//
کدخبر: ۱۴۷۲۵ //
فتح اللهی مطرح کرد؛

رشد ۱۸ درصدی پروانه ساخت و ساز در بافت های فرسوده

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: یکی از دستاوردهای بسته های تشویقی رشد 18 درصدی پروانه ساخت و ساز در بافت های فرسوده بوده است.

رشد 18 درصدی پروانه ساخت و ساز در بافت های فرسوده

به گزارش فرتاک نیوز، عباداله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران و ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در نشست خبری که پیرامون بررسی دستاوردهای بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از چالش های نوسازی بافت‌های فرسوده فقدان مدیریت هماهنگ بود که ستاد باز آفرینی این موضوع را چاره اندیشی کرد و مدیریت منسجم و هماهنگی را میان دولت و شهرداری ایجاد کرد.

وی ادامه داد: این هماهنگی در دو سطح افقی و طولی شامل همکاری 32 دستگاه و ایجاد ستاد در محلات و نواحی بوده که باعث ایجاد نظام پویایی شده که در یک منطقه خاص نبوده است.

فتح اللهی تصریح کرد: این هماهنگی ها باعث شد تا طی دو هفته نتیجه کار خود را ببینیم و این انسجام و هماهنگی موجب شد تا امید بخشی در ستاد ملی باز آفرینی افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان داشت: از اثرات مثبت اجرای بسته های تشویقی و هماهنگی میان دستگاه‌ها رشد بیش از 18 درصد در صدور پروانه های ساخت و ساز در بافت های فرسوده بوده که این رقم علی رغم رکود در وضعیت اقتصادی صورت گرفت.

فتح‌الهی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در بافت‌های فرسوده مشکل اسناد مالکیت این بخش‌هاست گفت: برخی ساکنان این مناطق به خاطر مشکلات اسناد مالکیت ترجیح می‌دهند بدون طی مراحل قانونی اقدام به ساخت و ساز کنند و این موضوع با حضور مدیرکل ثبت ساناد تهران در کارگروهی مطرح شد و با مشارکت دستگاه قضایی، ثبت اسناد، شهرداری و ... مشکلات در این خصوص بررسی و اسناد صادر می‌شود و به تازگی هم بخشی از این اسناد به مالکان تحویل شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران همچنین در خصوص مشارکن دستگاه‌های خدمات‌رسان جهت ارائه انشعابات مورد نیاز بافت‌عای فرسوده گفت: بیش از 10 هزار و 800 انشعاب آب، 3 هزار و 800 انشعاب گاز و تشکیل هزار پرونده و اجرایی شدن 400انشعاب برق از دستاوردهای این خدمات است که با تهاتر هزینه‌های انشعاب توسط شهرداری تهران با سازمان‌های ارائه دهنده انشعاب، ذی‌نفعان بافت فرسوده به صورت رایگان این انشعابات را در قالب بسته تشویقی دریافت کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، 100 درصد وعده‌های مدیریت شهری تهران در بسته‌های تشویقی بافت فرسوده انجام شده است.

در ادامه این نشست خبری عباداله فتح‌الهی از تخفیف 134 میلیارد تومان عوارض صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده در سال جاری خبر داد و گفت: این تخفیف در حالی انجام شده است که در سال گذشته این رقم 54 میلیارد تومان بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: در پی تخفیف شهرداری تهران هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان بافت فرسوده 160 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین هر واحد مسکونی به طور متوسط معادل 7 میلیون تومان هم از محل رایگان بودن انشعابات مشمول تخفیف شده است. با این احتساب مفتخریم بگوییم نوسازی هر واحد با اقدامات شهرداری مشمول 24 درصد تخفیف و کاهش هزینه ساخت شده است. و اگر یارانه 9درصدی وام مشارکت مدنی بافت نوسازی هم که معطل اقدام بانک‌ها و دولت است اجرایی شود این کاهش هزینه های بافت فرسوده به حدود 30درصد خواهد رسید.

به گفته فتح‌الهی بر اساس مصوبات قانونی وام با سود 22 درصد به بافت فرسوده تعلق می‌گیرد که 9درصد از این سود بانکی سهم بر عهده دولت و 9درصد بر عهده شهرداری است و ذی‌نفعان بافت فرسوده وامی با سود 4 درصد باید دریافت کنند که در حال حاضر با وجود آمادگی شهرداری برای مشارکت در تامین یارانه عهده‌دار خود، این وام‌ها معطل اقدام بانک‌ها و دولت است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران همچنین گفت: براساس طرح تفصیلی تهران، به تجمیع واحدهای زیر 150 متر تاکید داریم برای نوسازی استاندارد و در قطعات بزرگ‌تر از 200متر و قطعات ریزدانه زیر 100 متر نگاهمان انقباضی است.

فتح‌الهی همچنین از عدم اقدام مناسب سازمان نظام‌مهندسی در اجرای بسته تشویقی خبر داد و با اشاره به عدم همراهی مناسب این سازمان از تصمیم شهرداری تهران برای تامین 20درصد هزینه‌های نظام‌مهندسی برای سال آینده خبر داد.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهایی که در اجزای بسته خوب یاری نکرد روابط بین بانک‌ها و دولت است گفت: تاثیر وام در ساخت و ساز حیاتی است و امیدواریم با دغدغه‌مند شدن مسئولانی که در این موضوع نقش دارند این فرآیند را بهتر از گذشته در خدمت مردم باشیم.

وی یکی دیگر از اقدامات ضروری برای نوسازی بافت فرسوده را در توجه به محل و تامین خدمات محلی از جمله سرانه فضای سبز و فضای بهداشتی و آموزشی و غیره دانست و گفت: بر همین اساس و با تاکیدات شهردار تهران حدود 34هکتار فضای سبز در مناطق بافت فرسوده تهران توسط شهرداری تهران ایجاد شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران همچنین با اشاره به اینکه در برنامه چهارم و پنجم توسعه نمایندگان مجلس تصویب کرده‌اند که سالانه 10درصد از بافت فرسوده کشور نوسازی شود تصریح کرد: نمایندگان مجلس مقدمات لازم برای این موضع را در نظر نگرفتند و از جمله دولت باید در برنامه سالانه برای تامین منابع مالی این نوسازی 10درصدی برنامه و منابع خود را ارائه می‌کرد. مجلس به مصوبات خود در بودجه‌های سنواتی نظارت کند.

وی در بخشی از سخنان خود به بدهی دولت بابت نوسازی بافت فرسوده به شهرداری پرداخت و گفت: در بودجه 95 دولت 470 میلیارد تومان تصویب شده بود برای تامین بدهی دولت به شهرداری جهت تخفیف عوارض بافت فرسوده اما تا به حالا سازمان مدیریت حتی این رقم را به وزارتخانه راه و شهرسازی ابلاغ هم نکرده است و در بودجه سال 96 هم که اثری از این موضوع دیده نمی‌شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۷۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان