//
کدخبر: ۱۷۵۰۴ //

رختشوی‌خانه؛ نگین تاریخی مرکز شهر زنجان + فیلم

در دل بافت تاریخی شهر زنجان اثری ماندگار از جنس آب و پاکی از گذشتگان به یادگار مانده که به‌مانند نگینی در مرکز شهر زنجان می‌درخشد.

مجموعه‌ تاریخی رختشوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان در یک منطقه‌ پرتراکم مسکونی احداث‌شده است که دارای زیبایی‌های بی‌نظیر و بیانگر تاریخ کهن و ارزشمند استان زنجان است.

بنای رختشوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر و در منطقه پرتراکم مسکونی، موسوم به عباسقلی خان و محل معروف به بابا جمال چوقوری (گودال بابا جمال) احداث‌شده است.

این بنا در بافت قدیمی شهر زنجان، حدفاصل خیابان سعدی و داوود قلی، در کوچک فرهنگ واقع‌شده و یکی از بناهای جالب‌توجه و عام‌المنفعه زنجان به شمار می‌آید که در سال ۱۳۴۵ ه. ق توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر (معمار) و مشهدی اسماعیل (بنا) ساخته‌شده است.

این بنا جنبه عام‌المنفعه داشته و بدون دریافت پولی در تمام مدت شب و روز در اختیار شهروندان بوده است (البته مبلغ کمی توسط سرایدار به‌عنوان حق سرایداری گرفته می‌شده است). سرپرست رختشوی‌خانه توسط رئیس بلدیه گمارده می‌شد.

بنای رختشوی‌خانه زنجان شامل قسمت‌های، محل سکونت سرایدار، حیاط، مخزن آب و فضای شستشو هستند. حیاط بنا به ابعاد ۲۳*۱۲ متر درختکاری شده و در جبهه شمالی آن واحد مسکونی کوچکی به مساحت حدود ۶۰ متر، برای اقامت سرایدار ساخته‌شده است.

خانم قنبری از اعضای تیم راهنمایان گردشگری استان زنجان در این فیلم در خصوص این بنا توضیح می‌دهد.

 

حجم ویدیو: 36.23M مدت زمان : ۰۰:۰۵:۱۰ دانلود
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۵۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان