//
کدخبر: ۲۵۷۹۴۴ //

کتاب یا فیلم؛در روزهای قرنطینه کدامیک موثرتر است؟

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و مشاوره خانواده، با تاکید بر کتاب خواندن در این روزهای قرنطینه گفت: کتاب خواندن و فیلم دیدن تفاوت هایی دارند که باتوجه به آنها کتابخوانی بیشتر توصیه می شود و تاثیر روانی بیشتری روی مردم دارد.

کتاب یا فیلم؛در روزهای قرنطینه کدامیک موثرتر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و مشاوره خانواده، در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به فعالیت هایی که مردم می‌توانند در روزهای قرنطینه انجام دهند تا تنش هایشان کاهش یابد، گفت: بارها مثال زده شده که اگر می خواهیم بدن سالم داشته باشیم باید به تغذیه خوب و مناسب روی بیاوریم. درمقابل اگر بخواهیم روح و روان سالم داشته باشیم لازم است غذای روح خوبی را دریافت کنیم که آن کتاب است. بنابراین کسانی که این رو زها به سمت کتاب خواندن رفتند حتما از لحاظ روحی و روانی به خود کمک بزرگی کردند.

او ادامه داد: البته نکته مهم این است افراد کتاب خوب بخوانند نه هر کتابی. اگر کتاب خوب خوانده نشود تاثیرات روانی بد و ناخوشایندی به جا می ماند. کتاب خوب هم باعث اعتلا و جلای فکری و روانی می شود و هم می توان به واسطه آن خلاقیت هایی پیدا کرد که صاحب تفکر شد.

این روانشناس ضمن ترغیب مردم به کتاب خواندن، توضیح داد: من از بین تمام سرگرمی‌هایی که می‌توان این روزها انجام داد، کتاب خواندن را پیشنهاد می دهم. برای مثال اگر بینوایان ویکتور هوگو را درنظر بگیرید می‌بینید در این کتاب آن قسمتی که کوزت به چشمه می رود تا آب بیاورد و با ژان وال ژان چشم تو چشم می‌شود تقریبا  در چند صفحه توصیف شده است. وقتی خواننده این مطلب را می خواند با جان و دل آن را درک می‌کند اما در فیلم آن هنرپیشه چندلحظه فقط نگاه می کند و شاید آن لحظه مخاطب گوشی همراهش زنگ بخورد و صحنه را از دست دهد. بنابراین در کتاب خواندن ما عمیق می شویم و درک می کنیم اما در فیلم دیدن این اتفاق نمی افتد.

او ادامه داد: تفاوت دیگری که وجود دارد این است خواننده می تواند کتاب را متوقف کند و به صفحه های قبل برگردد تا بیشتر تفکر کند اما در فیلم دیدن اینگونه نیست و اگر صحنه ای را از دست بدهی دیگر رفته است. در کتاب خواندن ما به قدرت تفکر می رسیم و ذهن ما رشد پیدا می کند اما در فیلم دیدن ما به سمتی می رویم که فیلمساز و کارگردان می خواهد؛ درواقع به نوعی ما را بازیچه خود قرار می دهند.

ابراهیمی مقدم در پایان اظهار کرد: در کنار کتاب خواندن موسیقی خوب گوش دادن هم بسیار در این روزهای خانه نشینی موثر است و باعث می شود افراد به آرامش درونی برسند اما به شرطی که مدام در این خلسه قرار نگیرند، چون ممکن است در دراز مدت به بی تفاوتی برسند. به طور کلی بهترین راه برای گذراندن این ایام کتاب خوب خواندن است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۷۹۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان