//
کدخبر: ۲۷۲۲۱۳ //

مدیر شبکه آموزش: همراه با مدارس هستیم

مدیر شبکه آموزش سیما گفت: ما اعلام آمادگی کرده ایم که برای سرفصل های مهرماه همراه با مدارس شروع کنیم و آموزش مکمل باشیم.

مدیر شبکه آموزش: همراه با مدارس هستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

با شیوع کرونا در دنیا، سبک زندگی آدمها در دنیا شامل تغییرات بسیاری شد. از شیوه لباس پوشیدن و دیدار اقوام و آشنایان تا سر کار رفتن، غذا خوردن و موضوعات دیگر. یکی از مسائل مهمی که در این دوره عنوان شد، تغییر شیوه آموزش به دانش آموزان بود. موضوعی که در تمام کشورهای مبتلا به کرونا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبود و از اوایل اسفندماه که مدارس تعطیل شدند، «مدرسه تلویزیونی ایران» افتتاح شد تا هیچ محصلی در سراسر کشور از چرخه تحصیل بازنماند.

اما با توجه به موضوع طولانی شدن تعطیلی مدارس و احتمال ادامه دار شدن آن در سال تحصیلی جدید و همچنین روندی که مدرسه تلویزیونی ایران از ابتدای راه اندازی تا امروز طی کرده و همچنین موضوعات دیگر با «مسعود احمدی افزادی» مدیر شبکه آموزش گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

-مهم‌ترین ماموریت ما در حال حاضر و مقطع کنونی، آموزش رسمی در بخش آموزش و پرورش است که پس از تعطیلی مدارس کشور و ورود شبکه آموزش و شبکه چهار، شکل گرفت و تمام تلاش ما این بود که آموزش رسمی داشته باشیم. البته این نکته بسیار مهم است که ما تا پیش از شیوع کرونا آموزش دروس به این شکل نداشتیم و به طبع آن از نقاط ضعف و قوت خود نیز بی خبر بودیم.واقعیت این است که از 8 اسفندماه به یکباره تمام بخش های آموزشی کشور تعطیل شدند و ما در 48 ساعت مدرسه تلویزیونی ایران را راه اندازی کردیم، این در حالی است که برای ساخت برنامه های تلویزیونی حداقل به 2 ماه زمان نیاز است.البته این اتفاق و آموزش تلویزیونی مسیر آموزش کشور را تغییر داد.

-شعار شبکه آموزش، «فرصت‌های برابر آموزشی» است و مدرسه تلویزیونی ایران نیز در راستای همین شعار راه اندازی شده است. ما باید به این نکته توجه کنیم که عصر رسانه‌ معلم آغاز شده است و تاکنون به دلایل مختلف ورود به این عصر دشوار بوده است اما در این شرایط ما به این مهم نزدیک شده‌ایم.

-بناست طبق گفته وزیر آموزش و پرورش، در سال تحصیلی جدید ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، مدارس 15 روز زودتر آغاز به کار کنند و البته این موضوع مختص استان هایی است که وضعیت بهتری دارند، اما درباره استان هایی که امکان دایر شدن مدارس وجود ندارد، قطعا ما آموزش خود را ادامه خواهیم داد. در حقیقت میتوان گفت آموزش برنامه ها طبق جدول زمانی وزارت آموزش و پرورش آغاز خواهد شد و طبق همان هم ادامه خواهد یافت. این حرکتی که آغاز کرده‌ایم، تعطیل نخواهد شد و پس از پایان بیماری کرونا هم ادامه دارد و البته روش و کیفیتش تغییر می‌کند.

-این موضوع یک ابتکار راهبردی برای نظام بود و تضمین کننده منافع ملی و فراملی است و اهمیت آن در اینجاست. عوض کننده فضای آموزش رسانه ای در کشور است و فصل جدیدی از آموزش را در کشور خواهیم داشت و تا الان کشور روی این محور متمرکز نشده بود و همه چیز فیزیکال بود و این ابتکار جز حرکت جهادی چیزی نبود وما حالا دیگرباید به نظام جدید آموزشی کشور فکر کنیم. مدارس کشور همه نظام های خود را دارند و تلاش می کنند و همه جوره می خواهند دانش آموزانشان عقب نیافتند ولی این حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور است.

-مدرسه تلویزیونی در سه شنبه 6 اسفندماه شورای معاونین سازمان با توجه به تعطیلات بسیار گسترده و نگران کننده برای خانواده ها، آغاز به کار کرد و آقای دکتر علی عسکری بلافاصله ابلاغ کردند که باید مدرسه تلویزیونی راه اندازی شود و این ماموریت را هم به شبکه آموزش محول کردند. در واقع ابتکار راهبردی صداوسیما در حوزه آموزش و پرورش از اینجا آغاز شد. ما بلافاصله روزهای سه شنبه و چهارشنبه جلسات فشرده ای را با معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش در حوزه های متوسطه و ابتدایی گذاشتیم و از آنجایی که بحث مدرسه تلویزیونی پیش تر در شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش کاملا مورد بحث قرار گرفته بود، در اقدامی کاملا جهادی روز شنبه 10 اسفندماه این مدرسه را راه اندازی کردیم که یک اقدام فوق العاده مهم و راهبردی بود.

-نکته مهم این بود که از آنجایی که وزارت آموزش و پرورش یک وزارت حاکمیتی است و موضوعات آن هم حاکمیتی است و موضوعات آن مربوط به 15 میلیون دانش آموز کشور است، بنابر این جهت آموزش رسانه ای آن هم باید حاکمیتی باشد. درست است که مدارس مختلف کشور زحمت های زیادی را کشیدند و الان هم می کشند برای بحث آموزش دانش آموزان خود اما چون تمرکز نداشت و متفرق بود، بنابر این جهت آموزشی حاکمیتی و واحد پیدا نمی کرد.

مدرسه تلویزیونی ایران باعث شد که یک کار حاکمیتی و بر اساس منافع ملی فرهنگی کشور صورت بگیرد. یک اتفاق راهبردی نیز در کشور روی داد و آن این بود که یک کار در 48 ساعت ابلاغ شد و 24 ساعته راه اندازی شد و به جرات می گویم که ما برای اولین بار در تاریخ رسانه ما 8 ساعت در 24 ساعت برنامه ها را تغییر دادیم، یا تعطیل کردیم و یا تغییر کاربری دادیم و وارد عملیات شدیم.

-این نوع از عملیات می توانم بگویم که در میان کشورهایی که به کرونا مبتلا شدند کم نظیر بود و شاید هم بتوانم بگویم که بی نظیر بود و در آن زمان اولین کشوری بودیم که در حوزه آموزش های رسانه ای و حاکمیتی به طور جدی ورود پیدا کردیم و این خلاء آموزشی را پر کردیم که حتی در کشورهای پیشرفته هم در این سطح اتفاق نیافتاد.

-اما چرا شبکه آموزش انتخاب شد، به این دلیل بود که شبکه آموزش با پوشش نزدیک به 98 درصد جزو پر پوشش ترین شبکه های تلویزیون است. شبکه آموزش به همراه شبکه های یک، دو، سه، چهار، خبر و قرآن به نسبت سایر شبکه ها بالاترین پوشش سرزمینی را داریم. پوشش جمعیتی ما 97.3 جمعیت کل کشور است و ما می توانیم بگوییم که در نوارهای مرزی، کوهستانی و جاهایی که حتی عشایر وجود دارند، ما پوشش سرزمینی داریم و شاید حدود 3 درصد پوشش نداریم. این قدرت آنتن شبکه است و از طرفی ما در ماهواره های بدر و اینتل ست هم پوشش داریم و معنای آن این است که ما هم به لحاظ سرزمینی در داخل کشور و هم در کشورهای خاورمیانه پوشش داریم.

-شنبه 10 اسفندماه که عملیات را آغاز کردیم در روزهای شنبه و یکشنبه روزی 12 کلاس ارائه کردیم و از روز دوشنبه 12 اسفندماه فاز دوم را شروع کردیم که رساندیم به 16 کلاس در روز برای شبکه آموزش تا جمعه 16 اسفندماه و در مجموع در فاز دوم 90 کلاس ارائه کردیم. اما در فاز سوم که از 17 اسفند کارمان را آغاز کردیم، دیدیم که ما باید هر سه مقطع را به صورت کامل تر و در همه رشته ها پوشش بدهیم. به همین دلیل ظرفیت را بالا بردیم و از شبکه چهار به عنوان معین انتخاب کردیم با 12 کلاس در روز و کلاس های مربوط به قرآن و معارف را هم در شبکه قرآن آغاز کردیم. این برنامه ریزی که ما کردیم صرفا منحصر به این زمان نبود و ما پیش بینی کردیم که ما باید یکسال کاری را برای این موضوع در نظر بگیریم. بنا بر این از اول فروردین ماه کلاس ها را تا 15 فروردین ادامه دادیم و 21 کلاس در شبکه آموزش، 10 کلاس در شبکه چهار و 5 کلاس در شبکه قرآن فعالیت داشتند و 514 کلاس هم در 15 روز فروردین ارائه کردیم.

-تا ابتدای ماه مبارک رمضان نیز 820 کلاس دیگر را ارائه کردیم و در تابستان و پایان سال هم تأمل هایی داشته ایم و برنامه ریزی کرده ایم. ابتکار ما در این مرحله این است که ما تا پایان سال پیش بینی کرده ایم که با برنامه ریزی متناسب با وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی این وزارتخانه 8 هزار و 806 کلاس درس باید ایجاد کنیم و تا الان فکر می کنم که 1930 کلاس تا پایان سال برگزار کردیم.فرصت ابتکار راهبردی رسانه ملی در حوزه مدرسه اینترنتی یک ابتکار مقطعی نیست و یک آموزش رسانه ای دائم و فصل جدید در کشور ما محسوب می شود.

-این برنامه ریزی در سال تحصیلی جدید هم ادامه خواهد داشت البته متناسب با برنامه ریزی های آموزش و پرورش و ما با این وزارتخانه یک همراهی متناسب و خوبی داریم که دانش آموزان را رها نکنیم. به هر حال شبکه آموزش 2 ماموریت دارد. یک ماموریت جدی آن آموزش است و ماموریت دوم آن نیز مهارت است. شعار شبکه نیز مردم، آموزش و مهارت است و به عبارتی ما با آموزش یک بال شبکه را به صورت جدی فعال کرده ایم و البته ساعت تدریس ها که به صورت حداکثری است در تابستان و تعطیلات مقداری منعطف شده و به سمت مهارتی پیش می رود.

-در پایان اسفند طبق نظرسنجی های انجام شده شبکه آموزش جزو 3 شبکه برتر پر مخاطب کشور قرار گرفت و ما با جامعه آماری حدود 15 میلیون و علاوه بر آن خانواده ها و دبیرها سر و کار داریم و وظیفه شبکه آموزش برقراری عدالت آموزشی بود و هست و مدرسه تلویزیونی این شرایط را ایجاد کرد که دانش آموزان نواحی مرزی ما و روستاهای دورافتاده ما همان آموزشی را دریافت کنند که در شهرها و استانهای بزرگ ما ارائه می شود. برای اولین بار در تاریخ معاصر کشور ما یک فرصت کم نظیر به وجود آمد و گزارش هایی که از شهرها و روستاهای مرزی کشورمان گرفته ایم نشان می دهد که این پوشش فوق العاده باعث رضایتمندی مخاطبان و مردم شده است.

-ما در فضای مجازی هم این موضوع را رصد کرده ایم و از تاریخ  10 اسفند تا 15 فروردین ماه ما تنها از سایت شبکه آموزش و تلوبیون و نرم افزار هفت و سامانه سروش نزدیک به 19 میلیون و 500 هزار بارگذاری انجام شده است. این میزان الان به بیش از 25 میلیون دانلود رسیده است. این درحالی است که فقط دانلود مستقیم صورت گرفته است. الان در نرم افزار تلوبیون بیش از 10 میلیون دانلود شده، در سایت شبکه بیش از 6 میلیون بارگذاری شده یعنی سایت شبکه 23 میلیون بار تورق داشته توسط 6 و نیم تا هفت میلیون نفر. در سامانه سروش به همین شکل. در نرم افزار هفت 860 هزار عضو پیدا کردیم و این نشان می دهد که ما با یک استقبال فوق العاده مواجه بوده ایم. همان طور که تاکید کردم این فقط به دانلودهای مستقیم اختصاص دارد و مدارس محترم، دانش آموزان و سایت های مختلف اینترنتی هم اقدام به بارگذاری این کلاس ها اقدام کرده اند.

-این مدرسه تلویزیونی که یک کار مجاهدانه میان رسانه ملی و وزارت آموزش و پرورش بوده است، با همکاری معلمان و دبیران محترم و کار و تلاش شبانه روزی اقلا 100 نفر در روز در حوزه رسانه ملی بوده است.امروز در این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا روزی 100 نفر از همکاران ما در کنار دبیران و معلمان گرامی و محترم مشغول کار بوده اند و هم اکنون هم هستند. با رعایت همه موازین بهداشتی. بخشی از این کار به صورت زنده انجام می شود چون ماهیت ارتباط گیری با دانش آموز باید زنده باشد.

-یک اتفاق بزرگ در نظام آموزشی کشور افتاده است و این یعنی ما به سمت آموزش های نوین رسانه ای رفته ایم بدون هیچ انتفاع مالی برای متولیان و بدون هیچگونه تبعیض. یعنی دانش آموز تهرانی همان آموزشی را می بیند که دانش آموز دیگر ما در شادگان و بندر ترکمن، شهرستان هیرمند، بندرعباس، کهگیلویه و بویر احمد و ... می بیند. این اتفاق مهمی است که هم باید قدردانش بود و هم باید حمایتش کرد.

-درباره اینکه انتخاب معلمان چگونه روی داده است باید بگویم که این موضوع چون کار بسیار تخصصی است، معلمان ابتدایی را معاونت ابتدایی آموزش و پرورش انتخاب می کنند. ما کمیته های هماهنگی بسیار نزدیکی با هم داریم که در آن موارد و دبیران انتخاب می شوند و در مقطع متوسطه هم معاونت متوسطه این کار را انجام می دهد. برای اینکه متولی رسمی آموزش کشور است و ما کاملا هماهنگ، منسجم و برنامه ریزی شده با هم همکاری می کنیم.

-ما این برنامه ریزی را اعلام کرده ایم و آمادگی داریم که تا نظام آموزشی رسانه ای مستمر را ادامه بدهیم و الان هم تصور می کنم که برکات این کار به قدری برای همه و به ویژه خانواده ها مشخص شده است. ما اعلام آمادگی کرده ایم که برای سرفصل های مهرماه همراه با مدارس شروع کنیم و آموزش مکمل باشیم. وقتی مدرسه ها باز شوند، آن زمان ما دیگر به آموزش های مکمل نیاز داریم. الان با توجه به تعطیلی مدارس آموزش کامل و جدی است ولی در سال تحصیلی بعد به صورت مکمل انجام می شود.

-درباره بازخورد مستقیم از طرف خانواده ها نیز باید بگویم که این ماجرا بسیار زیاد اتفاق افتاده است.تا به حال هزاران عکس خانواده ها برای ما فرستاده اند که این هزاران عکس از فرزندانشان در کنار تلویزیون است. همچنین ما در نظرسنجی هایی که انجام دادیم، به این دستاورد رسیدیم که مدرسه تلویزیونی پوشش تمام خانواده ها را انجام داده است. یعنی در اسفندماه با رضایت بالای مخاطبان همراه بوده است. کیفیت گیرنده های دیجیتال تلویزیون ما بسیار بالاست و همین موضوع خودش نیز یک رضایتمندی مطلوبی برای ما به همراه داشت. چون مشکلات پهنای باند و قطع و وصل شدن در کار نبود و همه خانواده ها بهره مند شدند و برایند بسیار خوبی داشتیم. البته ما باید مدام نسخه های پیشرفته تری را ارائه بدهیم.

-بر اساس نظرسنجی که در پایان اسفندماه 98 انجام شده و در جامعه آماری بالای 12 سال، 20 درصد جامعه آماری بیننده مدرسه تلویزیونی بوده اند. معنای آن این است که از 80 میلیون نفر، حدود 15 میلیون مخاطب داشته ایم که چیزی حدود میزان دانش آموزان کشور است. حالا اگر شما این 20 درصد را بعلاوه 6 میلیون جامعه آماری زیر 12 سال کنید، ما به مخاطبی بالای حجم 30 درصد رسیده ایم. یعنی پوشش کامل خانواده هایی که دانش آموز دارند و خودشان هم دغدغه آموزش کشور را دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۲۲۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان