//
کدخبر: ۱۲۴۹۹۸ //
مدیرکل دانشجویان سازمان امور دانشجویی:

اصلاح آیین‌نامه کمیسیون موارد خاص /ثبت‌نام جشنواره دانشجویان نمونه از ۱۰ مهر

مدیرکل دانشجویان سازمان امور دانشجویی از آغاز ثبت نام دانشجویان در جشنواره دانشجویان نمونه کشوری از ۱۰ تا ۲۴ مهرماه سال جاری خبر داد.

اصلاح آیین‌نامه کمیسیون موارد خاص /ثبت‌نام جشنواره دانشجویان نمونه از ۱۰ مهر
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر نوذری در دومین روز از شصت‌ودومین "نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی" که امروز (چهارشنبه ۱۴ شهریور) در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گزارشی از فعالیت‌های اداره کل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ارائه داد و گفت: اداره حمایت و پشتیبانی دانشجویان که البته کمتر به مباحث رفاهی وارد می‌شود یکی از زیرمجموعه‌ها از سوی این اداره محسوب می‌شود که پیگیری بحث دانشجویان نمونه یکی از خدماتی است که در این اداره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه از آغاز ثبت نام دانشجویان برای شرکت در جشنواره دانشجویان نمونه از ۱۰ تا ۲۴ مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: تاکید ما این است که تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره بیشتر شود، چرا که هرچقدر شرکت‌کنندگان بیشتری حضور داشته باشند انتخاب‌های بهتری نیز صورت می‌گیرد ضمن این‌که سامانه جشنواره دانشجویان تغییر پیدا کرده اما دانشگاه‌ها می‌توانند از همان آیدی‌های سال گذشته استفاده کنند.

مدیرکل دانشجویان سازمان امور دانشجویی خاطر نشان کرد: تقاضای متقاضیان شرکت در جشنواره دانشجویان نمونه از موسسات غیرانتفاعی توسط دانشگاه‌های مادر مورد بررسی قرار می‌گیرد و این دانشجویان می‌توانند در جشنواره فوق شرکت کنند.

نوذری از مشارکت دانشجویان در انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این انتخابات در بسیاری از دانشگاه‌های کشور برگزار شده و اطلاعات آنها از طریق دبیران مناطق مختلف به دست ما رسیده است و ما دنبال تکمیل این اطلاعات هستیم و خوشبختانه مشارکت برای شرکت در شوراهای صنفی بسیار مشارکت خوبی بود و ما معتقد هستیم این افراد می‌توانند کمک‌های بسیار خوبی به مسئولان دانشگاه‌ها برای حل مشکلات دانشجویی در شرایط فعلی داشته باشند.

مدیرکل دانشجویان سازمان امور دانشجویی در خصوص فعالیت اداره خدمات آموزش این سازمان نیز گفت: بخش زیادی از امور نقل و انتقال نظام وظیفه کمیسیون موارد خاص و غیره در این اداره بررسی می‌شود و ما برای کمیسیون موارد خاص سامانه‌ای را در سطح دانشگاه، استان و مرکز راه‌اندازی کرده‌ایم تا تمامی کارهای مرتبط با این کمیسیون از طریق این سامانه انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: گاهی مواقع تصور می‌شود که  کمیسیون خاص سازمان امور دانشجویان هر مواردی را حل می‌کند، اما این کمیسیون به موضوعات خاص رسیدگی می‌کند و بیشترین مراجعات به کمیسیون خاص در زمینه‌هایی است که دانشجو دچار افت تحصیلی شده است.

نوذری اظهار کرد: بیشترین مراجعات دانشجویان کارشناسی ارشد به کمیسیون موارد خاص به بحث دو ترم مشروطی مربوط می‌شود به طوری که بیشتر آنها در برخی رشته‌ها و برخی دانشگاه‌ها دچار دو ترم مشروطی شده‌اند و به همین دلیل به معاونین دانشگاه‌ها تاکید می‌کنیم که به این موضوع رسیدگی کنند تا دلایل این مشکل برطرف شود.

مدیرکل دانشجویان سازمان امور دانشجویی خاطر نشان کرد: در ارتباط با دانشجویان دکتری که به کمیسیون موارد خاص مراجعه می‌کنند به بحث بار سوم آزمون جامع آنها مرتبط می‌شود، اما به طور کلی تاکید ما این است که مواردی که به کمیسیون موارد خاص مراجعه می‌کنند با مراکز مشاوره ارتباط دارد و باید به مسائل روانشناختی دانشجویان توجه ویژه‌ای شود.

وی از بازنگری آیین‌نامه کمیسیون خاص دانشجویان در سه سطح خبر داد و گفت: در این بازنگری سعی کردیم بسیاری از اختیارات به دانشگاه‌ها و استان‌ها منتقل شود البته آیین‌نامه آموزشی دانشگاه‌ها در سطح یک و دو ابلاغ شده است در شرف این است که از تصمیم‌گیری‌های کمیسیون موارد خاص نیز استفاده شود.

نوذری بر لزوم همکاری‌ها و تعامل معاونین آموزشی با معاونین دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: گاهی اوقات بسیاری از این مسائل به حوزه مشترک آموزشی و دانشجویی مطرح می‌شود که باید این موضوعات در تعامل نزدیک این دو معاونت رفع شود.

به گفته مدیرکل دانشجویان سازمان امور دانشجویی، دانشگاه‌ها نباید انتظار داشته باشند پرونده‌هایی که به کمیسیون موارد خاص داده می‌شود (اگرچه تاکید ما در ۶۱ درصد موارد این است که این پرونده‌ها با موافقت مواجه شود)، دقیقا نظر آنها در تصمیم‌گیری نهایی اعمال شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که به کمیسیون موارد خاص امور دانشجویان ارجاع می‌شود بحث خطاهای آموزشی کارشناسان آموزش دانشگاه‌ها است. در واقع آنها اشتباهات زیادی در ثبت نمره‌ها، ثبت نمره‌های غلط و  اعمال نکردن برخی موارد انجام می‌دهند که باید این مشکل نیز با همکاری معاونت‌های دانشجویی و دانشگاهی حل شود.

مدیرکل دانشجویان سازمان امور دانشجویی از چشم‌انتظاری ۲۰۰۰ پرونده متقاضی نقل انتقال دانشجویی در سازمان امور دانشجویان خبر داد و گفت: امسال بیش از ۹۰۰۰ نفر برای نقل و انتقال ثبت نام کرده‌اند که با ۱۵۰۰ مورد آن از سوی دانشگاه مبدا موافقت صورت گرفت و دانشگاه مقصد نیز با تقاضای ۲۵۰۰ مورد موافقت کرد، اما هنوز ۲۰۰۰ تقاضا با پاسخ مواجه نبوده به همین دلیل این مهلت را تا شنبه هفته آینده تمدید می‌کنیم و از دانشگاه‌ها تقاضا می‌کنیم در تعطیلات تابستانی خود کارشناسانی را برای پاسخگویی و رسیدگی به این موارد قرار دهند.

نوذری در پایان با تاکید بر این‌که باید ترکیب مناسبی در کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه گاهی موارد هم ترکیب این شوراها در دانشگاه‌ها اشتباه است و هم به مواردی ورود می‌کنند که در حیطه وظایف آنها تعریف نشده است. مثلا از دانشجوی مراجعه‌کننده امضاء دریافت می‌کنند یا این‌که صدای آنها را ضبط می‌کنند، بنابراین باید بازنگری بیشتری در این شوراها صورت گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۴۹۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان