//
کدخبر: ۴۱۰۶ //

تاکید بر خلق المان قهرمانان پلاسکو در جشنواره تجسمی فجر

نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تاکید مسؤول کمیته هنر کمیسیون فرهنگی مجلس بر خلق یادمان و المان آتش‌نشانان حادثه پلاسکو آغاز به کار کرد.

تاکید بر خلق المان قهرمانان پلاسکو در جشنواره تجسمی فجر

به گزارش فرتاک نیوز، مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر شامگاه یکشنبه، سوم بهمن ماه، با حضور علاقه‌مندان به هنر و چهره‌هایی چون علی مرادخانی، مجید ملانوروزی، حجت‌الاسلام مازنی، محمدباقر آقامیری، علی شیرازی، علی‌اکبر صادقی، علی قلم‌سیاه، رضا نامی، کامبیز درمبخش، نصرالله افجه‌ای، محمد فرنود، مسعود شجاعی طباطبایی، اصغر کفشچیان مقدم و... در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

امیر راد - مسوول کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر - که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، با لباس‌های آتش‌نشانی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو گفت: در چند روز گذشته جامعه ما حادثه دلخراشی را تجربه کرد. من از همه حاضران می‌خواهم به احترام آتش‌نشانان فداکاری که از میان ما رفتند یک دقیقه بایستند و سکوت کنند و برایشان فاتحه‌ای بخوانند.

سپس فیلم کوتاهی از روند برگزاری هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که سال گذشته برگزار شد برای حاضران به نمایش درآمد.

در بخش بعدی مراسم، مجتبی آقایی - دبیر نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر - اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های قبل وجود دارد. امسال موزه هنرهای معاصر به عنوان یکی از مراکز معتبر هنرهای تجسمی جهان میزبان جشنواره است. این جشنواره از دوره هشتم سیر تکاملی به خود گرفت و از همنشینی رشته‌های مختلف تجسمی به سمت هم‌افزایی آن پیش رفت. فضای تعاملی و بین رشته‌ای افزایش پیدا کرد و به نوآوری‌هایی که پیش از این در قالب رشته‌های تجسمی تعریف می‌شدند و کمتر مجال عرضه و نمایش داشتند بیشتر توجه شد.

او افزود: در دوره نهم ۱۴ هزار اثر متقاضی شرکت در جشنواره بود که از میان آن‌ها ۶۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. شورای هنری متشکل از ۹ هنرمند شناخته شده کار داوری آثار را بر عهده داشتند و با شیوه‌ای نو این کار را پیش بردند. این شیوه سال‌هاست در دنیا تجربه می‌شود، اما در ایران اندکی دیر آغاز شده است.

آقایی همچنین بیان کرد: یک هنرمند تجسمی به تنهایی نمی‌تواند حوزه نفوذ اثرگذاری داشته باشد. رسانه‌ها، نگارخانه‌داران، ناشران و... باید به عنوان حامی در کنار هنرمند باشند. هنر تجسمی یک کار گروهی است. هنرمند اثر تولید می‌کند ولی در چرخه اثرگذاری به حامی نیاز دارد. به همین دلیل ما در جشنواره به نمایندگی از جامعه تجسمی کشور از حامیان این عرصه تقدیر می‌کنیم.

دبیر جشنواره تجسمی فجر به تشریح دیگر برنامه‌های این رویداد پرداخت و اظهار کرد: در طول جشنواره همایشی خواهیم داشت. فرهنگسرای نیاوران دومین میزبان ماست که نمایشگاه آثار مفاخر که امسال هم به رسم و سنت دوره‌های گذشته نشان عالی تجسمی دریافت می‌کنند، در آنجا برپا می‌شود.

آقایی ادامه داد: جشنواره امسال میزبان دو کشور اسپانیا و مکزیک است. ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان در این‌ دوره اولین بار است که در این رویداد شرکت می‌کنند و ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان هم خانم هستند. امیدوارم در دوره‌های آینده بین‌المللی بودن جشنواره بهتر محقق شود.

در بخش دیگری از این مراسم، مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره - با بیان اینکه بیش از ۲۰ جشنواره تجسمی در کشور توسط نهادهای دولتی و خصوصی برگزار می‌شود، گفت: ما نمی‌خواستیم که جشنواره تجسمی فجر با این رویدادها همسو باشد، چون موازی بودن صدمه می‌زند. ما سعی کردیم جشنواره از لحاظ فرم و محتوا نگاه دیگری را دنبال کند.

او افزود: به دلیل نگاه جشنواره به هنرهای جدید جوانان رویکرد خوبی در جشنواره داشتند. یکی از مشکلات ما، فضا برای ارائه نمایشگاه بود که مجبور شدیم موزه را در اختیار بگیریم. امیدوارم برای سال آینده فضای بزرگتری داشته باشیم تا شورای داوری هم مجبور نشود آثار را کنار بگذارد.

او افزود: ما هنوز یک گالری ملی برای این جشنواره نداریم و تامین آن بر عهده ارشاد و شهرداری و نهادهای دولتی است که امیدوارم حضور هنرمندان عزم مسوولان را برای کم کردن این خلاءها جزم کند و برای این کمبودها چاره‌ای بیندیشند.

سپس علی مرادخانی - معاون امور هنری وزیر ارشاد - با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه تجسمی افتاده است، اظهار کرد: این اتفاقات نشان می‌دهد که امکان خوب نهفته‌ای در این عرصه داریم که بعضا دیده شده و بعضا باید روی آن کار شود. این هدف با سازماندهی بهتر کار از طریق امکانات محقق می‌شود.

او افزود: روزی که من وارد معاونت هنری ارشاد شدم  بودجه معاونت ۱۴ میلیارد تومان بود. سال بعدش به ۲۴ میلیارد و سپس ۳۲ میلیارد رسید. امسال حدود ۲۶ میلیارد اضافه شده که البته این امکانات در حوزه‌های دیگر هم هزینه می‌شود. اگر به بودجه اسمی نزدیک شویم باید ۱۱۰ میلیارد در نظر بگیریم که به دلیل مشکلات برنامه‌ریزی کشور، نصف بودجه هزینه کارهای پشتیبانی می‌شود.

مرادخانی ادامه داد: البته در این مورد اشکالی به وزارتخانه وارد نیست، بلکه بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی اشکال دارد. من از آقای مازنی که مسوول کمیته هنر در کمیسیون فرهنگی مجلس هستید خواهش می‌کنم عنایت بیشتری به این موضوع داشته باشید.

معاون هنری وزارت ارشاد همچنین گفت: ما قصد داشتیم کار گالری ملی را در کنار موزه شروع کنیم، چون 7000 متر زمین داریم و امیدوارم مشکلات این کار حل و فصل شود. ما برای اتفاقاتی نظیر جشنواره فجر مکانی برای عرضه نداریم. موضوع اقتصاد هنر هم باید مورد توجه قرار بگیرد. از آقای مازنی که در اینجا حضور دارند خواهش می‌کنم زمینه قانونمندی این فعالیت‌ها در مجلس فراهم شود.

سپس حجت‌الاسلام مازنی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در کمیته فرهنگ و هنر رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس اولویت ما تقویت زیرساخت‌ها و پر کردن خلاءهای قانونی است‌. وظیفه دیگر ما پشتیبانی است. در برنامه ششم خیلی تلاش کردیم اعتبارات و برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شود که البته قانع‌کننده نبود. در بودجه سال ۹۶ از وزارت ارشاد و معاوند جدید امور مجلس می.خواهم به کمک سایر معاونت‌ها بیایند و رایزنی انجام شود.

او همچنین به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: هنرمندان می‌توانند با خلق اثر نام و یاد او را حفظ و با زبان هنر، آن را به نسل آینده منتقل کنند.

مازنی همچنین به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: بر اساس فرمایش رهبری، اولویت اول در این اتفاق تعیین تکلیف آن‌هایی است که زیر آوار مانده‌اند یا مفقودالاثر هستند. امروز دو نامه به وزیر تعاون و اقتصاد نوشته شد که درباره وضعیت بیمه و کار صنف‌هایی که مشغول به کار بودند گزارش بدهند. همچنین جلسه‌ای به ریاست آقای عارف برگزار شد.

او افزود: در برنامه‌ای که برای بعد از آواربرداری در آن منطقه وجود دارد باید دو نکته مورد توجه قرار بگیرد. یکی اینکه المان یا اثر یابودی از ایثار آتش‌نشانان خلق شود و دیگر اینکه مجموعه‌ای از مدیریت شهری در این مدت مستندسازی شود و به دور از هر نگاه سیاسی پیش روی جامعه قرار بگیرد.

مازنی ادامه داد: همان‌طور که در جامعه بین‌الملل تروریسم خوب و بد داریم. در داخل کشور هم سوءمدیریت خوب و بد داریم. برخی حوزه‌ها کار بد خود را بزک می‌کنند و انتقادها را هم برنمی‌تابند. باید همه چیز چه خدمت و چه سوءمدیریت و سوءتدبیر منصفانه ثبت شوند و همه نسبت به این اتفاق پاسخگو باشند تا به صورت یک موزه عبرت در یاد بماند.

در بخش دیگر مراسم از حامیان هنرهای تجسمی به شرح زیر تقدیر شد:

اداره کل منتخب: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان که حجت‌الاسلام رحیم جعفری به نمایندگی لوح تقدیر و تندیس را دریافت کرد.

انتشارت منتخب: نشر خانه فرهنگ و هنر گویا که جایزه به ناصر میرباقری مدیر انتشارت اهداء شد.

انجمن صنفی منتخب: انجمن نگارگری، تقدیر از محمدباقر آقامیری رییس انجمن

برنامه تلویزیونی منتخب: هنرنامه شبکه چهار، تقدیر از حبیب ابراهیمی مدیرگروه ادب و هنر شبکه چهار

رسانه منتخب: خبرگزاری مهر، تقدیر از اآزاده سهرابی خبرنگار تجسمی

رایزنی فرهنگی منتخب:

رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان که آقای آگاهی به نمایندگی جایزه را دریافت کرد.

رویداد هنری منتخب: جشنواره هنر مقاونت که از محمد حبیبی رییس انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس تقدیر شد.

سازمان منتخب: منطقه آزاد اروند که جایزه به آقای نعمت‌زاده معاون فرهنگی اهداء شد.

نگارخانه منتخب: گالری اثر که از امید تهرانی مقدم مدیر گالری تقدیر  شد.

در پایان کیک افتتاح نمایشگاه نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بریده و نمایشگاه رسما افتتاح شد.

 

منبع: فردا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان