//
کدخبر: ۳۷۲۸۸۲ //

داوران ایرانی دوره های مختلف جام جهانی فوتبال

تاکنون ۷ داور ایرانی در تمام ادوار جام جهانی قضاوت کرده‌اند و محمدرضا ابوالفضلی هشتمین داور ایرانی است که قرار است در جام جهانی حضور داشته باشد.

داوران ایرانی دوره های مختلف جام جهانی فوتبال
به گزارش فرتاک نیوز،

کمتر از یک ماه دیگر تا جام جهانی باقی مانده و قرار است علی‌رضا فغانی، محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی از ایران به عنوان تیم داوری در این مسابقات حضور پیدا کنند و در بزرگترین تورنمنت جهان قضاوت کنند. پیش از این ۷ داور ایرانی سابقه قضاوت در جام جهانی را داشتند و محمدرضا ابوالفضلی هشتمین داور ایرانی خواهد بود که در این مسابقات پرچم خواهد زد.

جعفر نامدار، اسفندیار بهارمست، محمد فنایی، علیرضا فغانی، حسن کامرانی‌فر، محمدرضا منصوری و رضا سخندان ۷ داور ایرانی بودند که پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در سابقه سوت زدن و پرچم زدن را در جام جهانی داشته‌اند.

نامدار؛ نخستین داور ایرانی حاضر در جام جهانی

مرحوم جعفر نامدار نخستین داور ایرانی است که سابقه حضور در جام جهانی را پیدا کرده است. او اولین بار در جام جهانی ۱۹۷۴ سوت زد و قضاوت دیدار استرالیا و پرو بر عهده او بود. مرحوم نامدار در این بازی اشتباه بزرگی داشت و به بازیکن تیم ملی استرالیا ۲ بار کارت زرد داد ولی فراموش کرد که او را اخراج کند تا اینکه کلیو تامسون، داور چهارم این بازی دقایقی بعد به او یادآوری کرد که باید بازیکن استرالیا را اخراج کند.

او همچنین در جام جهانی ۱۹۷۸ دیدار لهستان و مکزیک را که با پیروزی ۳ بر یک لهستان همراه شد، قضاوت کرد و در مجموع دو دیداری که در جام جهانی قضاوت کرد، از سه کارت زرد و یک کارت قرمز استفاده کرد. او همچنین دومین داور آسیایی تاریخ جام‌های جهانی است و ۸ سال پیش در سن ۷۹ سالگی از دنیا رفت.

فنایی؛ تنها داور ایرانی حاضر در فینال جام جهانی

محمد فنایی، نخستین کمک داور ایرانی حاضر در جام جهانی است که موفق شده در تنها حضورش در این مسابقات، در فینال این رقابت‌ها نیز حاضر شود و پرچم بزند. این داور که در سال ۱۹۹۲، در المپیک تابستانی بارسلونا نیز حضور داشت، بهترین کمک داور سال آسیا در سال ۱۹۹۴ شد. او در فینال جام جهانی کمک داور ساندرو پل مشهور بود و در آن فینال تاریخی، برزیل و ایتالیا به تساوی بدون گل رضایت دادند و روبرتو باجو با خراب کردن آن پنالتی معروف، زمینه‌ساز قهرمانی سلسائو در سال ۱۹۹۴ شد.

بهارمست؛ از بزرگان داوری جهان

اسفندیار بهارمست، تنها نماینده داوری ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود و ۲ بازی را در این مسابقات قضاوت کرد. مشهورترین قضاوت او در دیدار نروژ و برزیل در این مسابقات بود که در لحظات پایانی پنالتی را به سود نروژ گرفت که در تصاویر اولیه در شبکه‌های تلوزیونی معتقد بودند که بهارمست اشتباه کرده و پنالتی نبوده است. نروژ توانست با به گل تبدیل کردن آن پنالتی، برزیل را مغلوب کند و چند روز بعد، یک شبکه تلوزیونی سوئدی با نشان دادن صحنه پنالتی از زاویه‌ای دیگر، مشخص شد که مدافع برزیل لباس مهاجم نروژ را گرفته و اعلام پنالتی درست بوده است.

تمام داوران ایرانی ادوار جام جهانی فوتبال

او بعد از جام جهانی به داوری در لیگ حرفه‌ای آمریکا (MLS) مشغول شد و یک سال هم به عنوان بهترین داور این لیگ انتخاب شد. وی همچنین دیدار اسپانیا و نیجریه را در جام جهانی ۱۹۹۸ سوت زد و به عنوان مربی داوری در جام جهانی زیر ۱۷ سال فنلاند، جام جهانی زیر ۲۰ سال هلند و کانادا و همچنین جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان حضور داشت.

کامرانی‌فر؛ زوج ایرانی - عربستانی در قاره سیاه

حسن کامرانی‌فر در سال ۲۰۱۰ تنها نماینده داوری ایران در آفریقای جنوبی بود. او به همراه خلیل الغمدی عربستانی و صالح المرزوقی اماراتی، یکی از نمایندگان داوری آسیا در جام جهانی ۲۰۱۰ بودند. نخستین دیداری که او در آفریقای جنوبی پرچم زد، دیدار حساس فرانسه و مکزیک بود که تصمیم درست او در زمان گل نخست مکزیک سبب تعریف از او در مجالس داوری شد.  

در دیدار بعدی او به همراه داوران عربستانی و اماراتی دیدار شیلی و سوییس را سوت زدند که اخراج اشتباه بازیکن سوییس و گل آفساید شیلی سبب شد این تیم دیگر قضاوتی نداشته باشد که البته بعد از این مسابقات، کامرانی‌فر این موضوع را تکذیب کرد و علت آن را بی‌تجربه بودن داور عربستانی عنوان کرد.

فغانی؛ پرافتخارترین داور ایرانی

علیرضا فغانی را می‌توان پرافتخارترین داور بین‌المللی ایران نامید. او که اکنون در لیگ استرالیا قضاوت می‌کند، سابقه سوت زدن در فینال جام باشگاه‌های آسیا ۲۰۱۴، فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵، فینال المپیک ۲۰۱۶ و رده بندی جام جهانی ۲۰۱۸ را دارد. این داور که در جام جهانی ۲۰۱۴ جزو داوران پشتیبان بود، چهار دیدار را در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سوت زد. دیدارهای آلمان - مکزیک و برزیل - صربستان در مرحله گروهی، دیدار جذاب فرانسه - آرژانتین در یک هشتم نهایی و دیدار رده‌بندی بلژیک - انگلیس، بازی‌هایی بودند که کوبل داوری ایرانی در این مسابقات سوت زد.

او تاکنون ۸۴ قضاوت بین‌المللی داشته و ۳۲۸ کارت زرد و ۶ کارت قرمز داده است. این داور که از سال ۲۰۰۸ در لیست فیفا حضور دارد، در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم حضور خواهد داشت و گفته که آرزویش سوت زدن فینال این مسابقات است.

سخندان و منصوری؛ موفق‌ترین کوبل داوری آسیا

محمدرضا منصوری و رضا سخندان کمک داوران کوبل داوری ایران بودند و فغانی را در مسیر قضاوت‌هایش کمک کردند. جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نخستین باری بود که کوبل کاملا ایرانی قضاوت بازی‌ها را بر عهده داشت و منصوری و سخندان نخستین جام جهانی خود را قضاوت کردند. البته رضا سخندان سال قبل به دلیل یکسری مشکلات از دنیای داوری خداحافظی کرد اما منصوری در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور خواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۸۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان