//
کدخبر: ۳۲۵۰۱۹ //
سحر پکوک در گفت وگو با فرتاک نیوز:

نحوه اشتباه تدریس در آموزش و پرورش، در آینده به بحران تبدیل می‌شود

سحر پکوک یکی از فرهنگیان و دغدغه مندان حوزه آموزش و پرورش است که اعتقاد دارد تدریس در آموزش و پرورش مسیر درستی را طی نمیکند.

نحوه اشتباه تدریس در آموزش و پرورش، در آینده به بحران تبدیل می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

آموزش و پرورش و شیوه تدریس دانش‌آموزان در طی دوران تحصیل همواره یکی از دغدغه‌های فعالان این عرصه بوده که پیرامون آن اختلاف نظرهای فراوانی وجود داشته است. این اختلاف نظرها تا جایی پیش رفته که چالش‌های جدی را رقم زده و با توجه به حضور نیروهای توانمند در عرصه آموزش و پرورش، گاه و بی‌گاه شاهد پیشنهادات و انتقاداتی نسبت به نحوه آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی هستیم.

در این خصوص با یکی از فرهنگیان و دغدغه‌مندان حوزه آموزش و پرورش که اعتقاد دارد نحوه تدریس و نوع نگاه به دوران تحصیلی در آموزش و پرورش مسیر درستی را طی نمیکند به گفت وگو نشسته‌ایم. مصاحبه اختصاصی فرتاک نیوز با خانم سحر پکوک شاید بتواند بخشی از این دغدغه‌ها را نشان دهد که با هم آن را مطالعه و قضاوت را به اهالی فن می‌سپاریم.

 

خانم پکوک لطفا برای آشنایی بیشتر مخاطبان فرتاک‌نیوز  بیوگرافی کوتاهی از خود بفرمایید.

 سحر پکوک هستم کارشناس ارشد ارتباط تصویری و فارغ التحصیل از دانشگاه تهران و دارای 12 سال سابقه تدریس در دانشگاه و 5 سال مدیر هنرستان و هم چنین مدرس بین‌المللی و تایید شده از سوی یونسکو می‌باشم.

 

شما یکی از افراد دغدغه‌مند و منتقد نسبت به شیوه تدریس در آموزش و پرورش می‌باشد و از آن جایی که سالها به امر تدریس مشغول هستید، اگر بخواهید مهم‌ترین ضعف در حوزه آموزش و نوع ارائه آن را نام ببرید چه می‌باشد و دلیل آن چیست؟

اگر بخواهیم تقسیم بندی مقاطع تحصیلی را داشته باشیم، مهم‌ترین ضعف در حوزه دبیرستان و هنرستان که در دوره‌ی بلوغ هستند خود را نشان میدهد که در این سن بچه‌ها به درستی درک نمی‌شوند چرا که بحران بلوغ براشون حل نشده و متاسفانه ما هیچ روانشناسی به اون شکلی که باید بچه‌ها از طرف مدرسه تامین نیازهای روحیشون بشود را نداریم و دانش آموزان ترس دارند از اینکه با مشاوره مدرسه صحبت کنند و بیشتر مشکلات خانوادههای خود را بیان میکنند و فرصتی برای شناخت خودشون، شناخت روح شون ندارند و در این شرایط روحی ما ازشون میخواهیم که درس بخونند و نمرات الف بیاورند.

سحر پکوک


پس با این شرایط شما اعتقاد دارید که تدریس در دوره دبیرستان و نوع رفتار با دانش آموزان و مهم‌تر از همه آنها از نظر روحی و روانی با مشکل مواجه است؟

مشکل که چه عرض کنم، یک بحران است برای آینده فرزندانمان که نمی‌دانیم چگونه آنها را باید برای ورود به جامعه آماده کنیم. ما در کلاس نهم هیچ آگاهی به دانش آموزان و خانواده‌هاشون ندادیم که چه رشته‌ایی رو انتخاب کنند.

دانش‌آموزان را برای آینده آماده نمی‌کنیم و فقط توی «توهم» و کتاب هاشون هستند و اگر هنرستان نروند هیچ تخصصی رو یاد نمی‌گیرند و برای ورود به زندگی زناشویی و مادر شدن یا پدر شدن آموزشی داده نمی‌شود. واقعا معضل خیلی زیاده ولی اینها جز مهمترین‌ها است.

 

راهکار شما برای رفع این معضل آموزشی که بیشتر جنبه روانشناختی برای دانش آموزان دارد چه می باشد؟

در این برنامه بیشتر به روح و روان دانش آموزان کار داریم تا جایی که آنها احساس آرامش بیشتری داشته باشند تا بر اساس همین حالت بتوانند درس را بهتر بخوانند و حالت روحی و روانی آتها هم بهتر شود. ولی اگر قرار بر این باشد که تنها به فکر درس خواندن آنها و آن هم نمره بالا باشیم ممکن است آسیب‌های بسیار جدی‌تر ببینند و نتوانند در آینده آن افراد مفیدی باشند که اداره کشور به آنها سپرده می‌شود و  متاسفانه به اشخاصی تبدیل می‌شوند که توان اداره جامعه برای آنها سخت است و بر همین اساس باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا از این بحران که هر سال رو به افزایش می‌باشد خارج شویم  چرا که ادامه روند کنونی  و نوع آموزشی که داریم تدریس میکنیم دور باطلی خواهد بود که هیچ ثمره‌ای برای دانش آموزان نداشته و حتی می‌تواند مضر باشد.

 

با توجه به این موارد، شما فکر می‌کنید دانش‌آموزان از چه مقطعی باید آموزش‌های لازم را ببینند و نحوه آموزش بایستی چگونه باشد؟

بایستی از کلاس هفتم  شروع بشود چرا که همان طور که گفتم مشکلات روحی و بلوغی و ارتباطی با والدین و مدرسه و افت تحصیلی شروع می‌شود و باید در این مقطع تحصیلی روش‌های بهتر زیستن آموزش داده بشود که بتوانند گلیم خودشون رو از آب بکشند.

 

در هفته چند ساعت نیاز است؟

در هفته اگه دو زنگ باشه خوبه، یعنی سه ساعت به این امر اختصاص پیدا کند.

سحر پکوک

اجرای این طرح چه هزینه‌ای را به خانواده‌ها و یا وزارت آموزش و پرورش تحمیل میکند؟

 قطعا مشاوره هزینه زیادی دارد ولی اگر آموزش و پرورش در درس‌هاشون این موضوع را به طور تخصصی بگذارند ، خیلی خوب می‌شود و می تواند نتایج بسیار مناسبی را به دنبال داشته باشد و باید بدانیم این هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است.

 

یعنی الان درسی در این زمینه وجود ندارد که دانش آموزان از آن بهره ببرند؟
 در دوره متوسطه‌ی دوم درسی هست به اسم سلامت و بهداشت فقط یک زنگ که زیاد نتیجه و فایده‌ایی ندارد.

 

 اگر در پایان حرف خاصی باقی مانده است بفرمایید.

ممنون از این که به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آموزش در دوران راهنمایی و دبیرستان که در سرنوشت آینده کشور و پرورش نیروهای کارآمد بسیار می‌تواند موثر باشد، را مورد توجه قرار داده‌اید و امیدوارم این موضوع مورد توجه وزارت آموزش و پرورش نبز قرار بگیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۵۰۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان