//
کدخبر: ۲۳۴۰۴ //
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح کرد

شوراها اتاق فرمان توسعه شهری هستند/ وظایف خطیر شورای پنجم

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص اهمیت و جایگاه شوراها در فرایند پیشرفت کشور گفت: فصل هفتم قانون اساسی به صراحت در خصوص اهمیت شوراها بحث کرده و از اصل ۱۰۰ تا ۱۰۶ به جزئیات مکانیسم ایجاد و استمرار این نهاد و همچنین نوع فعالیت آن پرداخته است.

شوراها اتاق فرمان توسعه شهری هستند/ وظایف خطیر شورای پنجم
به گزارش فرتاک نیوز،

سید محسن طباطبایی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در خصوص اهمیت و جایگاه شوراها در فرایند پیشرفت کشور گفت: فصل هفتم قانون اساسی به صراحت در خصوص اهمیت شوراها بحث کرده و از اصل 100 تا 106 به جزئیات مکانیسم ایجاد و استمرار این نهاد و همچنین نوع فعالیت آن پرداخته است.

 

وی با اشاره به متن اصل یکصدم قانون اساسی گفت: مهمترین هدف از تاسیس شوراها «پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏،بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم» است.

 

کارشناس ارشد مسائل شهری با بیان اینکه نخستین دوره انتخابات شوراها در اسفند ماه سال 1377 و با مشارکت گسترده مردم برگزار شد، گفت: طی دو دهه گذشته فضای شهرها و مدیریت شهری وارد فاز تازه ای شده است و از همین رو پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا وظایف بسیار خطیری بر عهده دارند.

 

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه هم اکنون 74 درصد از جمعیت ایران ساکن  شهرها هستند، خاطرنشان نمود: در سال 95 ایران 1245 شهر داشته است در حالی که در سال 90 این تعداد 1139 عدد بود است، همچنین در سال 95 تعداد کل خانوارهای ایرانی 24 میلیون و 196 هزار و 35 بوده که 18 میلیون و 125 هزار و 488 خانوار آن در شهرها زندگی می کنند.

 

طباطبایی مزدآبادی جمعیت ساکن در نقاط شهری در سال 95 را نیز 59 میلیون و 146 هزار و 847 نفر عنوان کرد و گفت: با این حساب 74 درصد از جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند در حالی که در سال 90 این رقم 71.4 درصد بوده است که نشان از رشد با شیب تند دارد.

 

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه این رشد گسترده جمعیت شهری، مدیریت شهری را نیز حساس تر و پرتاثیرتر کرده است، افزود: اگر قرار است بهبودی در کیفیت زیست شهری رقم بخورد تنها از مسیر مدیریت شهری صورت می گیرد و در این میان شورای شهر نیز حکم اتاق فرمان مدیریت شهرها را دارد.

 

کارشناس مسائل شهری افزود: یکی از مزایای انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستا هم زمانی با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است که باعث می شود تا نرخ مشارکت در انتخابات شوراها افزایش چشم گیری نسبت به دوره های قبل داشته باشد.

 

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در پایان تاکید کرد: شورای پنجم وظایف خطیر و رسالت های ویژه ای در پیش رو دارند که مهمترین آن دفاع از حریم مدیریت شهری، اجرایی سازی مدیریت یکپارچه شهری، رفع چالش های محیط زیستی همچون آلودگی هوا و تبدیل شهرها به موتور پیشران توسعه اقتصادی کشور است.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۴۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان