//
کدخبر: ۲۸۹۲۰۴ //

آرزوی جمشید مشایخی چه بود؟

جمشید مشایخی در جشن تولد 80 سالگی اش آرزو کرده بود که در هیچ جای دنیا جنگ نباشد.

آرزوی جمشید مشایخی چه بود؟

جمشید مشایخی بازیگر سرشناس سینمای ایران اگر می‌بود امروز ۶ آذر ماه ، خانواده و علاقه‌مندانش جشن ۸۵ سالگی‌اش را می‌گرفتند.

سال ۹۳ بود که ایسنا برای مشایخی پدر و پسر جشن تولدی برپا کرد که به روال مرام کمال الملک سینمای ایران؛ با روی خوش پذیرفت و به این خبرگزاری آمد.

 در این حضور نادر مشایخی پسرش (هنرمند سرشناس عرصه موسیقی) نیز او را همراهی می کرد.

حکایت عجیبی است، پدر و پسر در فاصله یک روز سالروز تولدشان است اما با چندین سال اختلاف.

جمشید مشایخی  ۶ آذرماه، متولد شده و نادر مشایخی نیز  پنجم آذرماه ۵۶ متولد شده است.

به گزارش فرتاک نیوز؛جمشید مشایخی قبل از خاموش کردن شمع تولدش آرزو کرد که در هیچ جای دنیا جنگ نباشد؛ غافل از اینکه شش سال بعد، دنیا درگیر ویروس کرونا شده است و به نوعی جنگی متفاوت به راه افتاده است.

نادر مشایخی نیز آرزو کرده بود که هیچ وقت همدیگر را قضاوت نکنیم و تا می‌توانیم به هم کمک کنیم.

جمشید مشایخی در آن جشن تولد از دختران خبرنگار حاضر خواست شمع تولدش را خاموش کنند و اظهار امیدواری کرد که همه به‌خوبی زندگی کنند.

در متن لوح‌ تقدیر خطاب به جمشید مشایخی آمده بود:

"هنرمند ارجمند، پیشکسوت گرامی

جناب آقای جمشید مشایخی، فخر هنر هفتم ایران زمین؛

بسیار مایه سعادت و افتخار ماست، عرض شاد باش سالروز هشت دهه حیات پربار و پر برکت حضرتعالی، در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا).

بی‌شک، ستاره نام شما بر تارک آسمان هنر ماندگار این مرز و بوم خواهد درخشید.

همیشه پایدار باشید.سپیدمویی که زندگی را به راستی صحنه یکتای هنرمندی دانست."

جمشید مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و ۱۳ فروردین ماه سال ۹۸  از دنیا رفت.

او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک»  آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

این بازیگر پیشکسوت تاکنون در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرده که با نگاهی به تمام این فیلم‌ها آثاری دیده می‌شود که سازنده‌ آنها یا از کارگردان اولی‌ها بوده‌اند یا در زمانی که مشایخی در آثارشان بازی کرده از افراد شناخته شده‌ای در سینما نبوده‌اند. او در همین مورد، علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها را کمک به کارگردان‌ آن فیلم دانسته است، حتی اگر به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

مشایخی در دوران فعالیت هنری‌اش دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال الملک» و «گل‌های داوودی» دریافت کرده است.

 همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفته و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورده است.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های متفاوت و ماندگاری در ژانرهای و سبک‌های مختلفی در سینما و تلویزیون بوده و با کارگردانان برجسته‌ای در طول تاریخ سینما همکاری کرده بود. از جمله آثاری که او در آنها ایفای نقش کرده است، می‌توان به بازی در فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

 مشایخی در حوزه تئاتر هم فعالیت‌های موثری داشته و برای اولین بار در سال ۱۳۳۹ در تله تئاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان بازی کرد و در فاصله این سالها تا ۱۳۵۲ در حدود ۱۰ تله تئاتر حضور داشت و با هنرمندانی چون علی نصیریان، عباس جوانمرد و رکن الدین خسروی همکاری کرد.

یادش گرامی باد

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۹۲۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان