//
کدخبر: ۲۲۲۸۳۳ //

تعیین تکلیف نقاط حادثه خیز در آبگرفتگی‌‌‌ها / بودجه ۲۵میلیاردی برای تجهیزات آتش نشانی

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از دستور شهردار تهران برای رفع مشکلات آب گرفتگی در تهران خبر داد و گفت: نقاط حساس مشخص و تعیین تکلیف شد و قرار است ظرف چند روز آینده بخش عمده ای از مشکلات در این زمینه برطرف شود.

تعیین تکلیف نقاط حادثه خیز در آبگرفتگی‌‌‌ها / بودجه 25میلیاردی برای تجهیزات آتش نشانی
به گزارش فرتاک نیوز،

باران چند روزی  است که مهمان تهرانی‌ها شده است. یکی از مشکلات اساسی در روزهای بارانی، آبگرفتگی یا  آب‌ماندگی در معابر و بزرگراه‌های تهران است. همچنین ترافیک در روزهای بارانی بیشتر می‌شود، چرا که شهروندان ترجیح می‌دهند در این روزها از خودروهای شخصی برای تردد استفاده کنند که همین امر خیابان‌های تهران را قفل می‌کند.

در بارندگی اخیر تهران کمتر شاهد آبگرفتگی در خصوص انباشت زباله و یا برگ‌های درختان در نهرها بودیم، بیشتر مشکلات ایرادات هندسی در معابر و بزرگراه‌ها بود که باعث آب‌ماندگی در اتوبان‌ها و برخی از میدان های شهر شد.

برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقد بودند که مشکلات آبگرفتگی این‌بار در معابر از نوع  اشکالات هندسی بوده  و ربطی به نهرها نداشته و در برخی از نقاط مانند بزرگراه صدر، امام علی(ع)، میدان آزادی، تونل امیرکبیر و ... میزان آب‌ماندگی بیشتر بوده است. (فرق آب‌ماندگی با آبگرفتگی این است که آب ماندگی به دلیل مشکلات هندسی است، اما آبگرفتگی به دلیل عدم لایروبی نهرهاست). در این باره با مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران به گفت‌وگونشستیم.

در بسیاری از نقاط تهران شاهد آبگرفتگی بودیم و نکته قابل توجه این است که این نقاط در عید امسال هم دچار آبگرفتگی شده بود،‌ در این باره توضیح می‌دهید؟

اعتقاد به این موضوع ندارم. برخی از مشکلات برطرف شده، برخی هم همچنان باقی است، اما شهرداری در این مدت در تلاش بود تا اشکالات مرتبط با آب گرفتگی هم از لحاظ هندسی و لایروبی انها را هم برطرف کند.

برداشت ما قدری متفاوت است. از اردیبهشت امسال تمام مسیل‌ها، رود دره‌ها و کانال‌ها را منطقه به منطقه و محله به محله لایروبی کردیم و اعتباراتی برای این بخش در نظر گرفته‌ایم، در جلسات شورای معاونین این موضوعات مدام مطرح می‌شود و همچنین نیروهایی را در مناطق شهرداری به بحث لایروبی انهار اختصاص داده‌ایم.

ما یکسری کانال‌های روباز و روبسته، رود دره، جوی‌های کنار خیابان داریم که باید این مکان‌ها به صورت مدام رصد شوند.  از ابتدای سال لایروبی این مکان‌ها را انجام دادیم تا در نیمه دوم سال به مشکل برخورد نکنیم.

سازمان هواشناسی اعلام کرده بود که میزان بارش در تهران زیاد است و احتمال وقوع سیلاب وجود دارد. مدیران شهری در جریان این امر بودند اما باز هم در برخی نقاط مشکلاتی ایجاد شد؟

سازمان هواشناسی به صورت لحظه‌ای با ما در ارتباط هستند. ما با مدیرکل، رئیس پیش‌بینی و چند مدیر دیگر این سازمان در ارتباط هستیم و به آنها هم گفته‌ایم که برای تمام شهرداران نواحی، معاونین خدمات شهری مناطق، شهرداران مناطق، وضعیت آب و هوایی را ارسال کنند و ارتباط به صورت مستقیم برقرار  است و هشدارهای لازم به دست همکاران می‌رسد، ضمن اینکه هر روز از مرکز پیام هم این اطلاعات ارسال می‌شود. غافلگیری در شهرداری معنا ندارد و اینکه ما از قبل شرایط را می‌دانیم و اداره هواشناسی هم موضوعات را اعلام می‌کند، همچنین پیام های 137 هم به مناطق ارسال می‌شود تا میزان مشکلات به حداقل برسد، اما در برخی از موارد، به یکباره ظرف 40 دقیقه در برخی نقاط میزان بارش بسیار بالا رفته و به 15 تا 16 میلیمتر می‌رسد.

البته در برخی از نقاط تهران باران کم و در برخی نقاط شدت بارش بیشتر بود، قاعدتا در جاهایی که میزان بارش بیشتر بوده است،‌ انهارکشش نداشته‌ و باعث بروز مشکل می شود، البته سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، سازمان مدیریت پسماند، سازمان پارک‌ها و فضای سبز  و ... در حال آماده باش بوده و هستند.

یکی از مشکلات اساسی تهران که باعث بروز سیلاب می‌شود بحث رود دره هاست،‌ آیا روددره ها لایروبی و ساماندهی شده‌اند؟ چرا در برخی نقاط پایتخت  آب از خیابان ها که شیب زیاد دارند سرریز شده و این آب به داخل  کانال های مجاور هدایت نشده است؟

روددره‌ها از بخش‌های مهم تهران هستند که اگر از آنها غافل شویم، باعث بروز سیل می‌شود که البته ما از قبل لایروبی این بخش را انجام داده و مشکلات را برطرف کرده‌ایم. اما برخی اقدامات توسط معاونت خدمات شهری شهرداری تهران انجام نمی شود.

اما بگذاریم در این بین چیزی را بگویم. ببینید در تمام دنیا آبگرفتگی ممکن است در حین بارش های شدید  رخ داده و آب  در خیابان ها جاری شود و در مدت کوتاهی باعث بروز  مشکل شود. چند روز پیش درایتالیا و فرانسه هم همین مشکل ایجاد شد. در بارندگی اخیر تهران هم ما سعی کردیم مشکلات را به حداقل برسانیم و با وجود شدت آب مشکلات کمتر بود.

در روزهای بارانی ترافیک در تهران بیشتر می‌شود، اما تدابیری برای این امر اندیشیده نمی‌شود و این مشکل همچنان به قوت خود باقی است؟

در روزهای بارانی میزان خودروها به مراتب بیشتر است، اما این موضوع بحث فرهنگی هم دارد. شهروندان باید در این روز کمتر از خودروی تک‌سرنشین استفاده کنند و همچنین تلاش کنند به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بروند. موضوع دیگری که وجود دارد این است که برخی شهروندان در بارندگی‌ها در رأس ساعتی که روزهای قبل از خانه خارج می‌شدند دوباره از منزل خارج می‌شوند و می‌خواهند در تایم هر روزه خود هم به مقصد برسند،‌قاعدتا در روزهای بارندگی حرکت خودروها کم و میزان خودروها هم افزایش می‌یابد،‌به همین دلیل شهروندان باید سفر خود را مدیریت کنند.

همچنین در بارندگی چند روز پیش  تهران اوج بارش در ساعات پیک ترافیک بود و همین امر باعث شد در برخی از نقاط،  ترافیک سنگین شود.

در خصوص موضوع آب گرفتگی هم بگذارید همین جا یک موضوع را مطرح کنم  و باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و اینکه  شهروندان نباید زباله‌های خود را در داخل خیابان و یا داخل انهار بریزند چرا که همین امر باعث مسدود  شدن نهرها می‌شود و در زمان بارش باعث بروز ابگرفتگی می شود.

همکاری شهرداری با پلیس در روزهای بارانی چطور است؟

ما هم مرکز کنترل داریم آنها هم مرکز کنترل دارند، اما همکاری خوبی بین ما و پلیس وجود دارد و مشکلات را به هم منتقل می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر برطرف شود.

در بحث تجهیزات آتش‌نشانی توضیح دهید آیا امسال تجهیزات جدیدی به این بخش  اضافه شده تا در مواقع بحران کمتر دچار مشکل شوید؟

تمام نیروهای خدمات شهری شهرداری تهران، عمران، ترافیک مناطق طی سناریویی تقسیم‌بندی شدند تا بتوانیم شهر را مدیریت کنیم. طی دو سال گذشته امکانات بحرانی زیادی برای شهر خریداری کرده‌ایم.

همچنین 1500 نیروی آتش‌نشانی شهر تهران هم در بخش‌های مختلف به جزء ایستگاه‌ها در حالت آماده‌باش بودند که در صورت بروز حادثه به محل‌ها اعزام شوند.

در خصوص بازدید روز گذشته از نقاط حادثه‌خیز شهر در هنگام بروز آبگرفتگی توضیح می‌دهید؟

دیروز بازدیدی به همراه معاون امور مناطق شهر تهران، معاون عمرانی، مدیرکل عمرانی، مسؤولان سازمان آتش‌نشانی، مدیریت پسماند و... رئیس شرکت خاکریز آب و برخی شهرداران  مناطق از نقاط حادثه خیز بارندگی اخیر تهران داشتیم. در این بازدید نقاط حساس مشخص و تعیین تکلیف شد و قرار شد ظرف زمانبندی مشخص این کار انجام شود.

به اتوبان امام علی(ع)، ورودی تونل امیرکبیر، خیابان پیروزی، میدان آزادی، بزرگراه فتح، پل کاروانسرای سنگی و... سر زدیم و نقاط حساس مشخص شد. قرار شد ظرف دو الی سه روز آینده بسیاری از مشکلات برطرف شود و برخی کارها هم به صورت موقت انجام شود چرا که رفع برخی از مشکلات به دلیل اقدامات عمرانی زمانبر است،‌ مثلا باید کانال احداث شود ک این کار زمان زیادی می‌خواهد.

بودجه جداگانه برای این کار در نظرگرفته‌اید؟

خیر. یک بخش از بودجه در حوزه اعتبارات عمرانی و بخشی هم از اعتبارات مناطق شهرداری تهران است.

این وعده را به مردم می‌دهید که در بارندگی بعدی شاهد آبگرفتگی نباشیم؟

سعی می‌کنیم نقاط به حداقل برسد تا برای شهروندان مشکلی ایجاد نشود.

شنیده شده که شهردار تهران دستور داده که 12  نقطه آب گرفته در تهران برطرف شود، در این باره توضیح می‌دهید؟

بله، شهردار تهران اعلام کرد که آبگرفتگی در فتح، اندیشه منطقه 21، کاروانسرای سنگی منطقه 21، چهارراه پارک‌وی منطقه 1 و 3، میدان آزادی منطقه 9، لشکری، آزادگان منطقه 21، شریعتی، میرزاپور منطقه 1، شریفی‌منش منطقه1، فرجام، باقری منطقه 4، آزادگان، شمس‌آباد منطقه 18، بعد از تونل نیایش منطقه 2، تونل امیرکبیر منطقه 12 و 14 که حتما باید ظرف مدت کوتاهی برطرف شود.

البته طبق دستور شهردار،‌ بازدیدهایی هم انجام دادیم و اشکالات احصاء شده است و سریعا این موضوع برطرف می‌شود، البته مناطق و معاونت‌ها همگی ورود کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود.

در خصوص اقدامات اجرایی شهرداری توضیحاتی ارائه کنید؟

اجرای عملیات لایروبی به صورت منظم و همچنین فوریت‌های لازم و رسوب‌برداری در مناطق 22 گانه اجرا شده است  و در سال جاری در دو مقطع زمانی فصل بهار و قبل از شروع سال آبی جدید (شهریور و مهر) طرح‌های عملیات لایروبی و رسوب‌برداری اجرا و در دستور کار قرار گرفت.

شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی مشتمل بر دو بخش شبکه فرعی (انهار روبسته و روباز بالغ بر بیش از 10 هزار کیلومتر) و شبکه اصلی (مسیل‌ها و کانال‌های روباز، سرپوشیده و مدفون بالغ بر 530 کیلومتر است) با توجه به ویژگی طراحی شبکه فرعی این بخش از این شبکه نقش قابل ملاحظه‌ای در کنترل سیلاب و خطرات ناشی از آن ندارد ولی با توجه به ورود انواع دورریز‌ها، زباله‌های شهری و نخاله‌های ساختمانی و عمرانی امکان هدایت آن به شبکه اصلی نقش لایروبی این شبکه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 در خصوص شناسایی نقاط پرخطر توضیح دهید؟

شناسایی و اولویت‌بندی نقاط خطرپذیر و رفع نواقص مرتبط با مرمت و بهسازی شبکه اصلی و نواقص اجرای عملیات لایروبی و رسو‌ب‌برداری از اقدامات ضروری در مدیریت سیلاب‌های شهری به ویژه در سیلاب‌های واریزه‌ای و ثانویه‌ است.

انجام مکاتبه با مناطق/نامه‌های که ابلاغ شد

همچنین مکاتبه و ابلاغ نواقص مرتبط با پل‌ها، تنگ‌شدگی و تغییر مسیر نامناسب در مجاری اعلام شده است. طی نامه‌ای در شهریور امسال به شهرداران مناطق 22‌گانه اعلام کردیم با توجه به بند 2 مصوبات شورای ویژه معاونان شهردار تهران ابلاغی در مورخ 98/5/19 طرح موضوعی مدیریت سیلاب‌های شهری و بخشنامه مورخ 98/2/24 در خصوص ساماندهی پل‌ها، تنگ‌شدگی و تغییر نامناسب در مجاری شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی با توجه به اینکه شناسایی و اولویت‌بندی نقاط خطرپذیر و رفع نواقص مرتبط با مرمت و بهسازی کانال‌ها از اقدامات ضروری در مدیریت سیلاب‌های شهری است و از مناطق خواستیم نسبت به شناسایی، اولویت‌بندی نقاط بحرانی و رفع نقاط خطرپذیر توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی با همکاری خدمات شهری آن منطقه اقدام و گزارش را اعلام کنند.

همچنین در خصوص معارضین متقاطع و موانع در شبکه اصلی و روباز و در جهت رفع موارد بحرانی و خطرساز اقدام کرده‌ایم.

بر اساس این گزارش، مباحث مرتبط با دورریزی‌ها و نخاله‌های ساختمانی و عمرانی، خطاهای مهندسی در طراحی و موارد مرتبط با مرمت و بهسازی کانال، مدفون شدن دریچه‌ها و ضرورت احیای منهول‌ها و آدم‌روهای شبکه، نبود دسترسی در جهت لایروبی و رسوب‌برداری، ورود فاضلاب‌های شهری، ضرورت ارتقای ساختار سازمانی واحدهای مسیل‌ها و قنوات در مناطق 22‌گانه، میزان اعتبارات ابلاغی و تأخیر تخصیص اعتبارات و پرداخت حقوق کارگران از چالش‌های مرتبط با اجرای بهینه عملیات لایروبی به صورت منظم است.

خطاهای مهندسی در طراحی، اجرا و نقاط مورد نیاز مرمت و بازسازی، پل‌ها، تنگ‌شدگی و تغییر نامناسب در مجاری، وجود معارضین متقاطع و موانع در شبکه، وجود خوردگی و تخریب بین دیواره‌ها، سقف و کف کانال و شیب‌شکن هایم جازی، فرسایش و آب‌شدگی و اثرات مخرب آن، ضرورت کنترل لغزش دیواره‌ها و پایدارسازی جداره‌ها، اتصال غیراصولی شبکه فرعی و ضرورت احداث سازه آشغال‌گیر قبل از ورود به مجرای سیلاب از اهم نواقص مرتبط با نگهداشت و خطاهای مهندسی در طراحی و اجراست.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۲۸۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان