//
کدخبر: ۱۳۴۳۴۱ //

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت سنجش سلامت در دوره پیش دبستانی تاکید کرد و گفت: برنامه‌های مداخله‌ای ما برای آن دسته از نوآموزانی که دیرآموز و دارای اختلالات یادگیری تشخیص داده می‌شوند از آبان ماه شروع می‌شود.

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان
به گزارش فرتاک نیوز،

رخساره فضلی  با اشاره به سنجش سلامت نوآموزان پیش‌دبستانی که از سال ۹۳ همزمان با سنجش سلامت کلاس اولی‌ها به صورت داوطلبانه انجام می‌شود اظهار کرد: برنامه‌های مداخله‌ای ما برای آن دسته از نوآموزانی که دیرآموز و دارای اختلالات یادگیری تشخیص داده می‌شوند از  آبان ماه شروع می‌شود.

وی افزود: غربالگری در دوره پیش دبستانی یک امر فوق‌العاده است و اشخاصی که متخصص علوم تربیتی هستند اهمیت آن را بهتر درک می‌کنند. وقتی کودکی با بهره هوشی ۷۰ تا ۸۴ تشخیص دیرآموزی می‌گیرد، همانند دیگر نوآموزان در کلاس‌های عادی ما حضور پیدا می‌کند ولی ما برنامه‌هایی برای ارتقای توانمندی هایش اجرا می‌کنیم تا برای ورود به دبستان آماده شود.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مداخلات درمانی ما دارای سه محور است گفت: محور اول اجرای برنامه توانمندسازی در کلاس‌های عادی پیش‌دبستانی است. محور دوم آموزش به خانواده‌هاست که باید مطلع و آگاه شوند و محور سوم نیز ارجاع به کلینیک های حرفه‌ای و تخصصی است.

فضلی ادامه داد: سال گذشته از ۳۷۵ هزار کودک پنج سال تمام در سن پیش دبستانی که سنجش شدند، حدود ۳۰۰۰ مورد تشخیص دیرآموزی گرفتند. وقتی می‌خواهیم برای این کودکان برنامه مداخله‌ای بچینیم دوباره تست می‌گیریم تا مطمئن شویم. زیرا مواردی داشته‌ایم که بعدا مشخص شده دیرآموز نبوده و بهره هوشی‌شان پایین نیست، بلکه یا دوزبانه‌اند و یا نتوانسته‌اند با شخصی که از آنها تست می‌گیرد درست ارتباط برقرار کنند و پاسخ بدهند. متاسفانه این اتفاق در دبستان‌ها اتفاق می‌افتد و دانش آموزانی داریم که تشخیص اشتباه می‌گیرند و برنامه‌ای هم برای آنها ندارند. اینها بعد از چند سال ترک تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در دوره پیش‌دبستانی ابتدا مطمئن می‌شویم که مشکل بچه بهره هوشی‌اش است، پس از آن بررسی می‌کنیم که چه توانمندی‌هایی دارد. ما دنبال ضعف‌ها نمی‌گردیم، بلکه نقاط قوت را در وجود این کودکان تقویت می‌کنیم تا اعتماد بنفس‌شان ارتقاء یابد. در این  صورت خودپنداره و تصور فرد از خودش آسیب نمی‌بیند و حتی اگر به دبستان هم برود و نتواند تمرین‌های ریاضی اش را حل کند نگران نمی‌شویم. در واقع تلاش می‌کنیم نقاط قوت، نقاط ضعف را بپوشانند.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکانی که بهره هوشی ۷۰ تا ۸۴ دارند را معمولا در یک طیف قرار می دهند در حالی که اینها با همدیگر تفاوت دارند و مربی که تخصصی با آنها کار کرده متوجه آن می‌شود گفت: اسامی کودکان دیرآموز به صورت محرمانه در اختیار مربی قرار می‌گیرد، چک لیست‌هایی نیز به او داده می‌شود تا توانمندی و ضعف‌های کودک را مشخص کند. ما برنامه‌های حمایتی در مراکز اختلالات یادگیری برای این گروه خواهیم داشت و به خانواده آموزش می‌دهیم که فرزندشان را مقایسه نکنند و او را مورد حمایت قرار دهند.

فضلی تاکید کرد: اهمیت سنجش و غربالگری یک سال زودتر و در دوره پیش‌دبستانی بسیار مهم است و مطالعات ما در چند استان نشان داد دانش آموز دیرآموزی که در دوره پیش دبستانی تشخیص بگیرد و تحت برنامه‌های مداخله‌ای قرار بگیرد به هیچ وجه با دانش آموزی که بدو ورود به دبستان دیرآموز تشخیص داده شده قابل مقایسه نیستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۴۳۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان