//
کدخبر: ۲۴۴۷۴ //

موش ها سوغات کدام کشورها هستند؟/ جولان یک میلیون و ۴۰۰ هزار موش در پایتخت

تعدد موش‌ها به عنوان جونده ایی مزاحم باعث اذیت و آزار پایتخت نشینان شده است، به طوری که تکثیر آن‌ها هر روز افزایش می یابد.

موش ها سوغات کدام کشورها هستند؟/ جولان یک میلیون و 400 هزار موش در پایتخت

به گزارش فرتاک نیوز، تعدد موش ها در جدول ها و معابر شهر تهران ضمن ایجاد مزاحمت باعث اذیت ساکنان پایتخت نشین شده است، به طوری که با توجه به تکثیر بی رویه این جونده مقابله با این مساله دشوار خواهد بود.

 

موش به عنوان جونده ایی مزاحم در جداول و معابر جولان داده و به منازل مردم راه می یابد و تولید بیماری می کند. در این گزارش به بررسی و تجزیه و تحلیل این جونده و اذیت و آزاری که به وجود می آورد، می پردازیم.

موش چه نوع جونده‌ای است؟

موش پستانداری کوچک از راستهٔ جونده گان به شمار رفته که مواد غذایی خود را به وسیلهٔ حرکات رفت و برگشتی با جلو آروارهٔ تحتانی خرد می‌کند. موش دندان‌های محکمی داشته، به طوری که دندان‌های این حیوان مثل سایر جوندگان رشد دایمی دارد، برای جلوگیری از رشد بیش از حد، مجبور است که مرتب دندان خود را با جویدن چیزهای نسبتاً سخت، از قبیل دانه‌ها و حبوبات، امتحان کرده و در صورت موفق نشدن به جویدن فرش‌ها، لباس‌ها، کتاب‌ها و هر چه که در دسترس خود بیابد مشغول می‌شود.

باید گفت که موش‌ها به انواع صحرایی و غیر صحرایی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از لحاظ ظاهر و اندام خواص منحصر به فرد خود را دارند، به طوری که این جوندگان در مکان‌های کثیف و نظافت نشده وجود دارند.

موش ها از کجا آمده اند ؟  

موش ها به عنوان جونده ای پستاندار در جدول ها و معابر پایتخت روز به روز افزایش یافته و ابتدا از مکان‌های نظافت نشده سر درآورده اند و شاید مهمترین جایی که موش ها پدیدار شده اند می توان به مغازه های فست فود فروشی اشاره کرد، اگر در جایی که تعدد فست فودها بیش از حد باشد و با توجه به وجود روغن و عدم نظافت این اماکن شاهد پدپدار شدن این جونده های آزار دهنده خواهیم بود.

در پایتخت نیز حوالی خیابان ولی عصر(عج) به سمت میدان جمهوری و ستارخان بیشتر از مکان‌های دیگر موش های بسیاری وجود دارد، چرا که در این مکان ها مغازه های فست فود و آبمیوه فروشی های زیادی وجود دارد.

آمارگیری موش ها در پایتخت

 

با توجه به آمارگیری که در سال‌های گذشته انجام شده 400 هزار موش ظرف یکسال گذشته کاهش داشته و حدود یک میلیون و 400 موش در پایتخت وجود دارد که در مکان های دارای فست فود و آبمیوه فروشی ها دیده می شوند، البته باید گفت این تعداد در سال جاری افزایشی ویژه داشته است چرا که موش ها در حال تکثیر و تولیدمثل هستند و جای مناسب برای رشد را در اختیار دارند.

موش ها مضرند یا مفید ؟

شاید هر خلقت خداوندی در عالم هستی دارای فواید و مضراتی است. نمی شود آفریده ای را در این دنیا نام برد که تنها مضر باشد یا سودمند باشد. موش نیز از این امر مستثنی نبوده و به هیچ وجه به تنه یا ریشه درختان آسیب نمی رساند و اگر به یکباره همه موش ها نابود شوند به اکوسیستم ضربه زده می‌شود اما موش همین جونده مزاحم باعث ترس و وحشت مردم شده و ضمن چندش آور بودن و ترساندن بانوان، باعث بروز بیماری و ضرر رساندن به سلامت مردم می‌شود. نکته دیگر این که بیشتر تلفات زلزله به موش برمی گردد، چرا که باعث کاهش استحکام زمین شده و  حین زلزله ریزش ساختمان ها و مقاوم نبودن زمین را به دنیال دارد چرا که توسط این جونده ها تخریب شده است.

موش ها سوغات کدام کشورها هستند؟

موش‌های تهران هم مثل موش‌های بیشتر پایتخت‌های دنیا،‌ از نوع موش قهوه‌ای هستند،‌ نام دیگرشان موش نروژی است،‌ معنی‌اش این نیست که این موش‌ها از نرو‍ژ آمده‌اند، ‌در واقع نخستین گزارش‌ها در مورد مشاهده این نوع موش‌ در بریتانیا و فرانسه قرن هفدهم بوده، آن زمان از این موش‌ها که نژادشان به موش خرما می‌رسد در نروژ خبری نبود؛ با این حال انگلیسی‌ها اصرار داشتند که این موش‌ها با کشتی و از نروژ آمده‌اند.

 

موش‌های نروژی تنها به رنگ قهوه‌ای نیستند،‌ هر چند این رنگ بیشتر از همه در میانشان عمومیت دارد،‌ اما می‌توانند خاکستری و حتی سیاه هم باشند. این موش‌ها علاوه بر خوب شناکردن در حفاری هم استعداد دارند. بعد از انسان،‌ گسترده‌ترین گونه پستانداران در تمام کره زمین هستند. تقریبا هیچ نقطه‌ای از کره خاکی نیست که این حیوانات پرچمشان را روی آن نکوبیده باشند. موش‌های قهوه‌ای می‌توانند تا 25 سانتی‌متر بزرگ شوند،‌ وزن نوع نرشان به 300 گرم هم می‌رسد؛ هر چند نمونه‌هایی از آن‌ها هستند که تا 900 گرم سنگین شده‌اند و حتی به یک کیلوگرم هم رسیده‌اند. این موش‌ها هم حس بویایی بسیار تکامل یافته‌ای دارند و هم شنوایی‌شان بسیار قوی است. چرخه غذایی موش‌ها بیشتر شامل آن چیزهایی است که پیدا می‌کنند؛ باقی‌مانده غذای آدم‌ها،‌ دانه‌ها و مانند آن، با این حال دیده شده است موش‌های قهوه‌ای که در حاشیه رودها زندگی می کنند ماهی‌های کوچک را هم شکار می‌کنند و می‌خورند.

 

خرافاتی در باره موش ها

 

اما برخی مردم ضمن ترس از این جوندگان برای خود فریضه هایی در نظر گرفته اند که هیچ اثبات دینی ندارد و خرافاتی بیش نیست. مغازه داری با دیدن موش و پیامدش مسمومیت موش را بد یمن می دانسته و آن را عامل مسمومیت خود عنوان کرده است. یکی دیگر موش را مثل چراغ برق می‌پندارد. دیگری گاز گرفتن موش را رفتن زیر ماشین تصور می کند. خلاصه باید گفت خرافاتی بیش نیست. البته برخی ها هم به شدت از این جونده می ترسند و چاره ایی جز فرار ندارند.

 

ما در وجود پدیده ایی به نام موش تنها نیستیم

 

در واقع شهر های بزرگ دنیا با پدیده ایی به نام موش دست به گریبان هستند و تهران تنها شهری نیست با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند.شهرهای بسیاری در دنیا هستند که با پدیده موش قهوه ایی دست و پنجه نرم می کنند. در دیترود، میشیگان جزء 10 کشور پر موش جهان است، در آن جا دولت راهکار هایی برای مقابله در نظر گرفته است که کارساز نشده است. در بوستون، در ماساچوست دولت برای شهروندانی که زباله می ریزند جریمه در نظر گرفته است. پاریس، شیکاگو، بالتیمور، لندن، آتلانتا، نیواورلئان، تکزاس و نیویورک از جمله شهرهای جهان هستند که تعدد موش فراوان و دولت مردان نتوانسته اند این مشکل را حل کنند.

 

اقدامات انجام شده برای معدوم ساختن موش های پایتخت

 

در سال های گذشته اقدامات زیادی در راستای معدوم کردن موش های پایتخت صورت گرفته است، به طوری که هنوز کارساز نشده و مشکلات وجود این جونده های مزاحم همچنان وجود دارد. یکی از اقدامات مهم انجام شده آمارگیری میزان موش های پایتخت است. دیگر این که آموزش به افراد در راستای معدوم سازی و انتقال موش ها به مراکز آزمایشگاهی و ریختن سم در مکان ها و  گذاشتن طعمه برای گرفتن موش ها اما هنوز هم کارساز نشده و ادامه دارد.

 

حافظی: با جانوران مضر شهری مقابله می شود

 

رحمت الله حافظی ، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص مقابله با جانوران مزاحم اظهار داشت: بدون شک  در موضوع مبارزه با جانوران مضر شهری، که وجود شان در معابر و جدول ها اتفاق ناخوشایندی بود، دوستانی که مسئولیت این مهم را عهده دار بودند و اراده مبارزه با موش ها را در خود می دیدند نیت شان بر این بود با این معضل مبارزه کرده و تلاش کردند این مهم رفع شود و به شعارها در راستای حل معدوم کردن جانوران بسنده نکردند.

 

وی ادامه داد: دوستان مسئول با تلاش بی نظیرشان در راستای حل این معضل به دنبال کارهای علمی رفته و مطالعه هایی در راستای حل مشکل موش ها انجام دادند و ضمن بررسی آخرین روش های روز دنیا آن را ابزار کار خود قرار دادند.

 

 رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، افزود: بر اساس آخرین نظرسنجی ها، جمعیت موش ها از یک میلیون و ۸۰۰ هزار در تهران به یک میلیون و ۴۰۰ هزار کاهش یافته که این نشان دهنده درستی مسیر است و امیدوارم تا تابستان آینده تعداد این موش‌ها بسیار کمتر شود.

 

حافظی با بیان اینکه موش محل فساد است، گفت: یک جفت موش در سال بالغ بر ۲۰ کیلو منابع را نابود می کند. باید تاکید ما بر مبارزه با موش های خزانه باشد. باید یک گام بالاتر برویم و با این موش هایی که منابع کشور را می بلعند، مقابله کنیم.

 

وی در پایان یاد آور شد: برای مقابله با محل های فساد و مبارزه با موش های خزانه باید از شیوه های علمی بهره گرفت و در این راستا برای مبارزه با موش های خزانه نیاز به حمایت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل داریم.

 

گفتنی است؛ تعدد موش های پایتخت در مرکزیت شهر باعث رنجش شهروندان شده که بدون شک با ازدیاد تعداد موش ها سلامت افراد به خطر می افتد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۴۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان