//
کدخبر: ۹۲۲۳۴ //

جنجالی ترین سانسورهای اخیر تلویزیون

ماجرای ممیزی اتفاق جدیدی نیست و بدیهی است یک رسانه برای انتشار مطالب خود دارای جهت گیری های فرمی و محتوایی است. اما در دو ماه اخیر، میزان ممیزی ها در رسانه ملی و انتشار تصاویر مربوط به آن در فضای مجازی، هجمه های زیادی علیه تلویزیون ایجاد کرده است.

جنجالی ترین سانسورهای اخیر تلویزیون
به گزارش فرتاک نیوز،

در برنامه «حالا خورشید» رضا رشیدپور قصد داشت ویدئویی از یک دوربین مخفی درباره قیمت دلار در صرافی ها پخش کند که در آنتن زنده، با مخالفت هایی روبرو شد تا جایی که حتی بدون خداخافظی اجرای برنامه را تمام کرد. ماجرای ممیزی اتفاق جدیدی نیست و بدیهی است یک رسانه برای انتشار مطالب خود دارای جهت گیری های فرمی و محتوایی است. اما در دو ماه اخیر، میزان ممیزی ها در رسانه ملی و انتشار تصاویر مربوط به آن در فضای مجازی، هجمه های زیادی علیه تلویزیون ایجاد کرده است.

 

ممیزی چه بود؟

عادل فردوسی پور در بخشی از صحبت هایش با مهران مدیری به بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرد، اما با حذف بخش کوچکی از حرف هایش، این طور به نظر رسید که او کاملا با این مسئله مخالف است. بعد از تقطیع آشکار صحبت‌های فردوسی پور، او گفت: «اینجا خانم‌ها و آقایان کنار هم نشستند، چقدر خوب و صمیمی هستند مثل سینما.» و بعد دوباره مکثی صورت گرفت و بعد گفت: «الان واقعا جو ورزشگاه مناسب نیست. یک چیز‌هایی می‌گویند.»

واکنش ها: وارونه جلوه دادن صحبت‌های فردوسی پور در «دورهمی» مثل بمب صدا کرد. این خبر با تیتر «سانسور عادل در دورهمی»، «عادل و مدیری هم سانسور شدند»، «سانسور و وارونه نمایی صحبت‌های عادل فردوسی پور» و ... در سایت‌های مختلف منتشر شد و همه به نوعی تاکید کردند که منظورشان از ورود به این بحث، دفاع از ورود زنان به ورزشگاه‌ها بوده است. برخی نوشتند که صدا و سیما حتی تحمل پخش پیشنهادات کارکنان خودش را هم ندارد.» یا «دورویی تلویزیون غیرقابل تحمل شده» و ... تنها شانسی که تلویزیون آورد این بود که ویدئوی صحبت‌های اصلی فردوسی پور هنوز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست نشده است.

 

خوب، بد، جلف - سانسور و حذف شخصیت

ممیزی چه بود؟ تا پیش از شروع نوروز هیچ خبری از پخش «خوب، بد، جلف» نبود و اسم این فیلم اصلا در فهرست فیلم‌های سینمایی نوروز قرار نگرفته بود. روز دهم فروردین و همزمان با روز پدر، این فیلم با ۹ دقیقه حذفیات روی آنتن رفت. بخش‌هایی از فیلم که آزاده صمدی در آن حضور داشت، تصویر طوری بزرگ شده بود که در نمای دو نفره، این بازیگر دیده نشود. بخش‌های مربوط به مواد کشیدن کاراکتر امیر مهدی ژوله یا جایی که با موسیقی و رقص همراه است، از داخل فیلم بیرون کشیده شده بود. نکته جالب اینجاست که تلویزیون به طور کلی با پیمان قاسمخانی مشکل دارد، اما برای جذب مخاطب در روز عید تصمیم به پخش این فیلم گرفته بود.

واکنش ها: از آنجایی که درباره پخش فیلم اطلاع رسانی نشده بود، خیلی‌ها نمی‌دانستند که تلویزیون اصلا این فیلم را پخش کرده است. حتی در تماسی که با پیمان قاسمخانی داشتیم متوجه شدیم که او خودش هم درباره پخش فیلمش از تلویزیون اطلاعی نداشته است.

 

ممیزی چه بود؟

همین ابتدا بگوییم که اگر پای سازمان اوج در میان نبود، قطعا میزان سانسور‌های پایتخت خیلی بیشتر از حالا بود. امسال در پایتخت به مواردی برخوردیم که باورمان نمی‌شد تلویزیون دارد آن را پخش می‌کند و هیچ کس هم جلوی آن را نگرفته است. با این حال، اما ممیزی‌های پایتخت بازهم جنجال ساز شد.

حذف رقص ارسطو در مراسم ختنه سوران، اولین مورد ممیزی در پایتخت بود که همان موقع با واکنش‌های زیادی روبرو شد. ممیزی اصلی به ماجرای کابوس هما هنگام غرق شدن بر می‌گشت. او در کابوسش می‌دید که تقی بعد از مرگ او با یک زن ترک ازدواج کرده است و در کشتی تایتانیک، توت فرنگی توی دهانش می‌گذارد و برایش سیگار روشن می‌کند. هر کسی در ایران زندگی می‌کند و یک ذره هم تلویزیون دیده باشد، می‌فهمد پخش چنین سکانسی از رسانه ملی به هیچ عنوان امکان ندارد، با این حال سیروس مقدم تا روز آخر منتظر بود تلویزیون با پخش آن کنار بیاید، اما خب نیامد.

واکنش ها: بلافاصله بعد از پایان پخش این قسمت، محسن تنابنده و احمد مهرانفر با انتشار تصاویری از این سکانس در صفحه اینستاگرام شان نسبت به آن واکنش نشان دادند. چند روز بعد ویدئوی سکانس حذف شده دست به دست چرخید و واکنش‌ها چند برابر شد.

 

گزارش ورزشی - سانسور لوگوی باشگاه ورزشی آ. اس. رم

ماجرای ممیزی:

روز ۱۵ فروردین پیش از شروع بازی دو تیم بارسلونا و آ. اس. رم، زمانی که رضا جاودانی مجری این برنامه داشت از سوابق دو تیم حرف می‌زد، لحظاتی کوتاه لوگوی باشگاه فوتبال آ. اس. رم ایتالیا روی صفحه نمایان شد و سانسور آن از نگاه‌ها دور نماند. لوگوی باشگاه تصویر گرگی را نشان می‌دهد که دارد به دو بچه شیر می‌دهد و اشاره به افسانه دو برادر دوقلوی بنیانگذار امپراتوری روم باستان دارد که گفته می‌شود با خوردن شیر گرگ بزرگ شده اند. تلویزیون با حذف سینه‌های این گرگ، چالش جدیدی را رقم زد.

واکنش ها: خبر سانسور لوگوی باشگاه آ. اس. رم از همان شب اول شبکه‌های اجتماعی را منفجر کرد. بلافاصله تصویر اصلی این لوگو کنار تصویر سانسوری قرار گرفت و هشتگ ساز‌ها را وادار به فعالیت کرد. رسانه‌های داخلی از عنوان «آبروریزی» برای این اقدام استفاده کردند و خواستار برخورد جدی با مسئول صادر کننده این دستور شدند.

جوک‌های مختلفی درباره این سانسور‌ها ساخته شد و طنزپردازان به انحای مختلف با این لوگو شوخی کردند. نهایتا خود باشگاه آ. اس. رم هم به آن واکنش نشان داد. ادمین این باشگاه لوگوی سانسور شده را کنار لوگوی اصلی قرار داد و نوشت: «فکر نمی‌کرده اند تا این حد در ایران طرفدار داشته باشند.»

 

برادرم خسرو - حذف گیتار زنی

ماجرای ممیزی: فیلم «برادرم خسرو» مشکل خاصی برای پخش از تلویزیون نداشت و تقریبا به صورت کامل پخش شد. فقط دو بخش کوتاه از فیلم به خاطر تصویر گیتار سانسور شده بود. یکی جایی که کاراکتر خسرو کنار خیابان گیتار می‌زند و دومی زمانی که بسیار درمانده و مریض روی تختش گیتار به دست گرفته و دارد به پسر برادرش نواختن آن را آموزش می‌دهد. نکته جالب اینجاست که در همین فیلم، جایی که پسر در حال نواختن پیانوست به طور کامل نشان داده شده و حتی مخاطبان تصویر پیانو را هم می‌بینند.

واکنش ها: از آنجایی که این سانسور به دنبال سانسور در فیلم «ویلایی ها» و «سارا و آیدا» اتفاق افتاد، با تیر ادامه سانسور فیلم‌های سینمایی در تلویزیون، با واکنش‌هایی روبرو شد.

 

سارا و آیدا - سانسور دابسمش

ممیزی چه بود: در فیلم «سارا و آیدا» در دو بخش سانسور وجود داشت. در ابتدای فیلم زمانی را که سارا و آیدا داخل ماشین نشسته اند و با آهنگ حامد همایون دابسمش اجرا می‌کنند، به طور کامل حذف کردند. بخش دوم جایی بود که آیدا به خانه نامزدش سعید می‌رود و با او زد و خورد می‌کند. این یکی جزء اتفاق‌های مهم فیلم بود که تلویزیون تصمیم گرفت مخاطبانش آن را تماشا نکنند.

واکنش ها: مازیار میری واکنش خاصی نسبت به سانسور فیلمش در تلویزیون نشان نداد، اما بلافاصله بعد از پایان فیلم، برخی سایت‌ها این خبر را با تیتر «فیلم سینمایی «سارا و آیدا» در پخش تلویزیونی با حذفیات گسترده روبرو شد» انتشار دادند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۲۲۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان