//
کدخبر: ۱۹۵۸۵۳ //

کاهش فرار از سربازی با بهینه‌سازی پادگان‌ها

معاون دادستان نظامی استان تهران گفت: تخلف و جرم فرار از خدمت سربازان کاهش چشمگیری داشته است.

 کاهش فرار از سربازی با بهینه‌سازی پادگان‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 سید احمد حسینی‌نسب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانواده‌ها برای معرفی سربازان فراری از چه طریق باید اقدام کنند؟ افزود: حتماً خانواده‌ها پیگیر باشند که آیا فرزند سربازشان به پادگان و یا دیگر نقطه محل خدمت می‌رود یا نه؟ چرا که ما در برخی پرونده‌ها دیده ایم که اصلاً شکل و ظاهر آن فرد شبیه سرباز نیست و خانواده‌ها متأسفانه متوجه این موضوع نشده اند و لذا باید والدین در این خصوص هشیار باشند.

وی گفت: نخستین اقدام خانواده‌ها در خصوص فرار فرزندانشان از سربازی این است که آن‌ها را به مراجعت به یگان خدمتی خود تشویق کنند چرا که اگر قبل از ۱۵ روز غیبت مراجعه کنند فقط تخلف انضباطی است و جرم محسوب نمی‌شود، اما اگر بیشتر از ۱۵ روز شد و برای نخستین بار هم باشد اگر قبل از ۶۰ روز مراجعه کند باز هم قانونگذار جرم انگاری نمی‌کند و تخلف محسوب می‌شود.

حسینی نسب گفت: بنابراین سربازی که برای بار نخست از خدمت فرار می‌کند اگر قبل از ۶۰ روز مراجعت کند (نه اینکه دستگیر شود) مرتکب جرم نشده است و فقط طبق آئین نامه انضباطی با او برخورد می‌شود.

معاون دادستان نظامی استان تهران گفت: در این خصوص خانواده‌ها حتماً باید فرزندانشان را برای مراجعت به یگان خدمتی تشویق کنند و اگر به یگان خود مراجعه نکردند حتماً خانواده‌ها موضوع را به سازمان قضائی محل خدمت فرزندانشان اطلاع دهند.

وی افزود: برخی اوقات شاهدیم سربازان بنا به دلایلی مانند فوت پدر یا مادر یا یکی از دوستان خود از سربازی فرار می‌کنند که در این صورت قانونگذار عذر موجه را قبول می‌کند، اما به صورتی که عرف گفته است نه اینکه بگوید پدرم فوت کرده است و مثلاً یک سال از خدمت فرار کند.

حسینی نسب گفت: عرف در کشور ما برای برگزاری مراسم فوت یک هفته است و اگر چند روزی سربازی به این خاطر غیبت یا فرار از سربازی کند تخلف هم محسوب نمی‌شود.

وی افزود: زمانی هم سرباز دچار بیماری می‌شود و اگر مدارک معتبر پزشکی اش به تأیید پزشک معتمد نیروهای مسلح برسد، جرم و تخلف محسوب نمی‌شود و گاهی اوقات برخی سربازان تصور می‌کنند که اگر بیمار شوند و به سربازی نروند بعد از مراجعت به یگان خدمت، زندان خواهند رفت در حالی که اگر مراجعه کنند جزو مصادیق جرم و تخلف نیست، اما اگر مراجعه نکنند درباره اضافه فرار آن‌ها از خدمت در دادسرا رسیدگی می‌شود.

معاون دادستان نظامی استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین علت فرار سربازان چیست؟ گفت: در هر حال خدمت سربازی نوعی محدودیت ایجاد می‌کند و در واقع دوره گذر از مرحله دانش آموزی، دانشجویی و نوجوانی به مرحله ورود به اجتماع است و در این دوره گذار یکسری محدودیت‌ها ایجاد می‌شود که به جهت نظمی که در نیروهای مسلح وجود دارد سربازانی هستند که نمی‌توانند تابع نظم و مقررات باشند و به همین دلیل به فرار از سربازی رو می‌آورند.

وی افزود: گاهی اوقات دوستان موجب فرار فرد سرباز می‌شوند و برخی روابط عاطفی، دلتنگی‌ها، اشتغال‌های بیرونی افراد هم می‌تواند از مهمترین علل فرار از سربازی باشد.

حسینی نسب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این سال‌ها فرار از سربازی افزایش داشته است یا کاهش؟ گفت: با توجه به اینکه تعداد جمعیت سرباز که وارد نیروهای مسلح می‌شوند متفاوت است گاهی اوقات در بحث فرار از سربازی با افزایش یا کاهش مواجه می‌شویم، اما کاهش فرار از سربازی بسیار محسوس است و این به علت بهینه سازی پادگان‌ها و مساعد کردن این مکان برای سربازان است.

وی افزود: در زمان‌های گذشته از دوران سربازی به عنوان دوران بیگاری تعبیر می‌شد، اما اکنون اینگونه نیست و برای سربازان امکانات ورزشی خوبی فراهم شده است و برنامه‌های فرهنگی خوبی برای آن‌ها گذاشته می‌شود و به خوبی می‌توانند از مرخصی‌های خود استفاده کنند.

حسینی نسب گفت: تندخویی‌هایی که در سال‌های گذشته بویژه پیش از انقلاب در مواجهه با سربازان مشهور بود اکنون به ندرت دیده می‌شود چرا که اگر در حق سربازی اجحافی صورت گیرد دستگاه‌های نظارتی، عقیدتی سیاسی‌ها و حفاظت و بازرسی‌ها حتماً موضوع را پیگیری می‌کنند همچنین فرماندهان پادگان‌ها و یگان‌ها دیدارهایی با سربازان دارند که اگر اجحاف احتمالی صورت گرفته باشد، رسیدگی می‌شود.

معاون دادستان نظامی استان تهران در پاسخ به سوالی درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای سربازان متأهل گفت: در چند سال اخیر برنامه‌ای برای این سربازان عملیاتی شده است به این ترتیب که حتماً در محل سکونت خود و به صورت پاره وقت خدمت می‌کنند و تلاش می‌شود آن‌ها را برای نگهبانی‌های شبانه نگه ندارند و مانند کارکنان اداری در ساعات اداری حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما اطلاع رسانی فراوانی در پادگان‌ها برای سربازان داریم، نقش رسانه ملی را در اینگونه اطلاع رسانی‌ها بسیار مهم‌تر خواند و گفت: هر چه رسانه ملی در این خصوص بیشتر فعالیت کند شهروندان با حقوق شهروندی خود بیشتر آشنا می‌شوند و حقوقشان کمتر ضایع می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۵۸۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان