟

لیست مورد حمایت اصلاح طلبان موسوم به لیست امید در 3 شهر تهران، مشهد و زاهدان تمام کرسی های شورای شهر را از آن خود کرد تا آرایش سیاسی شوراها در این شهرها همانند اکثر شهرهای دیگراز اصولگرا به اصلاح طلب درآید.

آیا اسحاق‌جهانگیری شهردار تهران می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

لیست مورد حمایت اصلاح طلبان موسوم به لیست امید در 3 شهر تهران، مشهد و زاهدان تمام کرسی های شورای شهر را از آن خود کرد تا آرایش سیاسی شوراها در این شهرها همانند اکثر شهرهای دیگراز اصولگرا به اصلاح طلب درآید.

این لیست به جز قم در بیشتر شهرهای بزرگ کشور از جمله اصفهان ،شیراز و تبریز نیز اکثریت را به دست آورد. فرهادی فرماندار تهران روز گذشته ضمن اعلام نتایج انتخابات شوراهای این شهر به مشارکت 2 میلیون و 700 هزار نفری مردم تهران در سال 92 و افزایش 900 هزار نفری در این دوره اشاره کرد و گفت: در مجموع در تاریخ مشارکت مردم تهران آمار بی نظیری ثبت شد.

رأی بالای محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر تهران

وی نتیجه نهایی انتخابات شورای شهر تهران را نیز اعلام کرد که بنا بر آن محسن هاشمی رفسنجانی با رأی خیره کننده یک میلیون و هفتصد و چهل هزار نفری به عنوان سرلیست فهرست امید وارد شورای شهر شد. این رأی محسن هاشمی حتی رکورد رأی محمدرضا عارف در انتخابات مجلس را هم شکست.

مرتضی الویری نیز با حدود 400 هزار رأی اختلاف به عنوان نفر دوم و سایر افراد این شورا عبارتند از؛ «احمد مسجد جامعی، شهربانو امانی انگنه، محمدجواد حق‌شناس، بهاره آروین، سید ابراهیم امینی، افشین حبیب‌زاده کلی، سید آرش حسینی میلانی، حسن خلیل‌آبادی، علی اعطا، زهرااعظم نوری، محمد سالاری، سید حسن رسولی، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، زهرا نژاد بهرام، سید محمود میرلوحی، الهام فخاری، محمدعلی خانی و بشیر نظری».

نکته جالب عدم راهیابی سرلیست اصلی اصولگرایان به شورای شهر بود؛ مهدی چمران رئیس فعلی شورای شهر با حدود 653 هزار رأی و اختلاف بیش از 300 هزار رأی با نفر قبلی خود نتوانست وارد شورای شهر شود. علیرضا دبیر و حبیب کاشانی از دیگر اعضای شورای شهر تهران هستند که به عنوان نفرات علی البدل دوره جدید انتخاب شدند.

برد قاطع اصلاح طلبان در مشهد

در مشهد نیز هر 15 نفر لیست امید با فاصله نسبت به رقبای خود در لیست های متعدد اصولگرا وارد شورای شهر شدند.

امیر شهلا با بیش از 250 هزار رأی توانست بیشترین رأی را از آن خود کند. پس از آن برخی چهره های اصلاح طلب چون شهناز رمارم، بتول گندمی، احمد نوروزی و محمدرضا حیدری حضور دارند.

اولین عضو علی البدل شورای شهر مشهد نیز غلامحسین صاحبی مورد حمایت فهرست معتمدین نزدیک به جبهه پایداری است که با نفر آخر شورای شهر حدود 40 هزار رأی اختلاف دارد.

در همین حال بنا بر اعلام فرمانداری مشهد تنها 25 درصد اعضای شورای شهر در مراکز شهرستان های خراسان رضوی از اصولگرایان هستند و مابقی از فهرست های اصلاح طلب و اعتدال راهی شورای شهرهای خود شده اند.

در زاهدان نیز همین اتفاق رخ داد و همه کرسی‌های لیست شورای شهر به اصلاح‌طلبان رسید. در سایر شهرها نیز پیروزی نسبی با اصلاح طلبان بود. به عنوان نمونه در یزد اصلاح طلبان با کسب ۶ کرسی از 11 کرسی و در تبریز با 8 کرسی از 13 کرسی اکثریت شورای شهر را کسب کردند.

در اردبیل نیز 4 نفر از 11 نفر و در کرمان 7 نفر از 11 نفر از اصلاح طلبان بودند.

در شیراز هم اصلاح طلبان دست کم ۱۲ کرسی از ١٣ کرسی شورای شهر را از آن خود کرده اند، هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش تمام آرا اعلام نشده است. برخلاف این شهرها در قم پیروزی با اصولگرایان بود؛ چرا که 13 نفر از 14 نفر را راهی شورای شهر کردند. در عین حال عدم اعلام نتایج انتخابات شورای شهر در کرج حاشیه ساز شده است.

 درباره دلیل این رویداد نوشت: «یکی از ۵ عضو هیئت مرکزی نظارت بر این انتخابات، با اتکا به برخی ادعاها همچون خرید و فروش رای، تخلفات متعدد پای صندوق‌ها و مسائلی از این دست، سعی دارد پیروزی ۱۳ بر صفر لیست امید کرج در شورای شهر را زیرسوال ببرد.» همین گزارش های اولیه از راهیابی 10 نفر از 13 عضو فهرست امید به شورای شهر اصفهان خبر می دهد.

کرباسچی: محسن هاشمی از گزینه های شهرداری تهران است

از سویی دیگر با مشخص شدن ترکیب شورای شهر تهران، گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار این شهر آغاز شد و همان طور که انتظار می رفت، محسن هاشمی به عنوان یکی از جدی ترین گزینه ها مطرح شد؛

غلامحسین کرباسچی در گفت و گو با انتخاب با بیان اینکه محسن هاشمی از گزینه های شهرداری تهران است، گفت: محسن هاشمی اگر تمایلی داشته باشد، باتوجه به سابقه و فعالیتی که داشته چه در مترو چه در حوزه شهری، از گزینه های شهرداری تهران است.

در عین حال میرلوحی منتخب مردم تهران در شورای شهر گفت: آن طور که اعضای لیست امید در میثاق‎نامه خود متعهد شده‎اند، شهردار بعدی از اعضای دوره پنجم شورای شهر نخواهد بود؛ از این رو «محسن هاشمی» به‎عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح نیست.

سالاری منتخب شورای شهر تهران نیز پیش تر از افرادی چون مهرعلیزاده، کرباسچی، حاجی و مرعشی به عنوان نامزدهای تصدی شهرداری تهران یاد کرده بود.

 هم روز گذشته نوشت: «برخی شنیده ها حاکی است که اصلاح طلبان با توجه به پیروزی در انتخابات شورای شهر قصد دارند اسحاق جهانگیری را نیز برای شهرداری تهران در دوره جدید معرفی کنند.»

برخی منابع نیز از عبدالعلی زاده وزیر پیشین مسکن، پیروز حناچی با سابقه معاونت وزارت راه و همچنین عباس آخوندی وزیر فعلی راه نیز به عنوان گزینه های شهرداری تهران نام برده اند.

 

منبع: جام نیـوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۶۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان