//
کدخبر: ۱۹۲۸۵۵ //

قبض‌های کاغذی از اول مهر حذف می‌شوند

مدیر دفتر هماهنگی و نظارت بر فروش و وصول مطالبات توزیع برق تهران می‌گوید: احتمالاً از ابتدای مهرماه قبض‌های کاغذی حذف خواهد شد. مشترکان پس از حذف قبوض کاغذی می‌توانند از طریق پیامک، سامانه تلفنی 1521 و همین‌طور وب سایت شرکت برق منطقه‌ای در جریان وضعیت مصرف قرار گیرند.

قبض‌های کاغذی از اول مهر حذف می‌شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

 اگر در ساعات اوج مصرف برق، همزمان چند وسیله برقی ضروری و غیرضروری را روشن می‌کنید، بزودی قبضی دریافت خواهید کرد که روی آن نوشته شده: «مصرف شما بیش از حد مجاز است.» قبضی با ۱۶ درصد افزایش نسبت به ماه اردیبهشت.

در این صورتحساب، مشخص خواهد شد که در ماه خرداد چقدر از مصرف برق مشترک بالاتر از استانداردهای تعیین شده بر اساس منطقه سکونت است. پشت آن هم راهکارهای کاهش مصرف درج می‌شود. البته تا زمانی که قبض‌ها کاغذی است.

مسعود عزیزی، مدیر دفتر هماهنگی و نظارت بر فروش و وصول مطالبات توزیع برق تهران می‌گوید: «احتمالاً از ابتدای مهرماه قبض‌های کاغذی حذف خواهد شد. مشترکان پس از حذف قبوض کاغذی می‌توانند از طریق پیامک، سامانه تلفنی ۱۵۲۱ و همین‌طور وب سایت شرکت برق منطقه‌ای در جریان وضعیت مصرف قرار گیرند.»

ماجرای «مبلغ تا تغییر نرخ»

قبوضی که از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون به دست مشترکان رسیده، بخشی به نام «مبلغ تا تغییر نرخ» دارد. این بخش بر اساس مصوبه هیأت وزیران در قبوض گذاشته شده است؛ مصوبه‌ای که دولت را مکلف به اصلاح ۷ درصدی تعرفه برق از ابتدای اردیبهشت ماه بر اساس قوانین بودجه می‌کرد.

عزیزی در این باره توضیح می‌دهد: «تاریخ پایان صورتحساب دوره اگر به زمانی بعد از تغییر نرخ یعنی ابتدای اردیبهشت ماه بازگردد، از ابتدای دوره تا اردیبهشت ماه با نرخ قبلی و از آن به بعد با نرخ جدید خواهد بود. از این رو بخشی به صورتحساب‌های اردیبهشت ماه اضافه شد تا میزان هزینه تا قبل از تغییر نرخ مشخص شود که مبلغ تا تغییر نرخ نام دارد.» او ادامه می‌دهد: «مشترکان اگر جدول آمده در قبوض را با صورتحساب دوره قبل مقایسه کنند، متوجه تغییرات خواهند شد.»

و اما پرمصرف‌ها!

پرمصرف‌ها از ابتدای خردادماه ۱۶ درصد افزایش هزینه برق را تجربه خواهند کرد. درحالی که با کاهش درجه وسیله سرمایشی خود و یا انتقال مصارفی غیر ضرور نظیر استفاده از ماشین لباسشویی و جاروبرقی در ساعات پیک می‌توانستند این جریمه را نپردازند. هدف دولت هم ایجاد این تغییر در نحوه مصرف است.

در ۶ ماهه اول سال پیک روز (اوج مصرف در روز) از ساعت ۱۱ الی ۱۵ و پیک شب (اوج مصرف در شب) ساعت ۲۰ الی ۲۴ است و در تابستان چند ساعت میانی روز پیک اصلی محسوب می‌شود. مدیر دفتر هماهنگی و نظارت بر فروش و وصول مطالبات توزیع برق تهران می‌گوید: «از ابتدای خرداد، مشترکان تهرانی که بالاتر از ۳۰۰ کیلووات ساعات در نیمه ابتدایی سال برق مصرف کنند، پرمصرف محسوب می‌شوند و هزینه صورتحساب آنها با ۱۳ درصد افزایش همراه خواهد بود.»

روش فعال‌ کردن قبـوض الکترونیکی

اگر مشترکی شناسه ۱۳ رقمی قبض خود را به برق منطقه‌ای اعلام کند، قبض جدید الکترونیکی برای وی فعال خواهد شد. روش‌های متنوعی برای این کار در نظر گرفته شده. از تماس با اتفاقات برق به شماره ۱۲۱ و اعلام شماره تلفن همراه مصرف کننده و شناسه قبض گرفته تا ارسال شناسه قبض مصرف کننده برق به سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۶۰۰۰۰.

عزیزی توضیح می‌دهد: «اگر مشتری شناسه قبض خود را با «ستاره۱» به این سامانه پیامکی ارسال کند، جزو سیستم اطلاعاتی ما قرار خواهد گرفت. زمانی که خانه خود را تغییر دهد با ارسال شناسه قبض به همراه «ستاره ۲» به این سامانه می‌تواند ارسال صورتحساب را به شماره تلفن خود منتفی کند.»

این مسئول می‌گوید: تاکنون ۹۰۰ هزار مشترک تهرانی از ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار مشترک موجود این اقدام را انجام داده‌اند و این کار در تمام ایران در حال پیگیری است.» به نظر می‌رسد با الکترونیکی شدن قبض‌ها و اجرای طرح جریمه پرمصرف‌ها، مدیریت پیک آسان‌تر شود. این موضوع کمک می‌کند که صنعت برق سالانه نیازمند میلیادرها دلار سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید برق به منظور پاسخ دادن به تقاضا فقط در ۲۰۰ ساعت سال نباشد. سرمایه‌ای که می‌تواند به جای افزایش تولید برق برای تأمین مصرف سرمایشی کشور، صرف توسعه و اشتغال شود. آمارها نشان می‌دهد که ایجاد ظرفیت هر کیلووات برق، ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو هزینه دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تجارت‌نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۲۸۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان