//
کدخبر: ۱۹۴۸۶۴ //

سئوالات آزمون ارشد امروز منتشر می‌شود

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار سئوالات آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ تا ساعت ۱۸ امروز خبر داد.

سئوالات آزمون ارشد امروز منتشر می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حسین توکلی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: آزمون کارشناسی ارشد، به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته برای تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب از روز پنج شنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه برگزار شد.

وی تاکید کرد: آزمون امسال، در گروه علوم انسانی ۳۸۵ هزار و ۶۴۰ داوطلب در ۴۵ کد رشته، در گروه علوم پایه ۳۳ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۱۷ کد رشته، در گروه فنی و مهندسی ۱۳۰ هزار و ۴۰۶ داوطلب در ۲۴ کد رشته، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۷ هزار و ۸۵۱ داوطلب در ۲۳ کد رشته، در گروه هنر ۴۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب در ۱۳ کد رشته و در گروه دامپزشکی یک هزار و ۳۹۵ داوطلب در ۹ کد رشته به رقابت می‌پردازند.

توکلی گفت: از میان ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب شرکت کننده، تعداد ۴۰ هزار و ۶۶۹ داوطلب نیز در کدرشته های دوم (شناور) شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۳۹۳ نفر معادل ۴۵.۲۳ درصد داوطلبان زن و تعداد ۲۲ هزار و ۲۷۶ نفر معادل ۵۴.۷۷ درصد داوطلبان مرد هستند و داوطلبانی که در کد رشته‌های دوم شرکت کرده‌اند باید علاوه بر کد رشته اصلی خود، کارت آزمون کد رشته دوم یا شناور را نیز دریافت کنند. با توجه به آمار ۷۳۵ هزار و ۷۴۳ متقاضیان آزمون کارشناسی ارشد در سال ۹۷ تعداد داوطلبان در سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۲۰ هزار نفر کاهش یافته است.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: حدوداً ۱۶۰ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ پذیرش خواهند شد که با احتساب استعدادهای درخشان این آمار به حدود ۱۹۰ هزار داوطلب خواهد رسید و سال گذشته ۱۳۰ هزار نفر در دوره ارشد پذیرش شدند که با توجه به روند کاهشی داوطلبان در سال جاری به نظر می‌رسد امسال نیز همین تعداد در دانشگاه آزاد پذیرفته می‌شوند، لذا پیش بینی می‌شود حدود ۱۵۰ هزار داوطلب کل ورودی این آزمون در همه زیر نظام‌های آموزشی برای امسال باشد.

وی افزود: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده سوالات آزمون فوق تا ساعت ۱۸ امروز بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد همچنین کلید سئولات نیز روز سه شنبه ۲۸ خرداد بر روی سایت سازمان اعلام می‌شود.

توکلی گفت: کارنامه اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ اواسط تیر ماه جاری و نتایج نهایی این آزمون روز ۱۶ شهریورماه اعلام می‌شود و پذیرفته شدگان در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریورماه می‌توانند در دانشگاه‌ها ثبت نام کنند. کارنامه نهایی داوطلبان ۲۵ شهریورماه منتشر خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۴۸۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان