//
کدخبر: ۷۳۸۵۷ //

کشف تخته سنگی که نشان می‌دهد دایناسورها و پستانداران در تعامل بوده‌اند

ردپاهای یافت شده بر روی صفحات ماسه سنگ در مرکز فضایی گادرد ناسا گویای تعاملات بین دایناسورها و پستانداران است.

کشف تخته سنگی که نشان می‌دهد دایناسورها و پستانداران در تعامل بوده‌اند
به گزارش فرتاک نیوز،

ردپاهای باستانی حک شده روی تخته سنگ‌هایی که چندین سال پیش کشف شد، شواهدی مبنی بر تعاملات بین دایناسورها و پستانداران را بازگو می‌کند.

 

این قطعات سنگی به طور عجیبی در مرکز پروازهای فضایی "گادرد" ناسا در کمربند سبز ایالت مریلند آمریکا یافت شد.

 

مقاله‌ای که در نشریه ساینتیفیک ریپورت منتشر شده حاکی از اینست که این تخته‌های ماسه سنگ توسط ری استنفورد کارشناس ردپای دایناسورها در سال 2012 پیدا شده است.

 

این قطعات سنگی یکی از بزرگترین و متنوع ترین ردپاهایی است که تاکنون گزارش شده است.

 

استنفورد همسرش "شیلا" را به مرکز پرواز فضایی گادرد(جایی که او کار می‌کرد) رساند. سپس، یک تکه سنگ در کوه پشت ساختمان محل کار شیلا، توجه استنفورد را به خود جلب کرد.

 

استنفورد وسیله نقلیه خود را پارک و قطعات سنگی ماسه سنگ را بررسی کرد و بلافاصله  یک ردپا 30 سانتی متری از یک دایناسور را بر روی قطعه سنگ مشاهده کرد .

 

این تخته سنگ حفاری شد و مشخص گردید که به اندازه یک میز ناهار خوری با حدود2 متر طول و حدود یک متر عرض است.

 

بررسی‌های بیشتر نشان داد که سنگ حدود 70 ردپا از هشت گونه مختلف را داراست.

 

"مارتین لاکلی" (Martin Lockley)، دیرینه‌شناس دانشگاه کلرادو، گفت: تراکم ردپای جمیت پستانداران در این منطقه مرتبا بالاتر از هر منطقه دیگری در جهان است.

 

 رد پاهای برجامانده بر روی قطعات ماسه سنگ از انواع دایناسورها مانند "ساروپودهای گردن بلند"، "نودواسورهای زره پوش"، تروپودهای منتسب به "تی رکس" و حتی "پتروسورهای پرنده" بودند.

 

با این حال، جالب‌ترن آنها حضور ردپاهای پستانداران بودند. حداقل 26 ردپای پستانداران بر روی تخته  سنگ مشاهده شده است که نشان می‌دهد که در این منطقه پستانداران بسیاری وجود داشته است.

 

در عین حال، احتمالا دایناسورها پستانداران را شکار میکرده‌اند در حالیکه "پتروسورها"هم پستانداران وهم دایناسورهای کوچک را شکار می‌کردند.

 

طبق گفته "لاکلی"، این منطقه تنها یکی از دو ناحیه شناخته شده در جهان است که کلکسیون قابل توجهی از ردپاهای پستانداران دوران دایناسورها بر روی آنها کشف شده است

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۳۸۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان