//
کدخبر: ۲۸۲۴۸۰ //
حاج عباس عربی پرچمدار صلح و سازش در ایران:

اصلاح و سازش وظیفه همگانی است

نشست صلح و سازش خانواده‌های محمدی و.... با حضور جمعی از خیرین و مصلحین شهرستان کرمانشاه حاج عباس عربی و سرهنگ کرم‌رضا کلانتری شورای حل‌اختلاف و آقایان حمیدرضا و نصرالله کلوچه، کرم ستاتوند، نعمت، برادران محمدرضا و مظفر محمدی، خاص‌علی رضایی، تورج تاج‌گردون، برادران سجاد و بهزادعربی، بیژن فرهادی و مهندس بهادر کرمی در مسجد چهارمین شهید محراب شهرک الهیه تشکیل شد و در پاین نیز با گذشت خانواده‌های محمدی از قصاص قاتل ختم به خیر شد.

اصلاح و سازش وظیفه همگانی است
به گزارش فرتاک نیوز،

حاج عباس عربی پرچمدار صلح و ساز در ایران در حاشیه این نشست به خبرنگار ما گفت: خداوند؛ اولین مجری صلح و سازش است و بایستی فرهنگ صلح و سازش در بین مردم نهادینه شود و صلح موضوعی کاملاً مستدل براساس آیات و روایات و سیره ائمه معصوم(ع) است. اسلام دینی مبتنی بر صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها با یکدیگر است و لذا می‌طلبد در راستای نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در جامعه تلاش کرد و امروز خانواده‌ها محمدی با گذشت از قصاص قاتل به این اصل عمل کردند.

وی افزود: هرچند درباره  مسئله صلح و سازش در دین مقدس اسلام تأکیدات فراوانی شده و از واژه اصلاح نیز مقابل افساد استفاده شده است، اما تدبر در آیات قرآن و عمل به دستورات این کتاب آسمانی تنها راه رسیدن انسان به سعادت، کامیابی و نجات از گمراهی بوده که در آیه‌های قرآنی نیز خداوند متعال ۸۰ بار درباره آشتی صحبت کرده و واژه صلح و مشتقاتش ذکر شده است.

پرچمدار صلح و ساز ایران در ادامه گفت: در قرآن کریم صلح و سازش به‌عنوان یکی از نعمت‌های بزرگ پروردگارهستی شمرده شده است چنان‌که در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه بقره در این رابطه آمده است. «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» .در این آیه مبارکه خداوند متعال فرموده است: «و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت ‌خدا را بر خود یاد کنید آن‌گاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این‌گونه خداوند نشانه‌‌هاى خود را براى شما روشن مى‌‌کند باشد که شما راه یابید».

عربی ادامه داد: مفسران‌شأن نزول این آیه را درمورد اختلاف بین قبیله‌های اوس وخزرج ذکر کرده‌اند که حدود ۱۲۰ سال با هم در نزاع بودند و شدت خصومت و درگیری بین آنان به‌حدی رسیده بود که پروردگارمتعال در آیه ۶۳ انفال به پیامبرش می‌فرماید: اگر تمام دارائی‌های روی زمین راهزینه می‌نمودی این امکان را پیدا نمی‌کردی که بین دل‌های این دو طایفه دوستی برقرارکنی و این خداوند بود که میان این دو طایفه دوستی را ایجاد کرد.

وی افزود: در آیه یک سوره انفال در رابطه با صلح و سازش آمده است: «یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأَنفَالِ قُلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِیْنِکُمْ وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ؛ [اى پیامبر] از تو درباره غنایم جنگى مى‌‌پرسند بگو غنایم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد پس از خدا پروا دارید و با یکدیگر سازش نمایید و اگر ایمان دارید از خدا و پیامبرش اطاعت کنید».

پرچمدار صلح و ساز  در ایران گفت: همچنین، در آیات ۹ و ۱۰ سوره حجرات آمده است: «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ﴿۹﴾إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند میان آن دو را اصلاح دهید و اگر [باز] یکى از آن دو بر دیگرى تعدى کرد با آن [طایفه‌‌اى] که تعدى مى‌‌کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد پس اگر بازگشت میان آن‌ها را دادگرانه سازش دهید و عدالت کنید که خدا دادگران را دوست مى‌‌دارد، در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید».

عربی به آیه ۱۲۸ سوره مبارکه نساء اشاره کرد و افزود در این رابطه آمده است: «وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلاَ جُنَاْحَ عَلَیْهِمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَیْرٌ وَأُحْضِرَتِ الأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًاً؛ و اگر زنى از شوهر خویش بیم ناسازگارى یا رویگردانى داشته باشد بر آن دو گناهى نیست که از راه صلح با یکدیگر به آشتى گرایند که سازش بهتر است و[لى] بخل [و بى‌‌گذشت بودن] در نفوس حضور [و غلبه] دارد و اگر نیکى کنید و پرهیزگارى پیشه نمایید قطعاً خدا به آن‌چه انجام مى‌‌دهید آگاه است».

وی در رابطه با صلح و سازش گفت: نقش و جایگاه ویژه و پراهمیت دستگاه‎های قضایی و انتظامی در برقراری امنیت وعدالت اجتماعی، فاکتورهای مهم در توسعه و پیشرفت جامعه به‎شمار می‌رود و در این مسیر عملکردهای قضایی و انتظامی در پیشگیری از وقوع جرم از جمله حوزه فعالیت‎های مشترک این دو مجموعه در کشور است که در سال‎های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، در این مسیر نیز فعالیت‎های فرهنگی و رسانه‌ای تأثیرات مفید و ارزنده‌ای را دارد و جامعه را قانون‎مدار و قانون‎پذیر می‌کند.

پرچمدار صلح و ساز  در ایران در ادامه اظهار کرد: باید قوانین را مدیریت کرد و تدابیر لازم را در احقاق حقوق بر مبنای قوانین تا رسیدن به عدالت و امنیت فردی و اجتماعی در دستور کار قرار داد زیرا وظیفه ذاتی دستگاه انتظامی برقراری امنیت و وظیفه ذاتی دستگاه قضایی برقراری عدالت است.

عربی ادامه داد: این دو مکمل یکدیگرند و باید در راه رسیدن به اهداف سازمانی تعاملات سازنده و مستمری را باهم داشته باشند، البته هم دستگاه‎های نظارتی، امنیتی و سازمان‎های مؤثر وذی‌ربط هم در استحکام این مقوله نقش اساسی خواهند داشت.

وی افزود: باید مدیران و متولیان دستگاه‎های دولتی و غیردولتی، بزرگان و ائمه جمعه، اساتید حوزه و دانشگاه، فرهنگیان و.... فرهنگ ارتباطات اجتماعی و آگاهی‎بخشی عمومی و فرهنگ صلح و سازش را در بین مردم نهادینه کنند.

پرچمدار صلح و ساز  ایران در پایان گفت: با تدابیر خاص قضایی و انتظامی، قطعاً شاهد کاهش جرائم و ایجاد امنیت پایدار و اجرای عدالت اسلامی در جامعه خواهیم بود.

گزارش: محسن عباسی‌فرد

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۲۴۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان