//
کدخبر: ۱۲۳۲۷۳ //
مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه:

پروژه آبخیزداری در استان کرمانشاه کلید خورد

همزمان با هفته دولت و در نشست خبری با اصحاب رسانه پروژه آبخیز داری در استان کرمانشاه کلید خورد.

پروژه آبخیزداری در استان کرمانشاه کلید خورد
به گزارش فرتاک نیوز،

مهندس کولانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ضمن تبریک هفته‌دولت و دهه‌امامت و ولایت و تقدیر از اصحاب رسانه به عنوان بازوان توانمند منابع طبیعی و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در سطح جامعه با تاکید بر توجهات مقام معظم رهبری در حفظ منابع آب‌وخاک گفت: امروز منابع طبیعی در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود است،تغییرات اقلیم، گرمای هوا، وجود ریزگردها، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، کاهش آب سفره‌های زیرزمینی و فرسایش خاک و ده‌ها مورد دیگر، ارزش و اهمیت به منابع طبیعی به عنوان بستر حیات بشر را برای قانون‌گذاران دو چندان نموده که امروز ما شاهد آن هستیم.

او افزود: اختصاص اعتبار 2000 میلیارد ریالی به سازمان جنگل‌ها به جهت حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از حوزه‌های آبخیزداری خود گواه بر این توجهات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: سهم استان از این اعتبارات۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌باشد و نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر از میانگین کشوری است، که با اجرای عملیات ضمن انسجام کامل سازمانی مشارکت جدی مردم هم در آن لحاظ شده است.

کولانی ادامه داد: ۱۷هزار و ۲۶۸ هکتار عرصه در حوزه‌های آبخیز 10 شهرستان زیر پوشش عملیات آبخیزداری خواهد رفت.

او افزود: اعتبارات به نحوی در طرح‌ها توزیع شده که کسری نداشته باشد وبرای این پروژه‌ها در قالب تفاهم نامه ریاست سازمان جنگل‌ها با استانداران مواردی هم در خصوص پرداخت اعتبار استانی در نظر گرفته شده که مشکل کسری بودجه را مرتفع خواهد نمود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: تشکل‌ها بازوان توانمند ادارات منابع طبیعی و محیط زیست هستند و خوشبختانه علی‌رغم اینکه همیشه عنوان زیست محیطی را دارند و لیکن در حوزه منابع طبیعی بسیار فعالند به همین جهت دبیر خانه آنها هم در اداره کل منابع طبیعی مستقر شده است.

کولانی ادامه داد: استان کرمانشاه 37 تشکل دارد که عموماً با منابع طبیعی همکاری داشته و با تشکیل گروه‌های اطفا حریق نیز با یگان حفاظت همراه هستند.

 مهندس دارابی معاونت آبخیزداری منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز گفت: تحولات اساسی در حوزه‌های آبخیزداری استان در راه است، و پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز 10 شهرستان کرمانشاه، اسلام‌آبادغرب، دالاهو، سرپل‌ذهاب، سنقر، صحنه، کنگاور، گیلانغرب، پاوه و جوانرود عملیاتی می‌شود.

او افزود: این پروژه با اعتبار 200 میلیارد ریالی از محل صندوق توسعه ملی  که ۱۷هزار و ۲۶۸هکتار عرصه را زیر پوشش خواهد برد که عملیات‌های مکانیکی سازه‌ای و بیولوژیکی را شامل می‌شود.

معاونت آبخیزداری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: آنچه این پروژه را از اقدامات سال‌های گذشته متمایز می‌کند انسجام سازمانی و مشارکت مردم است، در این طرح‌ها عملیات مکانیکی و سازه‌ای توسط معاونت آبخیزداری و با عملیات پخش سیلاب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، تقویت چشمه‌ها، کنترل فرسایش خاک و رسوب آغاز می‌شود و سپس عملیات بیولوژیک توسط ادارات زیر مجموعه معاونت فنی، حفاظت و امور اراضی، یگان حفاظت و اقدامات تسهیل‌گران توسط اداره آموزش و ترویج انجام خواهد شد.

دارابی  در باره تاثیرات آبخیزداری گفت: در اثر هر هکتار عملیات آبخیزداری 530متر مکعب آب تولید می‌شود و در بخش سیلاب این مقدار به 1000متر مکعب می‌رسد، هر هکتار عملیات آبخیزداری 9 تن فرسایش و  4تن رسوب در هکتار را در سال کنترل می‌کند.

او افزود: همین موارد انگیزه ما را برای اجرای پروژه‌ها افزایش داده است.

  حمیدرضا الفت‌میری معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز گفت: حمایت، توسعه و بهره‌برداری قانونمند از منابع طبیعی در پروژهای آبخیزداری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

او افزود: در ماده یک قانون اساسی پس از قیدحفظ منابع طبیعی احیا، توسعه و بهره‌برداری قید شده است لذا مسئولیت خطیری در حوزه‌های آبخیزداری برعهده این معاونت و به تبع ادارات ستادی گذاشته شده است.

معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: اداره حفاظت وحمایت منابع طبیعی در پروژه‌ها ایجاد کمر بند سبز، کنترل آفات و توانمندسازی جوامع محلی را عهده دار خواهد بود، و اداره جنگل هم با تولید نهال، احداث بانکت و توسعه فضای سبز در عملیات اجرایی طرح مشارکت خواهند داشت.

الفت‌میری ادامه داد: اداره مراتع نیز ضمن قرق مراتع و مرمت چشمه‌سارها اراضی مستعد درحوزه را شناسایی و گونه‌های مستعد مرتعی از جمله آتری پلکس را کشت خواهد نمود، و اداره بهره‌برداری هم ضمن جلب مشارکت مردم فرهنگ کاشت گیاهان دارویی و خوراکی طبیعی را در بین جوامع ساکن در حوزه آبخیز ترویج خواهد نمود.

او در باره مقابله با آفات در حوزه‌های آبخیز  افزود: قبلاً اجماع کارشناسی در مناطق آلوده بر قطع درختان آلوده بود ولی اخیرا سیراب نمودن درخت با ایجاد تشتک دور درخت توصیه شده که این اقدام در حوزه‌های آبخیز داری عملیاتی خواهد شد.

معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: توجه مردم و تشکل‌های زیست محیطی به بلوط در دورانی که می‌توان از آن به عنوان دوران زوال بلوط یاد کرد قابل تقدیر است و از همه کسانی که دوستدار طبیعت هستند خواست هر گونه عملیات احیایی را با کارشناسان منابع طبیعی در میان بگذارند که شاهد تاثیرات منفی آنها در طبیعت نباشیم.

خبرنگار: طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۳۲۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان