//
کدخبر: ۱۳۴۳۴۹ //

ابهامات دریافت شهریه دروس جبرانی دانشگاه تهران رفع شد/افزایش کمتر از ۱۰ درصدی شهریه

طی روزهای گذشته جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به دریافت شهریه دروس جبرانی تجمعاتی را برگزار کردند. این دانشجویان در دست نوشته های خود مدعی بودند دریافت شهریه از دروس جبرانی غیرقانونی و خلاف تحصیل رایگان است که در این رابطه معاون آموزشی دانشگاه با تاکید بر اینکه تعرفه‌های ناشی از دروس جبرانی در سال جاری کمتر از 10 درصد افزایش یافته است، گفت: در زمینه اخذ شهریه از دروس جبرانی برخی از واحدهای این دانشگاه دچار ابهام شده بودند که خوشبختانه این ابهامات برطرف و دغدغه‌های دانشجویان در این زمینه رفع شده است.

ابهامات دریافت شهریه دروس جبرانی دانشگاه تهران رفع شد/افزایش کمتر از 10 درصدی شهریه
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حسین حسینی ضمن بیان این مطلب، با تاکید بر اینکه اخذ شهریه از دروس جبرانی دانشجویان دانشگاه تهران در اجرا با ابهاماتی از سوی واحدهای دانشگاه مواجه شد،‌ اظهارکرد: اصل اخذ شهریه از دروس جبرانی براساس آئین نامه ابلاغی از سوی وزارت علوم صورت می‌گیرد و در این آئین نامه تاکید شده است که دانشجویانی که از رشته‌های نامتجانس دروس جبرانی اخذ می‌کنند، موظف به پرداخت شهریه هستند اما مرجع تعیین میزان این تعرفه‌ها هیات امنای دانشگاه‌ها می‌باشد که البته هیات امنای دانشگاه تهران تلاش می‌کند مبلغ موجهی از دانشجویان دریافت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از ابهامات مطرح شده در خصوص اخذ شهریه از دروس جبرانی این بود که دانشجویان این شهریه را هم تراز با مقطع کارشناسی ارشد پرداخت کنند و یا اینکه این پرداخت هم تراز دوره کارشناسی باشد. با توجه به اینکه دروس جبرانی نوعی جبران دروس مقطع قبل دانشجویان محسوب می‌شود، قاعدتا در برخی از واحدهای دانشگاه یک برداشت وجود داشت که دانشجویان چون در دوره کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، جبرانی آن‌ها نیز همانند این مقطع پرداخت شود. خوشبختانه این رویکرد در حال حاضر اصلاح شده است و ما به واحدهای دانشگاه اعلام کردیم که تعرفه دریافتی از دانشجویان معادل تعرفه دوره کارشناسی باشد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای این دانشگاه به استناد این که کلاس‌های جداگانه‌ای برای دروس جبرانی دانشجویان برگزار می‌کردند، در نتیجه شهریه‌ای معادل دوره کارشناسی ارشد نیز از آن‌ها دریافت کردند که در حال حاضر این ابهامات نیز برطرف شده است.

به گفته دکتر حسینی، مورد دوم که در زمینه اخذ شهریه از دروس جبرانی به واحدهای دانشگاه تهران ابلاغ و ابهامات آن نیز برطرف شده است،‌ این است دانشجویانی که در کلاس‌های روتین دوره کارشناسی شرکت کنند، نباید شهریه پرداخت کنند و اگر دانشجویی بابت حضور در این کلاس‌ها،‌ شهریه‌ای پرداخت کرده باشد در صورت ارائه مستندات لازم این شهریه بازپرداخت خواهد شد، بنابراین در صورتی واحدها موظف به اخذ شهریه از دروس جبرانی هستند که اولا کلاس جداگانه‌ای برای دانشجویان برگزار شده باشد در غیر این صورت این مشمولیت از سوی دانشجویان وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به افزایش کمتر از 10 درصد تعرفه‌های ناشی از دروس جبرانی دانشگاه تهران افزود: این تعرفه‌ها هر ساله کمتر از 10 افزایش پیدا می‌کنند و دانشگاه تهران دنبال درآمدزایی از طریق از دریافت شهریه از دانشجویان بابت برگزاری کلاس‌های جبرانی نیست، چرا که هزینه‌های آن بسیار بیشتر از مبلغ پرداختی از سوی دانشجویان است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر ابهامات اجرایی، اخذ شهریه از دروس جبرانی در واحدهای دانشگاه برطرف شده است و البته برخی از دانشجویان ادعا می‌کنند برخی از واحدها را در دوران کارشناسی گذرانده‌اند که این واحدها مجددا به شکل دیگری در دوره کارشناسی ارشد پاس می‌شود بنابراین به اعتقاد ما این برخورد خطا است و  دانشجو موظف به پرداخت شهریه جبرانی نیست.

دکتر حسینی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دانشگاه تهران در زمینه دروس جبرانی اینگونه نیست که از این طریق دنبال کسب درآمد  برای دانشگاه باشد، چرا که این عدد در برابر هزینه‌های دانشگاه بسیار ناچیز است و برگزاری این دوره‌ها فقط جنبه کنترلی دارد و افرادی که در دوره‌ای شرکت می‌کنند باید اقتضائات آن را نیز بپذیرد، اما در مجموع بنای ما در بحث دروس جبرانی این است که خود فرد بتواند مشکلات و ضعف خود را در حوزه‌ای رفع نماید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان