//
کدخبر: ۱۱۸۵۲۶ //
معاون وزارت جوانان:

منع بکارگیری بازنشستگان پس از تایید شورای نگهبان اجرا می شود

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی هنوز در شورای نگهبان است که امیدواریم به زودی تایید شود تا با اجرای آن نیروهای جوان و کارآمد بکارگرفته شوند.

منع بکارگیری بازنشستگان پس از تایید شورای نگهبان اجرا می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمد مهدی تندگویان روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته ازدواج (22 تا 28 مرداد) برگزار شد، درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار داشت: پس از تایید این قانون، شورای نگهبان نیز بر روند اجرایی شدن آن در تمام دستگاه ها نظارت می کند و ما نیز پس از تایید این قانون پیگیر اجرای صحیح آن خواهیم بود.

وی با اشاره به برخی اخبار نادرست مبنی بر افزایش ظرفیت استخدامی کشور بعد از اجرایی شدن این قانون گفت: در حال حاضر به میزان مدیران بازنشسته که قرار است از مناصب خود کنار روند، نیروی جوان برای در اختیار گرفتن پست های مدیریتی در دولت مشغول به کار داریم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پس از اجرای این قانون، پیگیرهای بعدی را انجام می دهیم و گزارش حضور مدیران جوان را رسانه ای می کنیم.

تندگویان با اشاره به اساسنامه برگزاری برنامه های هفته ازدواج در سال جاری اظهار داشت: قرار است همایش، کنگره و دیگر برنامه هایی که دستاورد خاصی ندارند، برگزار نشوند.

وی افزود: معاونت جوانان به این منظور ریالی بدون ارزیابی به استان ها پرداخت نکرده است و بیشتر سعی شده دوره های آموزشی و توانمندسازی جوانان برگزار شود.

تندگویان اضافه کرد: یکی از موضوعات مطلوب در سال جاری افزایش وام ازدواج به 15 میلیون بوده است؛ از ابتدای امسال 360 هزار نفر مبلغ پنج هزار میلیارد تومان وام ازدواج دریافت کرده اند که بر این اساس میزان آمار ازدواج نسبت به همین مدت افزایش یافته‌ است.

وی با اعلام این که سه هزار و 953 کارگاه آموزشی و مشاوره برای جوانان برگزار شده است، افزود: 62 درصد مراجعان به مراکز مشاوره را بانوان و بقیه را مردان تشکیل می دهند.

تندگویان گفت: 57 درصد مراجعه کنندگان را افراد مجرد و حدود 43 درصد را متاهلان تشکیل می دهند. همچنین 60 درصد مراجعه کنندگان به دلیل مشکلات خانوادگی به مراکز مشاوره معاونت جوانان مراجعه کرده اند و 12 هزار نفر از استان تهران به مراکز مشاوره مراجعه داشته اند.

وی از ساماندهی خیرین حوزه ازدواج خبر داد و افزود: بخشی از خیران به موضوع کمک جهیزیه و قراردادن ملک در اختیار زوج ها به مدت کوتاه می پردازند ولی با توجه به اینکه 12 استان دارای مجمع خیرین ازدواج هستند، کارهای بیشتری می توان انجام داد.

معاون وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: در هفته ازدواج مراکز مشاوره جوانان به صورت رایگان به ارایه خدمات مشاوره ای می پردازند.

تندگویان گفت: به ازای هر صد ازدواج 29 طلاق در کشور به ثبت رسیده است و نمودار میزان طلاق از سال 75 تاکنون سیر صعودی داشته است و نشان می دهد نتوانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به موضوع فرزندآوری اظهار داشت: حتی پس از پایان طرح کاهش فرزندآوری در سال های گذشته با کاهش وقوع ازدواج مواجه هستیم.

به گفته تندگویان، 10 درصد کاهش وقوع ازدواج در سال گذشته در کشور وجود داشته که به جز موضوعات اقتصادی، باورهای فرهنگی و اجتماعی نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بیکاری در جامعه با افزایش طلاق رابطه مستقیمی دارد، افزود: قانون کشوری برای الزامی شدن مشاوره پیش از ازدواج وجود ندارد، در حالی که برای هر موضوعی مانند رانندگی دوره آموزش الزامی وجود دارد.

تندگویان گفت: قانون فرادستی برای الزامی کردن مشاوره پیش از ازدواج لازم است و ما بر اساس آمار متوجه شدیم در استان هایی که مشاوره اجباری ازدواج وجود دارد، میزان آمار طلاق کاهش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت شناسنامه دار کردن تشکل های مردم نهاد حوزه جوانان به کجا رسیده است، گفت: اخذ شناسه سازمان‌های مردم نهاد فرایند دارد که در حوزه اختیار وزارت ورزش و جوانان نیست. برداشت وزارت ورزش و جوانان این بود که بر اساس تفاهمنامه‌های قبلی (سازمان ملی جوانان) صدور شناسه تشکل‌های مردم نهاد جوانان در وزارت کشور به شکل خودکار انجام می شود.

تندگویان افزود: در این سال‌ها وزارت کشور این کار را انجام نداده است و گفته می‌شود که تفاهمنامه پیشین را قبول ندارند. در حال‌ حاضر نیز اساسنامه انتخابات استانی تشکل های مردم نهاد تدوین شده است.

به گفته وی تاکنون بیش از 20 نامه به آقای رستم وندی (رئیس سازمان امور اجتماعی کشور) در مورد ثبت شناسه‌های مردم نهاد ارسال شده است و همچنین در سطح وزرا نیز نامه‌هایی ارسال شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و با بیان اینکه هفته‌ گذشته دباره این تفاهمنامه با وزارت کشور توافق شده است و بندهای آن را نیز پذیرفته‌ایم، افزود: مسئولان وزارت کشور قول دادند که این تفاهمنامه به امضای وزیر برسد.

وی با اعلام اینکه ظرف یک ماه آینده شرح وظایف معاونت جوانان در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح می شود و به تصویب می رسد، گفت‌: در صورتی که در این شرح وظایف این مورد نیز (ثبت شناسه ذکر شود دیگر نیازی به تایید وزارت کشور نخواهیم داشت و می‌توانیم اعتبارنامه سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان را خودمان صادر کنیم.

تندگویان از برگزاری انتخابات مجمع ملی سازمان های مردم نهاد تا دی ماه سال جاری خبر داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۸۵۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان