//
کدخبر: ۱۳۴۵۰۹ //

شهرداری باید نقش مطالبه‌گر نظارتی داشته باشد

نخستین نشست مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با مدیران خدمات اجتماعی مناطق ۲۲ گانه برگزار شد.

شهرداری باید نقش مطالبه‌گر نظارتی داشته باشد
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر سید نجم الدین محمدی مدیرعامل این سازمان با اشاره به وظایف شهرداری ها در قوانین و آیین‌نامه ها گفت: آنچه در منظر عموم مردم در سطح شهر به عنوان آسیب اجتماعی مشاهده می شود اعم از کارتن خوابی، تکدی‌گری و مسایلی از این دست، وظیفه شهرداری است.

دکتر محمدی با تشریح اینکه وظایف شهرداری بسیار گسترده است و باید در این خصوص با دقت بیشتری عمل کرد اظهار داشت: شهرداری موظف به تامین فضای کافی و تجهیزات اولیه برای دستگاه های دولتی و حاکمیتی است.

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به مراکز تدارک دیده شده در گذشته برای سازمان بهزیستی افزود: باید فضای فیزیکی به اندازه سرانه ی مورد نیاز بهزیستی در اختیار این مجموعه قرار دهیم و در تلاشیم در این خصوص  فعالیت بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم نقش مثبت و تاثیرگذاری تری را ایفا کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با بیان این مطلب که منظر شهری متعلق به شهرداری است خاطر نشان کرد: فضا و تجهیزات اولیه را شهرداری ارائه می دهد تا بتواند ضمن انجام به وظیفه خود، یک دستگاه مطالبه گر نظارتی باشد.

دکتر محمدی با اعلام اینکه شهرداری باید سالانه بین هزار تا ۲ هزار متر فضا برای دستگاه های مختلف ساخت و تجهیز کند گفت: تمام همکاران شهرداری به ویژه مدیران خدمات اجتماعی در مناطق می توانند با معرفی برخی از ظرفیت های مناطق خود به سازمان خدمات اجتماعی برای تحقق این امر همکاری کنند.

وی با گریز به این مسئله که شهرداری در واقع مجاز به نگهداری روزانه افراد نیست تصریح کرد: شهرداری مجاز به نگهداری روزمره افراد نیست و باید طبق قوانین ابلاغ شده به شهرداری، صرفا دغدغه فضای مناسب را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در مناطق مختلف فضاهای مناسبی شناسایی می شود اضافه کرد: طبق برنامه ریزی به دنبال این هستیم تا فضاهای مناسب را پس از شناسایی برای ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت های آن اقدام شود تا در ۵ ساله سوم شاهد رشد مناسبی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۷۶ مورد فضا در شهر تهران به بهزیستی واگذار شده است تصریح کرد: مراکزی مانند پرتو که مجوز آن را بهزیستی عهده دار است و خدمات ارایه شده در آن مربوط به جامعه هدف بهزیستی است از جمله فضاهایی است که توسط شهرداری واگذار شده است.

دکتر محمدی با اظهار گلایه نسبت به برخی گزارش ها در خصوص شهرداری در ادامه با بیان اینکه متعدد از سوی رسانه ها و یا سازمان بهزیستی اعلام می شود که شهرداری به تعهدات خود عمل نمی کند گفت:علاوه بر مدارس پرتو، مدارس صبح رویش را به آموزش و پرورش واگذار کرده ایم و این واقعیتی است که همیشه پنهان مانده است و به نوعی شهرداری مظلوم واقع شده است.

وی با اشاره به فصول سرد سال و توجه ویژه به خانواده های بی سرپناه شهر تهران اضافه کرد: با همراهی کمیته امداد و خیرین برای اسکان دائمی آنان برنامه ریزی شده است و توجه ویژه به وضعیت خانواده هایشان است.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت NGO (سازمان های مردم نهاد)تصریح کرد: باید به این سمت و سو گام نهاد که سمن ها فعال تر شده و در این میان بایستی از ظرفیت سمن هایی که استقلال مالی دارند و کمترین وابستگی مالی به شهرداری دارند همکاری داشت تا ضمن همدلی و همکاری بتوان خدمات بیشتری هم ارائه شود.

دکتر محمدی در خصوص سامانه ۱۳۷ گفت: از این پس کلیه تماس ها و مطالبات مردمی ثبت شده در سامانه ۱۳۷مستقیم به سامانه رسیدگی به شکایات مرکز جامع سازمان وصل می شود و این موجب تسهیل در بحث رسیدگی به شکایات خواهد شد.

معاون حمایت های سازمان نیز در این نشست، مدیران مراکز را بازوی اجرایی سازمان خدمات اجتماعی خواند و گفت: با آغاز فصول سرد توجه بیشتری به مددسرا ها دائمی و اضطراری داشته باشند.

علی صادقی از مدیران مراکز خواست توجه ویژه ای نسبت به بحث HSE مراکز و همچنین مناسب بودن زیرساخت ها داشته باشند.

رمضان لطفی، معاون توانمندسازی سازمان خدمات اجتماعی نیز با اشاره به دو طرح مهم "حرکت" و "توانمندسازی جوامع محلی" خاطر نشان کرد: امید است با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فنی حرفه ای استان تهران و همچنین ظرفیت مراکز خدمات اجتماعی در سطح مناطق بتوانیم اتفاقات خوبی رقم زنیم.

مدیران خدمات اجتماعی مناطق مختلف شهرداری در این جلسه ویژگی های بارز مناطق خود را بیان کردند و به تشریح نقاط ضعف و قوت آن پرداختند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، در پایان نشست که به میزبانی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری برگزار شد از عزیز دخت شمس که ۱۵ سال در زمینه کار آفرینی به صورت داوطلبانه با سازمان همکاری داشته است تقدیر و تشکر صورت گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۵۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان