//
کدخبر: ۲۰۹۰۱۷ //

انتقاد کارگردان «منطقه پرواز ممنوع» از جشنواره سی‌ودوم

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» گفت: جشنواره امسال کمی ضعیف‌تر برگزار شد و در دوره‌های گذشته از نظر سازماندهی و رسانه‌ای قوی‌تر بود.

 انتقاد کارگردان «منطقه پرواز ممنوع» از جشنواره سی‌ودوم
به گزارش فرتاک نیوز،

حامد داسارگر، درباره ارزیابی خود از سی‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت: نسب به 2 دوره گذشته که در جشنواره حضور داشتم، جشنواره امسال کمی ضعیف‌تر برگزار شد. البته در آن دوره تنها با یک فیلم کوتاه شرکت کرده بودم، اما جشنواره 2 دوره گذشته کمی قدرتمدتر برگزار شد.

وی افزود: البته جشنواره در گذشته در 2 سالن برگزار می‌شد و امسال 4 سالن میزبان این رویداد بود، ولی به نظر من جشنواره در گذشته از نظر سازماندهی و رسانه‌ای قوی‌تر برگزار می‌شد.

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» با بیان اینکه ضعف جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان این است که در کشور کمتر دیده و کمتر به آن توجه می‌شود، ادامه داد: به نظر من این موضوع به برگزارکنندگان برمی‌گردد و اگر آنها بخواهند اتفاقات بهتری می‌افتد.

وی گفت: جشنواره امسال برای ما خوب بود چون 6 سانس داشتیم و تا شب گذشته 8 سانس فوق‌العاده هم به فیلم ما اختصاص یافت، در حالی که سایر فیلم‌ها حداکثر یک سانس فوق‌العاده داشتند و چه چیزی بهتر از اینکه یک فیلم تقاضای بیشتری برای تماشا داشته باشد. حضور در جشنواره اصفهان محک خوبی برای فیلم من تا پیش از اکران عمومی بود که خیلی هم نزدیک است.

داسارگر درباره سایر فیلم‌های جشنواره امسال تصریح کرد: تنها یک فیلم را دیدم که اصلاً نپسندیدم. فیلم 23 نفر را هم قبلاً دیده بودم که آن را دوست داشتم.

وی علت عدم توجه به جشنواره فیلم کودک اصفهان در کشور را به نوع تعامل برگزارکنندگان با رسانه‌ها مربوط دانست و اضافه کرد: شنیده‌ام که جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در دنیا دارای گرید B است، البته نمی‌خواهم به این تقسیم‌بندی‌های بین‌المللی اعتبار بدهم اما اگر قرار است سینمای کودک و نوجوان دوباره جان بگیرد و جریان‌ساز باشد، جشنواره اصفهان باید نقطه آغاز اکران‌های موفق باشد که عده‌ای انگیزه پیدا کنند که اگر فیلم خوبی در جشنواره شرکت دهند از نظر اقتصادی به سود آنها تمام می‌شود که هیچ‌کدام از این شرایط وجود ندارد و این موضوع در جشنواره اصفهان حداقلی است.

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» بیان کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان جایی نیست که به فیلم‌ساز برای ساخت فیلم خوب انگیزه بدهد، در حالی که در جشنواره فیلم فجر این اتفاق می‌افتد. اگر قرار است سینمای کودک و نوجوان را جدی بگیریم و این فیلم‌ها جای ثابت در گیشه سینمای ایران داشته باشد، سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی نقطه آغاز آن است که نمود آن جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان است.

وی در پاسخ به اینکه چرا توجه به سینمای دفاع مقدس کمرنگ شده است، گفت: واقعاً دلیل آن را نمی‌دانم. آبشخورهای سینمای ما مشخص است و انگار یک زمین بازی درست کرده‌ایم. از حدود 12 سال پیش پیگیر سینما هستم. فیلم‌های سینمای جوان درباره چه موضوعاتی ساخته می‌شود و به چه فیلم‌هایی جایزه می‌دهند و آنها را تشویق می‌کنند؟ خروجی این نوع مدیریت چه مدیریت خرد که توسط هنرمندان و چه مدیریت کلان که توسط مسئولان فرهنگی انجام‌ می‌شود، این است که فیلم‌سازان برای اینکه دیده شوند به مسیر دیگری کشیده می‌شوند که مخاطب محدودی دارد و طبق آمار تنها 2 میلیون نفر در کشور به سینما می‌روند. عده‌ای باید راه را باز کنند و جنس دیگری از مخاطب را به سینما بکشانند و درصد قابل‌توجهی از مخاطب جدی و فعال سینما مشتری این نوع فیلم‌ها خواهند شد.

داسارگر ادامه داد: وقتی یک فیلم برای بیننده حال خوب، امید و نشاط به ارمغان بیاورد چرا موردپسند واقع نشود؟ باید در این زمینه پایداری و استقامت داشته باشیم و با ساخت چند فیلم خوب این روند اصلاح می‌شود و تبدیل به یک جریان جدید خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سخت‌گیری‌ها برای پذیرش فیلم‌ها در بخش مسابقه به رشد سینمای کودک کمک می‌کند یا خیر، تصریح کرد: اگر این سخت‌گیری درباره محتوای فیلم‌ها باشد درست است و فکر می‌کنم جلوی تعدادی از فیلم‌ها را گرفتند که اگر این کار را به درستی انجام داده باشند از آنها تشکر می‌کنم. البته داشتند جلوی فیلم ما را هم می‌گرفتند که خوشبختانه رد شدیم.

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» درباره اینکه برای ورود به سینمای کودک در جهان چه باید کرد، گفت: در این فیلم زیاد به این موضوع فکر نمی‌کردم، اما در چند سفر به خارج از کشور این تقاضا را دیدم؛ اینکه به‌خصوص 6-7 کشور اطراف ایران چقدر دوست دارند ما فیلم‌هایی بسازیم که آنها هم بتوانند به‌راحتی آنها را تماشا کنند. در کارهای بعدی قطعاً به این امر بیشتر توجه می‌کنم و در حال انجام اقداماتی در این زمینه و پخش بین‌المللی فیلم هستیم و امیدوارم بتوانیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۹۰۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان