//
کدخبر: ۲۷۸۹۹۰ //

آژیر قرمز کرونا در دزفول به صدا در آمد

کم‌کاری مسئولان و بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آژیر خطر بازگشت وضعیت قرمز کرونایی را بار دیگر در شهرستان دزفول به صدا درآورده است.

آژیر قرمز کرونا در دزفول به صدا در آمد

این روزها بیش از هر زمان دیگری رنگ‌بندی‌های کرونایی شنیده می‌شود؛ سفید، زرد، نارنجی و قرمز. دوئل کرونا با این نشانه‌های رنگارنگ در نهایت به دو راه ختم می‌شود؛ یا مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به وضعیت سفید منجر می‌شود و یا استفاده نکردن از ماسک، عادی انگاری وضعیت و کاهش رعایت آداب بهداشتی، یار کمکی برای هجوم سنگین‌تر کرونا می‌شوند و در نتیجه بسیاری از افراد درگیر کرونا خواهند شد و جان‌های زیادی نیز توسط این ویروس مرگبار ستانده می‌شوند.

به گزارش فرتاک نیوز،شهرستان دزفول که پس از عبور از یک پیک سنگین، بر اساس شاخص‌های سنجش شرایط کرونایی در یک دوره کوتاه در وضعیت سفید قرار گرفت، اکنون در شرایط «هشدار» به سر می‌برد. چند روزی می‌شود که مسئولان دزفول در مصاحبه‌های مختلف نسبت به روند فزاینده شیوع کرونا و احتمال وقوع یک پیک سهمگین در این شهرستان هشدار می‌دهند و از فعال شدن تعدادی از بخش‌های کرونایی بیمارستان گنجویان که به دلیل وضعیت سفید تخلیه شده بودند، خبر می‌دهند.

افزایش نگران‌کننده آمار مبتلایان به کرونا در دزفول در حالی است که بارها از سوی رسانه‌ها و مسئولان تأکید شد که تنها راه پایداری وضعیت سفید، منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است اما گوش بسیاری از مردم به این حرف‌ها بدهکار نبود. گویا طولانی شدن زمان شیوع کرونا موجب بی‌تفاوتی آنها نسبت به این شرایط مرگبار شده است.

همه این شرایط در حالی است که در نخستین روزهایی جولان کرونا، جمله «چه کنم تا بیمار نشوم؟» نقل محافل بود و مردم مترصد خواندن یا شنیدن مطلبی در مورد پیشگیری از ابتلاء به این ویروس بودند. توصیه‌های بهداشتی و ایمنی به شدت منتشر می‌شد و رسانه‌ها از حال بد بیماران کرونایی می‌گفتند تا تلنگری برای اقشار مختلف باشد که با مشاهده آن، پروتکل‌های بهداشتی و درمانی و غذایی را جدی‌تر بگیرند.

در کنار این، بسیج همگانی هم شکل گرفت تا شبانه‌روزی به ضدعفونی کردن مناطق و معابر بپردازند. در همین بازه زمانی، سفرها و دورهمی‌های خانوادگی به دیدار در فضای مجازی محدود شد که نمونه بارز آن، از بین رفتن دید و بازدید نوروز و گشت‌وگذار در طبیعت بود که سیزده به در امسال شاهد عینی این ماجراست.

اما متأسفانه بازگشت زود هنگام به زندگی عادی در کنار کمرنگ شدن نقش بهداشت، پایان محدودیت‌های کرونایی، فقدان تمهیدات کارآمد، کم‌توجهی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پی کاهش اطلاع‌رسانی مسئولان در خصوص اعلام آمار و وضعیت و همچنین کم‌کاری متولیان در زمینه مدیریت شرایط نسبت به روزهای نخست به دلیل طولانی شدن زمان شیوع این بیماری، باعث شده است تا این ویروس ناخوانده سوار بر اسب تروادای خود، پشت هر خانه بنشیند و به کوچک و بزرگ رحم نکند.

سوغات سفرهای تابستانه

در این فصل تابستان به ویژه بعد از اعلام وضعیت سفید در خوزستان، گروهی از شهروندان دزفولی همچون بسیاری دیگر از هموطنان ریسک ابتلاء به کرونا را پذیرفتند و بی‌توجه به شرایط بحرانی، به استان‌های قرمز کشور سفر کردند و همچنان نیز این سفرها که با چاشنی مرگ همراه است، ادامه دارد. دور از ذهن نیست که سوغات این سفرها کرونا باشد و در ادامه فرد ناقل موجب انتقال بیماری به تعداد زیادی از اطرافیان خود شود.

از سویی مدارس نیز پس از کش و قوس‌های فراوان با اعلام یکسری ضوابط، بازگشایی شده‌اند و در این میان خانواده دانش آموزان به دو گروه تقسیم شده‌اند؛ یک گروه فرزندان خود را به مدرسه فرستاده‌اند و عده‌ای معتقد هستند که تا کرونا وجود دارد، کودکان خود را به مدرسه نخواهند فرستاد. این نگرانی بسیار به جا است چرا که پیش از این خطر ابتلاء به کرونا برای کودکان بسیار کم تلقی می‌شد اما رفته‌رفته اعلام شد که خطر کرونا برای کودکان کمتر از بزرگ‌سالان نیست و تصور مصونیت کودکان از این ویروس اشتباه است و در مواردی کودکان با علائم شدید به بیماری کووید –۱۹ مبتلا می‌شوند و حتی در مواردی نیز فوت می‌کنند.

از دیگر عواملِ تأثیرگذار در افزایش آمار مبتلایان کرونا در دزفول باید به نحوه برگزاری برخی از مجالس عزاداری در ایام محرم به ویژه دهه اول این ماه اشاره کرد. پس از اینکه ستاد ملی کرونا دستور برگزاری مجالس عزاداری محرم را به شرط رعایت پروتکل‌ها صادر کرد، همگان شاهد بودیم که عزاداران حسینی در دزفول همچون بسیاری از نقاط کشور سنگ تمام گذاشتند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برگزاری مجالس باشکوهی برای عزاداری اباعبدالله حسین (ع) کردند و با خلق این حماسه، شور و شعور حسینی را به جهانیان نشان دادند.

اما واضح است که در این میان عده‌ای از هیئت‌های عزاداری و عزاداران به دلایل مختلف اهتمام چندانی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشته‌اند. لذا سهل‌انگاری این گروه از مردم نیز قطعاً در افزایش آمار مبتلایان سهم قابل‌توجهی دارد. روضه‌های خانگی نیز در دزفول همچنان ادامه دارند و بی‌تردید برخی از مردمانی که در این روضه‌ها شرکت می‌کنند، با کوچک‌ترین اهمال‌کاری نسبت به رعایت موازین بهداشتی به کرونا مبتلا خواهند شد و موجب افزایش آمار مبتلایان می‌شوند.

از سویی بوستان‌های دزفول، مراکز خرید، خیابان‌های مرکزی، ادارات و سازمان‌ها همانند شرایط عادی گذشته شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم هستند و وضعیت به گونه‌ای است که گویی هیچ‌گاه کرونا در این شهرستان شیوع نیافته است. مهمانی‌ها و دورهمی‌ها نیز با شدت بالایی برقرار است و حتی دیگر کل‌کل‌های عده‌ای در فضای مجازی در زمینه موارد مربوط به شرایط قرنطینه کرونایی نیز به شدت کمرنگ شده است. در کنار تمام این موضوعات ذکر این نکته لازم است که کم‌کاری و غفلت مسئولان در مدیریت شرایط، تأثیر بسیار زیادی را در عادی انگاشتن شرایط از سوی مردم دارد.

دزفول در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفت

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شد که در اواخر شهریورماه و فصل پاییز با پیک بعدی کرونا و تداخل آن با آنفلوانزا مواجه شویم که متأسفانه این پیش‌بینی درست بود و اکنون آمار مبتلایان به کرونا در استان در چند روز اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

علی فرهمندپور با بیان اینکه آمار ورودی بیماران کرونایی به بیمارستان بزرگ دزفول افزایش یافته است، می‌افزاید: متأسفانه آمار کرونا در دزفول به صورت جهشی رو به افزایش است و دو بخش از بخش‌های کرونایی بیمارستان گنجویان که به دلیل وضعیت سفید تخلیه شده بودند، دوباره در حال پر شدن هستند.

وی عنوان می‌کند: متأسفانه برخی از مردم شرایط را عادی تصور کرده‌اند و نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه شده‌اند که این موضوع خطرناک است.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول یادآور می‌شود: به دلیل تقاضای مردم شهرستان در چند روز گذشته، پارک‌ها و بوستان‌های دزفول پس از چند ماه بازگشایی شدند اما با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و حضور گسترده در بوستان‌ها پس از مشورت با دانشگاه علوم پزشکی دزفول از شامگاه شنبه تفرجگاه‌ها و پارک‌های شهرستان به صورت مجدد تعطیل و سیستم روشنایی این اماکن همچون ماه‌های گذشته خاموش شد.

فرهمندپور همچنین بیان می‌کند: حضور در مدارس برای دانش‌آموزان اختیاری است و سال تحصیلی جاری بر پایه آموزش‌های مجازی خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: در صورتی که بنا بر ضرورت و یا تشخیص والدین دانش‌آموزان در مدارس حضور یافتند باید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نظارت ویژه‌ای صورت بگیرد.

فرهمندپور با بیان اینکه در حال حاضر دزفول در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، تأکید می‌کند: اگر بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی تداوم یابد به زودی وضعیت قرمز می‌شود و وضعیت بحرانی‌تر از پیک قبلی خواهد شد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول می‌گوید: در برخی از اماکن همانند فرودگاه و تعدادی از بانک‌های دزفول پروتکل‌های بهداشتی به صورت درست رعایت نمی‌شود. لذا هشدار می‌دهیم که متولیان این اماکن نظارت بیشتری را بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند.

فرهمندپور ادامه می‌دهد: استفاده از ماسک که خطر ابتلاء به کرونا را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد، تأثیر بسزایی را در کنترل این بیماری دارد. لذا مردم برای حفظ سلامتی خود و دیگر افراد جامعه اهتمام ویژه‌ای نسبت به استفاده از ماسک داشته باشند.

وی در ادامه اضافه می‌کند: عزاداری حسینی در دزفول با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خوبی برگزار شد و روضه‌های خانگی که یکی از رسوم مطرح دزفول است نیز با اجرای صحیح شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال برگزاری هستند.

سخنان فرماندار دزفول نشان می‌دهد که گویا تعطیلی بوستان‌ها صرفاً در گرو خاموشی سیستم روشنایی است، در حالی که تا قبل از بازگشت روشنایی به پارک‌ها و حتی پس از لغو این تصمیم، بوستان‌های دزفول همچنان مملو از آدم است به گونه‌ای که اکثر شب‌ها در خیابان ساحلی و بوستان‌های دزفول به قول معروف «جا برای سوزن انداختن نیست» و خانواده‌ها در فاصله کمی از یکدیگر گرما و تاریکی را برای ساعاتی دورهمی تحمل می‌کنند.

شیب کرونا در دزفول فزاینده است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار می‌کند: به طور تقریبی از دو هفته پیش تاکنون آمار مراجعه و بستری افراد در بیمارستان بزرگ دزفول افزایش یافته است.

وی شیب افزایش آمار مبتلایان کرونا در دزفول را ملایم اما فزاینده عنوان کرد و می‌افزاید: در حال حاضر دزفول در وضعیت هشدار بالا قرار ندارد اما اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند قطعاً با همه‌گیری مجدد ویروس کرونا در شهرستان مواجه خواهیم شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه این شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد، می‌گوید: آمار ابتلاء و بستری در شوش نیز افزایش یافته است و این شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد اما وضعیت شهرستان گتوند قابل‌قبول است.

قمیشی با تأکید بر لزوم جدی گرفتن شرایط و رعایت موازین بهداشتی از سوی مردم، عنوان می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه اطلاع‌رسانی و نظارت بر اماکن و مراکز تجمعی فعالیت‌های خود را به صورت شبانه‌روز انجام می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول با پیش‌بینی بدترین حالات، آماده خدمت‌رسانی به بیماران هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دزفول تأکید می‌کند: شدید نشدن وضعیت شهرستان مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است. لذا مردم فراموش نکنند که در زمان پیک چه شرایط تلخ و ناگواری را تجربه کردیم.

قمیشی در خصوص فعال شدن دو بخش از بخش‌های کرونایی بیمارستان بزرگ دزفول که به دلیل وضعیت سفید تخلیه شده بودند، توضیح می‌دهد: آنچه در حال حاضر برای ما یک زنگ خطر محسوب می‌شود، بیشتر شدن آمار ورودی به بیمارستان گنجویان نسبت به موارد ترخیصی است. بنابراین وقتی موارد مراجعه و بستری در بیمارستان افزایش یابد فعال شدن بخش‌های دیگر امری طبیعی است. از سویی افزایش فاصله تخت‌های بیماران بستری در بیمارستان یکی دیگر از دلایل بازگشایی دو بخش کرونایی در بیمارستان گنجویان است.

وی در ادامه بیان می‌کند: تمام بیماری‌های واگیردار الگوهای مشخصی دارند. در این بین مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدت ابتلاء در جامعه (تعداد زیاد ابتلاء در مدت کوتاه) را کاهش دهند تا همه‌گیری کرونا به صورت انفجاری رخ ندهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی دزفول می‌گوید: با کاهش تماس‌ها در جامعه و استفاده از وسایل حفاظتی در تماس‌های ضروری چرخش ویروس در جامعه کمتر خواهد شد. لذا از مردم تقاضا می‌شود نسبت به رعایت این نکات اهتمام بیشتری را داشته باشند زیرا اگر بی‌توجهی‌ها تداوم یابد باید شاهد بازگشت وضعیت قرمز در شهرستان دزفول باشیم.

کاهش استفاده از ماسک در دزفول

رئیس مرکز بهداشت دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگار از کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک از سوی مردم این شهرستان خبر می‌دهد.

رضا پورآیین می‌افزاید: با توجه به ناشناخته بودن رفتار کرونا و همزمانی آن با آنفلوانزای فصلی در ۶ ماهه دوم سال جاری، نیاز است مردم در امر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مشارکت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم مسائل و مشکلات مربوط به بحران کووید –۱۹ را به حداقل برسانیم.

وی تأکید می‌کند: قطعاً با اجرای راهکارهای ساده اما مؤثر همانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی حداقل دو متری، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، کاهش ترددهای غیرضروری و پرهیز از برپایی مهمانی و حضور در دورهمی‌ها می‌توانیم بر بحران کرونا پیروز شویم.

رئیس مرکز بهداشت دزفول عنوان می‌کند: سلامتی یک مسئولیت اجتماعی است. بنابراین برخی افراد نباید با نقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی، افراد جامعه را از حق داشتن سلامتی خود محروم کنند. لذا باید به این حقوق احترام بگذارند.

خوزستان در وضعیت هشدار است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز در گفت‌وگویی اظهار می‌کند: استان خوزستان همچنان در وضعیت هشدار است و باید مراقب بود که دوباره دچار وضع قرمز کرونا نشود چرا که در حال حاضر چهار شهر آبادان، آغاجاری، بهبهان و امیدیه به صورت مجدد در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

فرهاد ابول نژادیان می‌افزاید: شهرستان دزفول در روزهای اخیر دچار یک روند افزایشی در آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی و موارد بستری شده است که باید مراقب بود این روند منجر به قرمز شدن این شهرستان نشود.

وی تصریح می‌کند: امید می‌رود با همکاری مردم و رعایت سه نکته اساسی یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مکرر دست‌ها این بیماری مدیریت و کنترل شود.

وی یادآور می‌شود: خوزستان پس از یک ماه و نیم تجربه وضعیت سفید کرونا، حدود دو هفته است که در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

ماسک نزدن، بی‌مسئولیتی در قبال جامعه است

بر اساس نتایج آزمایش‌های علمی صورت گرفته در جهان «استفاده از ماسک» بهترین و اساسی‌ترین شیوه حفاظتی در برابر شیوع زنجیره‌وار کرونا است. لذا حضور برخی افراد بدون ماسک در جامعه نه تنها نشانه شجاعت آنان نیست بلکه نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی آنان نسبت به سلامت و جان دیگران است. ماسک زدن امروز تنها یک مسئولیت نسبت به خود نیست بلکه مسئولیتی اجتماعی است که باید توسط تمام افراد یک جامعه فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی و توان اقتصادی، رعایت شود.

در شرایطی که تمام دنیا درگیر مبارزه با ویروس شاخ‌دار و کشنده کرونا هستند و تاکنون درمان قطعی برای این ویروس پیدا نشده است، استفاده از روش‌های پیشگیرانه از قبیل ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، شست و شوی مرتب دست‌ها، پرهیز از حضور در اجتماعات و خودداری از تردد غیرضروری مطمئن‌ترین راه برای سلامت ماندن است.

رعایت سختگیرانه نکات فوق نه فقط محافظت شخصی به حساب می‌آید بلکه باعث می‌شود تا دیگرانی که با ما در ارتباط هستند به این ویروس مهلک مبتلا نشوند. بنابراین ماسک نزدن برخی افراد نشان از هیچ صفت مثبتی نیست؛ نه نشان شجاعت و نه نشان معترض بودن است بلکه نشان‌دهنده بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی نسبت به خود و دیگران است. بنابراین باید گفت این روزها دعوت به استفاده از روش‌های پیشگیرانه در مقابله با کرونا یک وظیفه مهم اجتماعی برای همه ما به حساب می‌آید.

البته در این زمینه ذکر یک نکته مهم است و آن اینکه هرچند ماسک زدن اولین سنگر برای دفاع در مقابل کرونا است اما متأسفانه عده‌ای تصور می‌کنند ماسک به تنهایی موجب مصونیت صددرصدی می‌شود به همین دلیل بی‌محابا در هر محفل و مکان و موقعیتی قرار می‌گیرند و با یک احساس اطمینان کاذب که صرفاً ناشی از این تصور غلط است، خود را ایمنی در برابر ویروس تصور می‌کنند که این یک دیدگاه اشتباه و خطرساز است.

بدیهی است استفاده از ماسک اگر با پرهیز از حضور در هرگونه تجمع، خودداری از ترددهای غیرضروری و شست و شوی مرتب دست‌ها همراه باشد، آنگاه می‌توان نسبت به بهبود شرایط و برقراری وضعیت مطلوب امیدوار شد که این مهم در گرو مشارکت همگانی مردم و مسئولان است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۹۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان