//
کدخبر: ۲۸۲۷۱۸ //
سرپرست صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

هنرهای سنتی در رشد اقتصادی و گردش مالی تأثیر گذارند

حسین ویسی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی علاوه بر کمک به کاهش بیکاری، در معرفی آداب و فرهنگ بومی و رشد اقتصادی و گردش مالی نیز تأثیر فراوانی دارند و هرچند که هنرمندان صنایع‌دستی و صنعتکاران سنتی کرمانشاه چشم‌انتظار افتتاح 3 پروژه‌اند.

 هنرهای سنتی در  رشد اقتصادی و گردش مالی  تأثیر گذارند
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین ویسی در طول مدتی که به عنوان سرپرست صنایع‌دستی سکاندار این معاونت بوده است انصافاً شبانه‌روز پیگیر مشکلات صنعت‌گران سنتی و هنرمندان صنایع‌دستی می‌باشد و در این مدت کوتاه توانسته کارنامه موفقی از خودش ارایه دهد و این صنعت را در کرمانشاه پویا نماید و انگیزه هنرمندان صنایع‌دستی را دوچندان نماید. 

دکتر قادری رئیس میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، ویسی سرپرست صنایع‌دستی استان کرمانشاه در راستای شفاف‌سازی کارنامه موفقی ارایه دادند و همیشه انصافاً این  مدیرکل و سرپرست صنایع دستی پاسخگو خبرنگاران بوده‌اند.

OQZv4rc-0

هرچند تابستان پارسال بود که کلنگ احداث سه بازارچه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، روانسر و صحنه با اعتبار نزدیک به دو میلیارد تومان به زمین زده شد.

قرار بود روبان افتتاح این سه بازارچه دائمی صنایع‌دستی دهه فجر 1398 قیچی شود تا با راه‌اندازی آنها بخشی از مشکلات عرضه و فروش تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان‌ها مرتفع شود و از سوی دیگر علمیات اجرایی احداث چهار بازارچه دیگر در کرمانشاه، ماهیدشت، قصرشیرین و هرسین نیز همزمان شروع شود، اما دهه فجر گذشت و هیچکدام از این وعده‌ها عملیاتی نشد.

چند ماهی که سپری شد، مسئولین ادراه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه این‌بار نیز گفتند که این سه پروژه را در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، اما اینطور نشد و بازهم هفته دولت هم رفت و  تاکنون خبری از افتتاح این پروژه‌ها نشده است.

حالا بیش از یکسال از کلنگ‌زنی این پروژه‌ها می‌گذرد و هنرمندان صنعتگر سه شهرستان استان کرمانشاه کماکان چشم انتظار روزی هستند که قطار وعده‌ها به ایستگاه پایانی برسد و شاهد افتتاح بازارچه‌ای برای عرضه و فروش محصولات‌شان باشند.

حسین ویسی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پاسخ به چرایی تأخیر در افتتاح این پروژه‌ها گفت: در راستای حمایت از هنرمندان  و صنعتگران صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار، این اداره کل طرح احداث سه بازارچه صنایع‌دستی را در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، صحنه و روانسر در دستور کار قرارداد که پس از تأمین اعتبار و تصویب محل اجرای آن توسط شهرداری‌های این شهرها و انتخاب پیمانکار وارد فاز اجرایی شد.

وی  افزود: با وجود تأمین اعتبار انجام شده، سازمان همیاری شهرداری‌های استان کرمانشاه به عنوان پیمانکار تاکنون موفق به تحویل این پروژه‌ها نشده است، البته تغییرات ایجاد شده در قیمت مصالح ساختمانی هم در روند کُند پیشرفت فیزیکی آن مؤثر بوده است.

 سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: اکنون پیشرفت فیزیکی این سه پروژه بطور متوسط حدود 80 درصد است، اما عمده‌ترین مشکلی که باعث شده تاکنون نتوانیم آنها را به بهره‌برداری برسانیم، عدم تأمین و اجرای برخی زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز همچون آب، برق و گاز است.

ویسی ادامه داد: همچنین غیر از پروژه روانسر، موقعیت پروژه‌های صحنه و اسلام‌آبادغرب به‌گونه‌ای است که  دسترسی آسان گردشگران و مردم به آن نیازمند بازنگری، اصلاح و ایجاد مسیر مناسب است و تا زمانی که زیرساخت‌های لازم و امکانات مورد نیاز تأمین نشود صنعتگران نیز رغبت و انگیزه لازم جهت استقرار و شروع فعالیت را ندارند.

وی افزود: تا زمانی که پیمانکار کاملا به تعهدات خود عمل نکند، پروژه‌ها را تحویل نمی‌گیریم و موضوع را از طریق شهرداری و فرمانداری‌ها پیگیر خواهیم بود.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی علاوه بر کمک به کاهش بیکاری، در معرفی  آداب و فرهنگ بومی و رشد اقتصادی و گردش مالی نیز تأثیر فراوانی دارد.

ویسی ادامه داد: طراحی، جانمایی، امکانات رفاهی و خدماتی و زیرساخت‌های مورد نیاز مواردی هستند که می‌بایست قبل از اجرای طرح مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: فعالیت‌های صنایع‌دستی به‌واسطه اهمیت ونقش آن در درآمدزایی، ایجاد اشتغال، معرفی داشته‌های فرهنگی و آداب و رسوم باید مورد توجه و حمایت مردم و مسئولین قرار گیرد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه  در خصوص سرنوشت چهار پروژه دیگر بازارچه‌های صنایع‌دستی در شهرهای کرمانشاه، ماهیدشت، هرسین و قصرشیرین نیز گفت: از بین این پروژه‌ها، بازارچه صنایع ‌دستی قصرشیرین درحال ساخت است و برای سایر پروژه‌ها با جانمایی مناسب و تأمین اعتبار از سوی فرمانداری‌ها برای احداث آنها ورود می‌کنیم.

ویسی گفت: تلاش می کنیم صنایع‌دستی استان کرمانشاه را از طریق ایجاد بازارچه، فروشگاه و نمایشگاه در معرض دید همگان دهیم و از سوی دیگر جای خود را در بازار داخلی و خارجی باز کنیم.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۷۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان